• Anonym (Dålig förälder?)

    Socialtjänsten

    Hej Jag har fått orosanmälan på mig. Jag är en mamma som har en funktionsnedsättning. (Autism)
    Nu är jag rädd att förlora mina barn. P.g.a min funktionsnedsättning. Även om jag är en bra mamma. 
    Jag är rädd att socialtjänsten inte tycker jag är en lämplig förälder. 
    Orosanmälan handla om min funktionsnedsättning. 

    Det har funkat bra. Med barnen inga konstigheter.

    Hur många har förlorat sina barn p.g.a sin funktionsnedsättning. För socialtjänsten tycker inte ni är lämpade som förälder
  • Svar på tråden Socialtjänsten
  • Anonym (Autistisk)

    Mamma och pappa med autism och barn med autism här. 
    Så tråkigt att höra du har blivit anmäld, men förstår vad du menar, vi har också blivit det två gånger. 
    Första gången när barnet var 1,5 år av bvc-sköterskan, andra vid 4 år av dagis. 
    Båda gångerna resulterade i ett samtal med soc, sen lades det ner. Ena gången rörde det sig helt om fördomar, andra gången fanns det lite bakgrund, smutsiga kläder, vi såg inte syftet med att byta om tröjan blev smutsig efter frukost. 
    Mitt råd är att välkomna anmälan istället, de inte soc som de onda, båda gångerna har de varit så vänliga och hjälpsamma. Var öppen och ärlig, gå inte in i försvarsställning och förklara ditt synsätt på det inträffade. Det kommer gå bra, man får bara hjälpen det finns ett behov av. 

  • Anonym (Dålig förälder?)
    Anonym (Autistisk) skrev 2022-05-29 06:25:05 följande:

    Mamma och pappa med autism och barn med autism här. 
    Så tråkigt att höra du har blivit anmäld, men förstår vad du menar, vi har också blivit det två gånger. 
    Första gången när barnet var 1,5 år av bvc-sköterskan, andra vid 4 år av dagis. 
    Båda gångerna resulterade i ett samtal med soc, sen lades det ner. Ena gången rörde det sig helt om fördomar, andra gången fanns det lite bakgrund, smutsiga kläder, vi såg inte syftet med att byta om tröjan blev smutsig efter frukost. 
    Mitt råd är att välkomna anmälan istället, de inte soc som de onda, båda gångerna har de varit så vänliga och hjälpsamma. Var öppen och ärlig, gå inte in i försvarsställning och förklara ditt synsätt på det inträffade. Det kommer gå bra, man får bara hjälpen det finns ett behov av. 


    Kan inte hjälpa att hamna i försvars ställning. Det är andra gången på kort tid som vi fått en anmälan på oss. Första gången va för att ett av mina barn är efter i utvecklingen (han pratar inte) vilket jag uppmärksammat för länge sedan och pratat med bvc om min oro. Och vi håller på att utreda honom. Och ändå får man anonyma anmälningar på sig även om man gör rätt för sig ????.
  • Anonym (Autistisk)

    Vår första anmälan var för exakt samma sak.  Vår dotter var sen i utvecklingen och istället för att hjälpa oss med en remiss till BUP fick vi en anmälan till soc. Bytte sköterska efter det och tjejen fick all hjälp hon kunde behöva då. 
    Förstår att det är jobbigt. Menar bara att för barnets skull, håll dig ödmjuk på mötet med soc, även om det är skittufft, för du får tillbaka samma från dem då. 

Svar på tråden Socialtjänsten