• Virriga Vera

    Skall det vara för eller mot...

    Vart år körs det en MC kortege mot våld i nära relationer. Varje år skriver man att det gäller

    "Kortegen är för våld mot kvinnor och barn i nära relationer" och varje år protesterar jag. Jag tycker att det de skriver säger att de är FÖR våld mot kvinnor och jag får mothugg att det ser konstigt ut med MOT våld mot kvinnor. Det håller jag med om, men är man mot våld kan man inte skriva för, eller har jag fel?

    Hur skrivs det så att det blir rätt?

  • Svar på tråden Skall det vara för eller mot...
  • Guldnovan

    Det är oklar grammatik men betydelsen är ändå klar. 

    Mer korrekt vore kanske  "Kortegen körs för att protestera mot våld mot kvinnor osv" 
    Eller "Kortegen körs för att uppmärksamma våld mot kvinnor osv..
    Ibland blir det för långt att skriva beroende på var texten ska stå. 
    Ordet "för" i ditt exempel är för det som avses vilket är kvinnovåld och ingen människa skulle tro att det är "för" i betydelsen "förespråka". 

    Men jag håller med, jag reagerar också eftersom jag är något av en språkpolis. 

    Det blir samma som med mjällschampo, är det för eller mot mjäll? 

  • Drottningen1970
    Guldnovan skrev 2022-05-27 11:04:27 följande:

    Det är oklar grammatik men betydelsen är ändå klar. 

    Mer korrekt vore kanske  "Kortegen körs för att protestera mot våld mot kvinnor osv" 
    Eller "Kortegen körs för att uppmärksamma våld mot kvinnor osv..
    Ibland blir det för långt att skriva beroende på var texten ska stå. 
    Ordet "för" i ditt exempel är för det som avses vilket är kvinnovåld och ingen människa skulle tro att det är "för" i betydelsen "förespråka". 

    Men jag håller med, jag reagerar också eftersom jag är något av en språkpolis. 

    Det blir samma som med mjällschampo, är det för eller mot mjäll? 


    Mot
  • Guldnovan
    Drottningen1970 skrev 2022-05-27 11:07:34 följande:
    Mot
    Tack men nu var det ett annat exempel på språkfenomenet och inget jag undrade. 
  • Pilsner
    Guldnovan skrev 2022-05-27 11:04:27 följande:

    Det blir samma som med mjällschampo, är det för eller mot mjäll? 






  • Embla twopointoh
    Virriga Vera skrev 2022-05-27 10:43:58 följande:
    Skall det vara för eller mot...

    Vart år körs det en MC kortege mot våld i nära relationer. Varje år skriver man att det gäller

    "Kortegen är för våld mot kvinnor och barn i nära relationer" och varje år protesterar jag. Jag tycker att det de skriver säger att de är FÖR våld mot kvinnor och jag får mothugg att det ser konstigt ut med MOT våld mot kvinnor. Det håller jag med om, men är man mot våld kan man inte skriva för, eller har jag fel?

    Hur skrivs det så att det blir rätt?


    Det är språkligt korrekt att använda "för" i den betydelsen som det är i ditt exempel, men eftersom det finns en annan betydelse av ordet också så är det tvetydigt formulerat. Därför ska man, enligt min mening, undvika "för" i detta sammanhang och formulera sig på annat sätt. Att bara byta ut "för" mot "mot" i detta fallet är dock inte riktigt bra det heller. (Dessutom, jag tycker inte att en kortege strikt talat kan vara för eller mot någonting alls, om man nu ska vara riktigt språkpolisaktig ...)

    Kortegen är en protest mot våld ...

    Kortegen anordnas för att uppmärksamma förekomsten av våld ...

    Kortegens syfte är att belysa förekomsten av våld ...


  • FredrikLiksom

    Du har såklart rätt. Men ännu tydligare blir det om man skriver att Kortegen är till för att uppmärksamma våld mot kvinnor och barn.

Svar på tråden Skall det vara för eller mot...