Anonym (Mio) skrev 2022-05-29 20:23:49 följande:
Ni som har otrygg undvikande anknytning
Hur är ni i en relation?
Har ni haft någon längre relation?
Hur har era partners reagerat på erat avståndstagande?
Hur har ni reagerat när partnern velat ha mer av er?
Saknar nu partnern när ni är ifrån den?
Gräver ni ofta ner er i annat för att slippa tänka/känna?
Känner ni dåligt samvete gentemot er partner ibland?
Denna frihet det ofta pratas om att ni har? På vilket vis yttrar sig det för er?
När ni säger något till er partner att ni tycker om henne/honom, menar ni det på riktigt?
Om ni haft en riktigt bra kväll tex, kommer det en baksmälla sen som gör att ni vill dra er undan?
Önskar ni att nu kunde tänka mer med hjärtat och inte bara hjärnan?
Jag har aldrig haft några längre relationer förren nu och min nuvarande sambo. Han är anledningen till att vi idag ens är tillsammans då han kämpade och stod ut med mitt skit i början.
Jag har svårt att uttrycka och visa känslor, dom finns där inom mig men jag förmår mig inte att visa dom. Att få fram och visa känslorna naket och ärligt känns nästan som en förlust? Som att jag är svag och kommer förlora på det. När jag är ledsen eller sårad så drar jag mig undan, sluter mig och blir hård.
Att inleda ett förhållande med någon som INTE är som jag var det svåraste och det bästa jag gjort i mitt liv. Han tyckte dock det var otroligt svårt i början (det tyckte ju även jag) och när han "krävde" vi talade om saker så ville jag helst gömma mig, när han visade känslor så var jag sval. Men mådde otroligt dåligt efteråt för jag tyckte ju om honom precis lika mycket men kunde inte förmå mig att besvara något så simpelt som en kram med samma värme. Det gav mig sånt otroligt dåligt samvete och kunde göra mig så jävla sorgsen, jag ville ofta bara ringa upp och "Förlåt jag menade egentligen att krama dig kärleksfullare!" Eller på något sätt ge samma gensvar. Men det kunde jag förstås inte, det tog emot alldeles för mycket.
Min droppe var när vi hade planerat en mysig dag och jag under morgonen "öppnade mig" en smula och han inte gav rätt reaktion. Det där lilla sårade mig så enormt att hela jag stängde av, han förstod givetvis inte varför men för mig var det hela världen. Den mysiga dagen vi planerat slutade med i att jag grät inombords, kall som is på utsidan och min partner stod handfallen och undrade vad som helt plötsligt hände.
Efter den händelsen sökte jag hjälp. Jag har ju valt att leva med honom, han förtjänar inte en sån här partner. Jag ville kunna visa kärlek till honom och framtida barn. Mina murar må ha vart ett skydd för mig men för någon annan är det psykiskmisshandel.
Idag kan jag prata och uttrycka känslor och vi har ett sunt förhållande där jag kan sätta hälsosamma gränser och uttrycka jag vill ha ensamtid utan att såra honom eller säga att jag kan inte uttrycka mig just nu. Givetvis sökte jag även hjälp för min egen skull också, för jag kände mig så fången i mig själv och allt jag ville säga och göra som aldrig fick något uttryck.