• Anonym (Tjockis)

Svårt att tappa vikten

Just nu känner jag mig så frustrerad. I en månad har jag kämpat strikt för att tappa kilon men vågen visar +1,8kg efter allt slit!  Och då väger jag 87 kg och behöver iaf tappa 20kg. Jag har pcos men det ska ju inte hindra från att gå ner i vikt när man sliter för det. 

Jag har gått tupp i vilt smygande de senaste tre åren pga antidepressiva tabletter. Har trappat av dem helt senaste året och känner mig peppad att ta tag i vikten. Men detta får mug bara att tappa motivationen! Har ni några förslag på hur jag kan förbättra min plan för att gå ner i vikt?

Mat en dag ser ut såhär:
    Frukost: svart kaffe + 2 kokta ägg
    Lunch: ex en banan/äpple + vatten
    Middag: en stekt kycklingfilé + kokt broccoli
    Dricker minst en liter vatten om dagen.
    Träning: promenerar raskt 3km varje dag (runt sjön med hunden) styrketräningspass (bodypump) 2ggr/v och hemmaträning ca 3-4 ggr veckan med utvalda övningar med KB, knäböj mm. Ca 20-30 min åt gången. Fuskar aldrig med chips/godis/läsk. Middagar består alltid av någon Protein och grönsaker 

• Svar på tråden Svårt att tappa vikten
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (B) skrev 2022-05-29 21:16:32 följande:

Du äter för lite.

Fast målet är ju att äta under 1000kcal om dagen för att tappa 1kg i veckan. Äter jag mer går jag ju inte ner i vikt. Iom min pcos så har jag lägre förbränning troligtvis runt 1700-1800 kcal om dagen. Jag har ingen hungerkännsla utan tvingar mig att äta.
  • Friger
    Anonym (Tjockis) skrev 2022-05-29 21:30:49 följande:
    Fast målet är ju att äta under 1000kcal om dagen för att tappa 1kg i veckan. Äter jag mer går jag ju inte ner i vikt. Iom min pcos så har jag lägre förbränning troligtvis runt 1700-1800 kcal om dagen. Jag har ingen hungerkännsla utan tvingar mig att äta.
    Bränner du 1700 - 1800 kcal och äter 1000 kcal så går du ner i vikt. Allt annat är en omöjlighet.

Dvs. Någonstans stämmer siffrorna inte.

Jag har en pulsklockan som även visar hur många kcal jag gör av med på en dag. Jag tycker att den fungerar bra och att värdet den visar är rimligt mot vad jag äter.

Prova att skaffa en sådan? Får reda på en massa annan rolig info också. Om jag är stressad, sovit bra osv.
  • Anonym (....)

Allt för lite mat och allt för lite protein. 

• Anonym (Gg)

Du äter för lite protein. Vill du gå ner i fettvikt eller muskelvikt. Förhoppningsvis det första och då krävs det mer protein. 

• Hallonsoda

Om du bara äter det som du skrivit så är det på tok för lite.
    Om du äter mindre än 900cal om dagen hamnar din kropp i svältläge och kämpar för att hålla kvar din vikt. Baserat på det du skrivit så ser det ut som att du knappt får i dig 500 cals om dagen.  

Lägg till 160g kvarg (sockerfri) och en näve frysta bär till din frukost.
     Till lunch, ät en kycklingfile. 50g blandad bladsallad med gurka,tomat morötter och lite rödlök.exempelvis. du behöver en massa fibrer så magen inte blir knäpp.

Sen när man äter så lite behöver man komplettera med tex multivitamin kvinna, för att inte tappa några vitaminer eller mineraler.

Middagen e ok, men du kan ta mer grönsaker och det är  ok att göra kanske en tomatsalsa som sås. 

Se till att frukost lunch och middag består av 300 cal per måltid så funkar det. Av dom 300 calsen så måste 100 består av proteiner, och då 20 g totalt.

Din träning e jättebra, det är just det att inte gå på svältkost... :)

• Anonym (åsikt)

Du har ätit mer än du tror, annars skulle du ha gått ner i vikt. 

För övrigt låter din "diet" alldeles för kalorifattig. Men trots detta har du ändå lyckats överäta. 

• Anonym (åsikt)
    Hallonsoda skrev 2022-05-30 06:03:44 följande:

Om du bara äter det som du skrivit så är det på tok för lite.
    Om du äter mindre än 900cal om dagen hamnar din kropp i svältläge och kämpar för att hålla kvar din vikt. Baserat på det du skrivit så ser det ut som att du knappt får i dig 500 cals om dagen.  

Lägg till 160g kvarg (sockerfri) och en näve frysta bär till din frukost.
     Till lunch, ät en kycklingfile. 50g blandad bladsallad med gurka,tomat morötter och lite rödlök.exempelvis. du behöver en massa fibrer så magen inte blir knäpp.

Sen när man äter så lite behöver man komplettera med tex multivitamin kvinna, för att inte tappa några vitaminer eller mineraler.

Middagen e ok, men du kan ta mer grönsaker och det är  ok att göra kanske en tomatsalsa som sås. 

Se till att frukost lunch och middag består av 300 cal per måltid så funkar det. Av dom 300 calsen så måste 100 består av proteiner, och då 20 g totalt.

Din träning e jättebra, det är just det att inte gå på svältkost... :)

Det finns inget som heter svältläge. 
    Folk som svälter går ner i vikt. Det är en naturlag. 

Annars skulle de som svälter gå upp i vikt som TS och koncentrationslägerfångarna varit runda och trinda. Det stämmer helt enkelt inte. 
  • Anonym (Kakmonstret)

1) Instämmer med övriga, du äter alldeles för lite, och nu menar jag inte nödvändigtvis att man inte kan tappa vikt utan hur ska din kropp orka? Tanken är väl att du ska hålla dessa kilon borta sen? Då behöver du bättre vanor i längden. 

2) Har du skrivit matdagbok? Annars rekommenderar jag dig starkt att börja. Man tror att man gör allting så rätt i början men med dokumentation kommer man längre. 

3) Är inte riktigt med på proteintåget son alla andra just nu. Föredrar en balanserad kost enligt tallriksmodellen istället. Till frukost exempelvis slänger jag alltid i mig en skrämmande stor mängd långsamma kolhydrater, det är så jag orkar starta dagen (utan kaffe). Till mellis protein. Lunch och middag enligt tallriksmodellen och kvällsmat ofta något Ägg, älskar verkligen Ägg, det innehåller så mycket bra. 

4) Om du behöver stöd och hjälp, kontakta gärna din vårdcentral. Inledningsvis kan du få hjälp av en sjuksköterska som stöttar dig och i längden en dietist om behovet finns. 

Ps: 2 liter vattnet vore ett bättre riktmärke, det är varmt just nu och du rör på dig, kroppen behöver det. Satsa gärna på typ resorb i samband med Träning. 

• Anonym (Följ upp)

Om det är något jag lärt mig om viktminskning så är det att man faktiskt inte kan styra över vikten, utan endast om sitt beteende kring mat, motion och uthållighet.

+1,8 kg är deprimerade, men säger faktiskt inte så mycket om vad som hänt under denna månad, mer än att du uppenbarligen inte hittat ett sätt där din kropp snabbt släpper massa kilon.

Spontant tänker jag på de 1,2 kg jag tappade i morse, genom att kissa..... Och min vikt svänger vanligtvis lite ologiskt utifrån mitt beteende. Efter en dag med mer mat än vanligt så kan det ibland visa minus på vågen helt.

Jag tänker att en månad med en förändring berättar en del om din kropp. Kanske behöver den mer grönsaker, eller fett för att släppa fett, eller kanske behöver den mera sömn.  Själv har jag upptäckt att jag mår bäst av rätt mycket träning och att det är viktigt för mig att inte äta för lite kolhydrater, för att jag då tappar "gnistan" slutar sova och får ångest.

Så jag tänker att du behöver utvärdera vad som får dig att må bra och sen faktiskt kombinera det med det som får dig att minska i vikt. 

• andiie

Men snälla. Nu får du väl ändå ta och ha lite mer tålamod samt tänka långsiktigt. Jag har förlorat 8 cm i bukfett sen januari. Men det kräver också att man förstår att det tar tid. 

Sen är det allra viktigaste att man upprätthåller den livsstilen övertid, för annars är man där igen. 

• andiie

Lägg dig på 1500 kcal per dag istället, - 1 kg på två veckor. Och låt det få ta tid!

Svar på tråden Svårt att tappa vikten