• Anonym (Klanten)

Klantig

För några veckor sedan fanns det en tråd ang. försäkringar för personliga skador.

Jag skar av mig fingertoppen för 2-3 år sedan. Skadan är läkt men stället är fortfarande stumt och vitt. Det har inte återbildats några linjer utan är helt blankt där och stumt.

Eftersom jag klantade mig när jag lagade mat så anmälde jag aldrig skadan till mitt försäkringsbolag.

Är det något jag borde göra? Eller hamnar det under sbs och inget händer?

• Svar på tråden Klantig
  • Aniiee

Du hade kunnat anmäla för 2-3 år sen. De flesta personskador beror ju på olyckor och klantighet. Nu vetetusan men du kan ju försöka.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Kakmonstret)

Det kostar ju inget att anmäla och testa tänker jag, så varför inte? Man kan även vända sig till ett företag som hjälper till med liknande ärenden. Om du får ut något på försäkringen tänker jag helt beror på vilket bolag och vilken försäkring du har samt den dokumentation som finns. Men testa hellre en gång för mycket än en för lite. 

• Anonym (Klanten)

Ok, ja tack men anmälde aldrig pga att jag själv skar av mig fingertoppen. 

Men visst jag kan kolla men det känns ju lite dumt.

Tack för svar {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (M)
    Anonym (Klanten) skrev 2022-05-28 19:40:54 följande:

Ok, ja tack men anmälde aldrig pga att jag själv skar av mig fingertoppen. 

Men visst jag kan kolla men det känns ju lite dumt.

Tack för svar  // {#emotions_dlg.flower}

Vad menar du med fingertoppen? Den sista leden längst ut på fingret typ?
  • Anonym (Klanten)
    Anonym (M) skrev 2022-06-02 17:54:57 följande:
    Vad menar du med fingertoppen? Den sista leden längst ut på fingret typ?

Fingertoppen men inte så långt ned till leden i fingret. 
    Nu är det vitt där det inte blev "bra" utan blankt och stumt. 
    När skadan skedde så var jag hos läkare och inte ens de kunde stoppa blödningen på ung. 2-3 dagar... 
    Så jag vet inte om försäkringsbolaget går på min linje om ersättning. Men jag ska kolla vad som gäller.

• Anonym (M)
    Anonym (Klanten) skrev 2022-06-08 14:20:08 följande:

Fingertoppen men inte så långt ned till leden i fingret. 
    Nu är det vitt där det inte blev "bra" utan blankt och stumt. 
    När skadan skedde så var jag hos läkare och inte ens de kunde stoppa blödningen på ung. 2-3 dagar... 
    Så jag vet inte om försäkringsbolaget går på min linje om ersättning. Men jag ska kolla vad som gäller.

Men en bit av benet? 

Hoppas verkligen du får något
  • Anonym (A)
    Aniiee skrev 2022-05-28 19:28:46 följande:
    Du hade kunnat anmäla för 2-3 år sen. De flesta personskador beror ju på olyckor och klantighet. Nu vetetusan men du kan ju försöka.
    Håller med
  • minst

Självklart ska du anmäla din skada så fort som möjligt. Olika bolag har olika lång tid för hur långt tillbaka de betalar ut skador. Vänd dig direkt till ditt eget försäkringsbolag och anmäl skadan. Du har ju fördelen med att du har varit hos läkaren och dokumenterat skadan och det gör att du har mycket större möjligheter att få ersättning. Vänd dig INTE till ett sådant företag som erbjuder sig att göra ansökan åt dig för dom tar 25% av det du får ut från försäkringsbolaget. Var lite extra noga och se om du har någon ytterligare försäkring via ditt fackförbund eller via din arbetsgivare. Lycka till!

Svar på tråden Klantig