• Jonnynilsson

    Anonyma svar: Har S helt tappat greppet om gängvåldet?

    Läser nu hur gängvåldet flyttat ut i landsorten. I lilla Kalmar som vi för övrigt brukar besöka på vår väg till Öland varje år, har man nu fåt sitt tredje mord för i år. Och det har varit minst sex skjutningar vad man känner till.
     
     
    Den lokala starke man Johan Persson S är upprörd och säger att:
    -Det är åt helvete!
    och
    -Plocka bort dessa kräk
     
    Ja det behöver man inte vara högavlönad kommunpolitiker för att tycka.
    Men vad gör man åt det? Förmodligen inte speciellt mycket eftersom våldet fortsätter.
     
    Vad tycker du? Klarar S av sitt uppdrag att förvalta Sverige eller har man helt tappat greppet?
     
    Är det så att man helt enkelt inte såg det komma?
  • Svar på tråden Anonyma svar: Har S helt tappat greppet om gängvåldet?
  • Anonym (Vinst längre fram)

    S ägnar sig oftast inte åt tillfällig populism utan planerar för en hållbar framtid.

    Just nu är det en utmaning, men det blir en vinst längre fram.

  • Postman

    Jag är inte imponerad av sossarnas åtgärder emot gängvåld osv, det är tomma ord som aldrig leder till någonting. Dock tror jag inte högern heller är direkt skickade att lösa det utan det måste till en annan lösning genom samverkan mellan myndigheter och andra kloka i samhället.

  • Anonym (Vänstermotstånd)

    Ja. Har nån ens inbillat sig att de ska få kontroll över det?

  • DominantPoly
    Anonym (Vinst längre fram) skrev 2022-05-26 14:47:05 följande:

    S ägnar sig oftast inte åt tillfällig populism utan planerar för en hållbar framtid.

    Just nu är det en utmaning, men det blir en vinst längre fram.


    Det krävs en särskilt stark förnekelse för att kunna skriva något sådant. Antal rån har fördubblats under de 8 år S haft makten. Det senaste kvartalet har det varit mer dödsskjutningar än någonsin. Någon gång måste man inse att det man gör är inte bara verkningslöst utan gör situationen värre och värre för varje år.
  • Anonym (Jaa)

    S tappade greppet om Sverige för länge sen. Känns som att sossarna trivs med gängvåld.

  • Anonym (Vinst längre fram)
    DominantPoly skrev 2022-05-26 15:54:46 följande:
    Det krävs en särskilt stark förnekelse för att kunna skriva något sådant. Antal rån har fördubblats under de 8 år S haft makten. Det senaste kvartalet har det varit mer dödsskjutningar än någonsin. Någon gång måste man inse att det man gör är inte bara verkningslöst utan gör situationen värre och värre för varje år.
    8 år är ett kort perspektiv när det gäller förändringsarbete på så stor skala, och att föra politik med bara vad är bäst just nu- framförhållning är inget annat än populism.

    Vinsten längre fram är för våra barn, barnbarn osv. kommande generationer.
  • Tecum

    Alla politiker har misslyckats med att bekämpa brottsligheten, S har ansvaret nu men alliansregeringen rosade inte marknaden på sin tid. Tror tyvärr inte att det hjälper att byta regering.

    Och glöm inte våra myndigheter och media. Genast när skarpa förslag kommer upp på agendan blir det mothugg, lagrådet säger att det inte går att göra så, andra varnar för hot mot demokratin och yttrandefriheten, r-ordet viftas  med som ett slagsvärd och media kommer med snyftreportage om hur synd det är om de grupper som utsätts för strängare kontroll. Det slutar med att det bidde en tumme, i bästa fall.

    Grundfelet är att det finns en alldeles för stor tolerans mot brottslighet i landet, något som grundlades under det röda 70-talet. Mesigheten är starkt förankrad i djupa led, det är inte lätt att vända detta men vi måste försöka mer och inte genast avfärda all hårda förslag.

  • Ooof

    Jag var socialdemokrat under min uppväxt. Och jag delar fortfarande många av de värderingar som socialdemokrater har.


    Men, i min sons skola har han i årskurs 2 redan blivit tagen i stryptag och hotad med kniv (bland annat, ska jag säga). Mina väninnor har alla varit utsatta för någon form av sexuellt övergrepp. Mina manliga vänner har alla blivit rån hotade på ett eller annat vis.


    Jag tycker socialdemokraterna är alldeles för slappa när det gäller kampen emot det eskalerande våldet. Man ser det även i de små orterna, vilka tidigare fungerat som en tillflyktsort för de familjer som varit oroliga i storstäderna. 


    Då jag växte upp i en förort till Stockholm så var den lugnare än den lilla stad i Småland som vi blivit utsatta i. 

  • Tsprit

    Grundproblemet är väl att samhället har blivit extremt feminiserat:

    - Auktoriteten har tagits bort från lärarna och getts till eleverna
    - Man bjuder grovt gängkriminella på pizza (de måste vika sig av skratt efteråt)
    - Man har inställningen att lärare och polis måste förtjäna respekten hos elever och kriminella istället för tvärtom
    - Man har gjort sig av med riktiga poliser (som är våldsamma) och skaffat socialarbetare (dialogpoliser) istället
    - Man tror, likt kvinnor, att allting kan lösas med dialog, och fungerar inte dialog flyr polisen platsen
    - Man sänker kraven för att bli polis. Först sänkte man 2012 för att få in fler kvinnor (det är viktigare med identitetspolitik än kompetens), och idag sänker man för att nå löftet om 10k fler poliser.

    Det är inte resurserna som saknas, det är att poliser får inte använda våld annat än i nödvärn. För mycket feminisering (allting ska vara snällt och förlåtande) leder alltid till kaos.

  • Flash Gordon
    Postman skrev 2022-05-26 14:52:34 följande:
    Jag är inte imponerad av sossarnas åtgärder emot gängvåld osv, det är tomma ord som aldrig leder till någonting. Dock tror jag inte högern heller är direkt skickade att lösa det utan det måste till en annan lösning genom samverkan mellan myndigheter och andra kloka i samhället.
    "Samverkan mellan myndigheter" räcker inte på länga vägar om vi vill återställa något slags lugn. Tyvärr. Det har gått för långt.

    1200 barn och ungdomar är gängkriminella!

    sverigesradio.se/artikel/polisen-1-200-gangkriminella-ar-minderariga--3

    En gång i tiden, för en 30-40 år sedan, förfärades vi över bilderna från Rios favellor där barn var knarkkurirer och sprang omkring med vapen.

    Idag är det svenska förorter och inte bara i storstäderna utan även i medelstor och små svenska städer.

    .
    För att få ordning på detta kommer det att behöva drakoniska åtgärder som jag inte tror att svenska folket är beredda att acceptera

    Till exempel:

    Automatisk och ovillkorlig livstids utvisning för alla kriminella som har ett annat medborgarskap - vi måste minska andelen problemindivider.

    Livstids fängelse som är livstids fängelse. Samma där, vi måste få bort problemen ur samhället.

    Sedan kan man titta på de som ännu inte kommit för långt in i brottsligheten - om de går att omvända.
    Blå och gul
Svar på tråden Anonyma svar: Har S helt tappat greppet om gängvåldet?