• Anonym (Romanus)

Vad är en självbiografisk roman?

Ja, vad tycker ni? Är en självbiografisk roman en roman som...

1. ...är helt baserad på författarens liv, och som inte innehåller någonting som inte är "sant"

2. ...till absolut största delen är baserad på författarens liv, men som har "piffat upp" vissa detaljer för att göra läsningen lite intressantare

3. ...till 50-60 % är helt sann, och i övrigt löst baserad på verkligheten

4. ...har en "stomme" som stämmer relativt väl överens med verkligheten, men där allt kött på benen är helt påhittat

5. ...är helt fiktiv men som hämtat mycket inspiration från författarens liv?

Och en bonusfråga: är det skillnad på "självbiografisk roman" och "självbiografi"?

Ser fram emot många svar! Och obs! Man kan förstås "rösta" på mer än ett alternativ; tycker man t.ex. att nr 5 kan räknas som en självbiografisk roman så tycker man antagligen att även de tidigare alternativen kan det.

• Svar på tråden Vad är en självbiografisk roman?
  • Aniiee

2-4 är självbigrafiska romaner, 1 är en självbiografi och 5 är en roman. I min mening, då.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Språkvetare)

Det finns en tydlig definition av vad en självbiografisk roman är och därför passar alternativ 2 eller 3 bäst.

• Anonym (Romanus)
    Aniiee skrev 2022-05-29 22:14:01 följande:

2-4 är självbigrafiska romaner, 1 är en självbiografi och 5 är en roman. I min mening, då.

Tack!! Kul - vi har exakt identisk uppfattning :)
  • Anonym (ME)

Den första är nog rätt omöjlig att få till. För få har så bra minne och en historia har ofta flera sidor.
    Men ang. min röst så ligger den mellan ettan och tvåan.

3-5 brukar mer betecknas som "baserad på en verklig historia/händelse etc".

Liza Marklund fick t.ex väldigt mycket kritik för boken Gömda just för att det var en hel del som inte stämde med verkligheten och det inte tydligt framgick (förlaget hade inte förtydligat det).

• Anonym (Romanus)
    Anonym (Språkvetare) skrev 2022-05-29 22:16:13 följande:

Det finns en tydlig definition av vad en självbiografisk roman är och därför passar alternativ 2 eller 3 bäst.

Åhå - var hittar man den definitionen?
    Anonym (ME) skrev 2022-05-29 22:17:30 följande:

Den första är nog rätt omöjlig att få till. För få har så bra minne och en historia har ofta flera sidor.

Det är ju sant förstås... att det kan vara svårt att få till ettan alltså. Jag blir lite nyfiken på vad du anser om "självbiografi" - jag tolkar det som att du anser att "självbiografi" och "självbiografisk roman" är exakt samma sak då?

Liza Marklund fick t.ex väldigt mycket kritik för boken Gömda just för att det var en hel del som inte stämde med verkligheten och det inte tydligt framgick (förlaget hade inte förtydligat det).

Oj, shit! Det visste jag inte... Men det är lite av denna anledning jag startat tråden; jag skriver fn på vad jag personligen ser som en självbiografisk roman, men jag vill ju inte påstå att den är det om jag har fel uppfattning! 
  • Anonym (skrivare)
    Anonym (Romanus) skrev 2022-05-29 22:02:16 följande:
    Vad är en självbiografisk roman?

Ja, vad tycker ni? Är en självbiografisk roman en roman som...

1. ...är helt baserad på författarens liv, och som inte innehåller någonting som inte är "sant"

2. ...till absolut största delen är baserad på författarens liv, men som har "piffat upp" vissa detaljer för att göra läsningen lite intressantare

3. ...till 50-60 % är helt sann, och i övrigt löst baserad på verkligheten

4. ...har en "stomme" som stämmer relativt väl överens med verkligheten, men där allt kött på benen är helt påhittat

5. ...är helt fiktiv men som hämtat mycket inspiration från författarens liv?

Och en bonusfråga: är det skillnad på "självbiografisk roman" och "självbiografi"?

Ser fram emot många svar! Och obs! Man kan förstås "rösta" på mer än ett alternativ; tycker man t.ex. att nr 5 kan räknas som en självbiografisk roman så tycker man antagligen att även de tidigare alternativen kan det.

1 Helt klart en självbiografi 
    2 En självbiografisk roman
    3 Roman "baserad på verkliga händelser"
    4 Roman med "inspiration från"
    5 Roman 

Nu är jag nog mer kategorisk än många andra men eftersom det jag skriver är släktböcker så är jag väldigt strikt i uppdelning mellan verklighet och fiction. 
  • Anonym (Romanus)
    Anonym (skrivare) skrev 2022-05-29 22:32:55 följande:
    1 Helt klart en självbiografi 
    2 En självbiografisk roman
    3 Roman "baserad på verkliga händelser"
    4 Roman med "inspiration från"
    5 Roman 

Nu är jag nog mer kategorisk än många andra men eftersom det jag skriver är släktböcker så är jag väldigt strikt i uppdelning mellan verklighet och fiction. 
    Tack!
  • Anonym (skrivare)

I en självbiografi kan inte historian ha flera sidor, då är det min historia som gäller inte hur andra ser på det

• Anonym (ME)
    Anonym (skrivare) skrev 2022-05-29 22:37:51 följande: I en självbiografi kan inte historian ha flera sidor, då är det min historia som gäller inte hur andra ser på det
    Jo, det stämmer antagligen. Min kanske negativa kommentar kommer från när en väldigt nära släkting skrev en självbiografi och där både jag och ett gäng släktingar blivit ledsna och upprörda över hur personen berättat om olika händelser som blivit väldigt förvanskade och där andras historia lämnas ut utan förvarning. 

Så man har ett väldigt stort ansvar när man skriver sin självbiografi och där den även handlar om andra personer. 
Svar på tråden Vad är en självbiografisk roman?