• Erika71

    Svart klänning som bröllopsgäst

    Jag är bjuden på bröllop i sommar och jag har en helsvart maxiklänning med puffärm i garderoben som jag tycker mycket om men jag tvekar lite om det är okej att ha svart på bröllop.

    Jag känner inte brudparet, bruden är kollega med min man och jag är medbjuden, så jag vet inte alls vilka gäster som kommer men det står finkläder i inbjudan. Bruden är lite halvbohem (texillärare) och designar egna kläder så hon är inte helt konventionell i sin klädstil, brudgummen vet jag inget om alls förutom att han är bonde.

    Kan jag ha min svarta klänning som gäst eller borde jag köpa någon mer somrigt?

  • Svar på tråden Svart klänning som bröllopsgäst
  • Overthetop

    Personligen kan jag säga ok till en svart klänning på bröllop, om du matchar den med lite mer ljusa och somriga assessoarer som någon bolero eller sjal samt smycken och skor. Jag tycker tiderna ska vara tillräckligt moderna för det nu. 

  • Litorina

    Jag hade valt något somrigare. Inte bara brudparet är ju där utan förmodligen även deras gamla släktingar tex. 


    Vad är klädkoden? 

  • Anonymous31
    Erika71 skrev 2022-05-26 09:32:54 följande:
    Svart klänning som bröllopsgäst

    Jag är bjuden på bröllop i sommar och jag har en helsvart maxiklänning med puffärm i garderoben som jag tycker mycket om men jag tvekar lite om det är okej att ha svart på bröllop.

    Jag känner inte brudparet, bruden är kollega med min man och jag är medbjuden, så jag vet inte alls vilka gäster som kommer men det står finkläder i inbjudan. Bruden är lite halvbohem (texillärare) och designar egna kläder så hon är inte helt konventionell i sin klädstil, brudgummen vet jag inget om alls förutom att han är bonde.

    Kan jag ha min svarta klänning som gäst eller borde jag köpa någon mer somrigt?


    Nej. Tyvärr. Svart ska aldrig bäras på bröllop om det inte är en uttalad godkänd färg från brudparet.

    Det uppfattas ju i dessa sammanhang som en 'sorgfärg'.
  • Jag är bara jag

    Jag har haft en svart klänning med glitter över hela på ett vinterbröllop, men helsvart skulle jag aldrig haft. Ska på bröllop snart och ska inte ha svart.

  • erikaABC

    Nej, det är inte okej med en helsvart klänning på ett bröllop. Det är helt emot traditionen /vett o etikett.

  • GGN

    Jag äger bara svarta kläder så jag kör på det, men har antingen klänningen med lite coolt rosa mönster på (svart annars) eller svart klänning med skor i stark färg. 

  • Anonymous31
    GGN skrev 2022-05-27 17:06:57 följande:

    Jag äger bara svarta kläder så jag kör på det, men har antingen klänningen med lite coolt rosa mönster på (svart annars) eller svart klänning med skor i stark färg. 


    Ok... Men vad säger övriga gäster om det finns en klädkod då?
    Känner du dig inte uttittad?
  • Ocdmänniska

    Har själv svart på bröllop så går absolut bra om det inte står nått annat i inbjudan om någon dresscode 

  • sacredheart

    Be maken fråga...

    Rent etikettmässigt så är helsvart inte ok på bröllop (eller vitt) men en hel del går ifrån dessa regler...men bäst att kolla...

  • GGN
    Anonymous31 skrev 2022-05-27 18:17:10 följande:
    Ok... Men vad säger övriga gäster om det finns en klädkod då?
    Känner du dig inte uttittad?
    Har aldrig varit på ett bröllop med särskild, tradionell klädkod. I sommar ska vi på ett bröllop med klädkod "sommarfin", det är ingen "riktig" klädkod så vi tolkar det som att man tar det man själv känner sig fin i.
  • Glinda från Oz

    Nej, det är inte okej. Svart har man på begravning. Du får köpa något annat.

  • nernu
    Ocdmänniska skrev 2022-05-27 18:18:34 följande:

    Har själv svart på bröllop så går absolut bra om det inte står nått annat i inbjudan om någon dresscode 


    Det går absolut inte bra om man bryr sig något alls om hur man uppfattas av andra människor. 
  • Ocdmänniska
    nernu skrev 2022-05-28 18:25:44 följande:
    Det går absolut inte bra om man bryr sig något alls om hur man uppfattas av andra människor. 
    Hur man uppfattas av andra? Och hur uppfattar folk mig för att jag bär svart?
Svar på tråden Svart klänning som bröllopsgäst