• Anonym (Abc)

Dålig ekonomi - livskris

Har varit tillsammans med en kvinna som är 45 år, två barn och som hoppat mellan olika utbildningar i fem år, samtliga har hon avslutat efter maximalt en termin. Hon har alltid haft en stark integritet, men nu tycks det har ändrats. Tidigare la hon nästan aldrig ut något i sociala medier, men nu nästan dagligen på sin Instagram, som numera är publik och inte privat. Hon läser en utbildning som är vääääldigt långt från hennes hem och som garanterat inte kommer leda till jobb, möjligen en hobby och har en ekonomi, som inte går runt, utan krediter. Hon skriver hur fantastisk allt är, hur hon hittat sin väg i livet och hur magisk tillvaron är. För mig låter det som hon totalt spårat ur.

Hur fungerar människor när dom är under stress/press? Börja man ta beslut som gynnar en för stunden, mår bra av, men som långsiktigt är det raka motsatt?

• Svar på tråden Dålig ekonomi - livskris
  • Anonym (Absolut)

Ja det är vanligt att inte kunna tänka rationellt när det pågått i så många år. Också vanligt att man till slut lever i förnekelse, det fungerar som en försvarsmekanism. 

• Anonym (Fria val)

Varför bryr du dig? Det är ju hennes liv och hennes val och du skriver att du HAR varit tillsammans med henne, alltså har du inget med henne att göra alls.

Om hon är lycklig är det väl bra och vad som är viktigt. Människor är inte stöpta i samma form och har olika smak och tycke.

• Anonym (Rödluvan)

Om du försörjer familjen under tiden hon hittar sig själv kan hon ju passa på att sväva ut hur mycket hon vill. Låter snarare som hon är 20. Hon bidrar ju inte, eller kanske lite studiemedel, men oansvarigt att bara flumma om man har familj.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Fria val) skrev 2022-05-26 13:19:47 följande:

Varför bryr du dig? Det är ju hennes liv och hennes val och du skriver att du HAR varit tillsammans med henne, alltså har du inget med henne att göra alls.

Om hon är lycklig är det väl bra och vad som är viktigt. Människor är inte stöpta i samma form och har olika smak och tycke.

Jag bryr mig, då jag känt henne och är en fin människa, men verkar ta beslut som baseras på känsla, vad som känns rätt för stunden, utan större tankar om morgondagen. Tänker mera om det är ett inte ovanligt beteende och om andra har liknande erfarenhet. Hade hon inte haft barn, har man bara sig själv att ta hänsyn till, men så är inte fallet med henne.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Absolut) skrev 2022-05-26 12:09:47 följande:

Ja det är vanligt att inte kunna tänka rationellt när det pågått i så många år. Också vanligt att man till slut lever i förnekelse, det fungerar som en försvarsmekanism. 

Tack för dina tankar, jag är inne på samma spår. Har pågått i fem år, det onormala, blir tillslut, det normala. Jag kanske är fyrkantig och tänker att en utbildning, ska leda till jobb, åtminstone efter fem år, men inte så viktigt för henne. Det viktiga är naturligtvis att hon är lycklig, men något inom mig, säger mig att hon försöker boosta sig själv, få bekräftelse, för hennes val. Min omgivning, häpnade när jag berättad om hennes resa, men är medveten om att man kan göra olika val i live. Tyvärr får inte alla val, som för stunden känns bra, inte alltid trevliga konsekvenser i morgondagen.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Rödluvan) skrev 2022-05-26 14:05:38 följande:

Om du försörjer familjen under tiden hon hittar sig själv kan hon ju passa på att sväva ut hur mycket hon vill. Låter snarare som hon är 20. Hon bidrar ju inte, eller kanske lite studiemedel, men oansvarigt att bara flumma om man har familj.

Håller med dig flummigt på något sätt och definitivt, oansvarig, då hon har två barn hemma. Hade hon varit 20 och utan barn, hade jag större förståelse, men nu är jag mera förundrad, varför hon tar/tagit dessa beslut? Min son sa tidigare, att hon var väldigt negativ och lever som hon var en tonåring, inte som hon var 45 och mamma till två barn. Vet inte vad det beror på, men definitivt ovanligt.
  • Anonym (Vägen ut)

Jag är lite yngre förstås än henne, men ja.

Jag höll på och kämpa i många år. Med skola, gymnasium, högskola. Men framför allt med mitt mående. Jag hade men använde inga sociala medier för mitt liv faktiskt inte var något att hänga i julgranen. Jag kämpade med jobb, med att vara normal, vad det nu betyder. Att ha ett normalt liv i andras ögon. Bra ekonomi, vilket jag aldrig hade. Och jag mådde skit även om ingen annan märkte det för jag kunde le och vara trevligt och social på jobbet och i andra sociala sammanhang och sen gick jag hem och grät. Jag var 32 när min farbror frågade om jag inte skulle göra något bara för att jag kände för det. Be wild and crazy sa han. så jag hoppade på en utbildning som absolut inte leder till jobb men som jag verkligen ville läsa. När jag väl börjat på den och träffade andra likasinnade var det som att vakna och livet började. Jag började använda sociala medier och skriva om att jag mådde bra, hade roligt, livet började så att säga leka. 

Så länge hennes ungar inte svälter ihjäl så.

• Anonym (X)

Var ni tillsammans innan det här beteendet började? Hur levde hon då?
    När gjorde ni slut?

• Anonym (Mman)

Fast barn behöver mer än mat ......

Anonym (Vägen ut) skrev 2022-05-26 17:19:40 följande:

Jag höll på och kämpa i många år. Med skola, gymnasium, högskola. Men framför allt med mitt mående. Jag hade men använde inga sociala medier för mitt liv faktiskt inte var något att hänga i julgranen. Jag kämpade med jobb, med att vara normal, vad det nu betyder. Att ha ett normalt liv i andras ögon. Bra ekonomi, vilket jag aldrig hade. Och jag mådde skit även om ingen annan märkte det för jag kunde le och vara trevligt och social på jobbet och i andra sociala sammanhang och sen gick jag hem och grät. Jag var 32 när min farbror frågade om jag inte skulle göra något bara för att jag kände för det. Be wild and crazy sa han. så jag hoppade på en utbildning som absolut inte leder till jobb men som jag verkligen ville läsa. När jag väl börjat på den och träffade andra likasinnade var det som att vakna och livet började. Jag började använda sociala medier och skriva om att jag mådde bra, hade roligt, livet började så att säga leka. 

• Anonym (Mman)

Fast barn behöver mer än mat ......

Anonym (Vägen ut) skrev 2022-05-26 17:19:40 följande:

Svar på tråden Dålig ekonomi - livskris