• Anonym (Ersättning?)

Ersättning/akassa hjälp.

Hej. 
    Jag blev 2018 utförsäkrad från a-kassa och hamnade i jobb och utvecklings garantin. Min fru fick barn 2019 och våren 2020 gick jag på föräldraledighet till augusti då jag började studera. Har studerat fram till barn nr 2 då jag blev föräldraledig november 2021. Kommer nu att bli arbetssökande igen. 
    Vet någon vilken ersättning jag är berättigad till? Kan jag komma tillbaka till jobb och utvecklingsgarantin eller något liknande? 
    Pluggade på folkhögskola och komvux. 
    Har sökt in till högskola i höst men vet ej om jag blir antagen.
    Har betalt in till min a-kassa varje månad.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ersättning/akassa hjälp.
  • Anonym (L)

A-kassa har du ju inte rätt till eftersom du inte jobbat..

Man kan komma tillbaka till JOB.en efter studier och föräldraledighet men detta brukar bara gälla om man kommer tillbaka inom 12 månader, (upp till 3 år för vissa studier. )
    Kolla med arbetsförmedlingen vad som gäller för dig.

• Anonym (Ersättning?)

Nej. A-kassa trodde jag ju inte heller. Vet någon vad som gäller för att komma tillbaka till jobb och utvecklingsgarantin efter 1 års (6+6månader) samt ca 1 års studier? Eller finns det något annat program man kan gå (som också förhoppningsvis leder en till arbete)?

• Anonym (Nja)

Du har inte rätt till någon ersättning i stil med vad du räknar upp i trådstarten. Du kommer att bli en helt vanlig arbetslös person. Det du/ni kan göra är att ansöka om försörjningsstöd hos soc, men de kommer att räkna på både din och sambons inkomst så om hennes inkomst är för hög får hon betala alla era räkningar själv. Samma sak om ni har mycket sparpengar eller saker som en dyr bil eller något liknande som ni kan sälja och skaffa billigare. Då förväntas ni ordna med detta först innan ni får försörjningsstöd.

• Anonym (Ersättning?)

Ojdå..  Då verkade det som en dålig idé att plugga upp gymnasiebetygen.. 

• Anonym (L)

Du kan inte ta ut lite mer föräldraledighet under sommaren i väntan på besked från högskola?
    Om ni har några dagar kvar alltså....

• Anonym (Ersättning?)

Jo, lite dagar har jag kvar på båda barnen. Men har precis börjat skola in den yngsta på förskolan så det känns lite abrupt att ändra det till föräldraledighet en hel sommar. Samt att jag måste ta ut 5 dagar.
    Men jag kan kanske ta ut föräldraledighet en liten del av sommaren iaf. Och vara arbetslös utan ersättning i ett par veckor. Vill ju inte mista min SGI.

• Anonym (Omöjligt att få jobb?)

Är det helt omöjligt för dig att få jobb? Tydligen finns det massor av sommarjobb som inte är tillsatta, tex i restaurangbranschen.

• Anonym (Förmodligen inte)

För att komma tillbaka till jobb-och utvecklingsgarantin får du som regel ha varit borta i Max ett år. Det är orsaken som du skrevs ut med som gäller så skrevs du ut på grund av föräldraledighet måste du skrivas in inom 1 år  Sen måste du uppfylla kriterierna på nytt, så har du ingen a-kassa behöver du vara inskriven i 14 månader. 

Så någon annan ersättning har du inte möjlighet till för att du skriver in dig, det är som någon nämnde försörjningsstöd som gäller i så fall. 

• Anonym (X)
    Anonym (Ersättning?) skrev 2022-05-30 07:23:38 följande:

absolut inte dumt!

Mitt tips är att söka en YH-utbildning. Du är i stort sett garanterad jobb efter det, då YH utbildningar möter en brist på arbetsmarknaden.
  • Anonym (Fia)
    Nej det är nästan alltid en bra idé, men varför i hela friden tar man inte reda på reglerna innan? Det är oftast lätt att få till det så man inte hamnar i knipa bara man kollar upp först. 
  • Anonym (Nja)

Varför då? Dålig planering kallas det om du inte tänkt på det här förrän nu. Om du inte hade fått åtminstone gy-kompetens hade du haft ett uruselt läge på arbetsmarknaden, det är verkligen lägstanivån numera.
  • Anonym (Ida)

Att skaffa arbete och själv försörja de barn du har satt till världen är inget alternativ? 
    Känner invandrare som bott två år i Sverige och hunnit läsa in betyg och skaffa jobb. Varför kan inte du klara av det? 

• Anonym (Ersättning?)

Jag borde ha kollat upp detta bättre än vad jag gjorde. Kollade upp det innan jag gick på föräldraledighet med min första och som jag läste och förstod kunde jag gå tillbaka till jobb och utvecklingsgarantin, kommer inte ihåg det med 1 år då.
    Självklart söker jag jobb och har sökt jobb under min föräldraledighet. 

• Anonym (Vänster är ett skällsord)

Att vidareutbilda sig är sällan en dålig idé, iaf inte om det är inom ett område som leder till arbete.

I sammanhanget var det nog en aningen mindre bra idé att göra detta samtidigt som du sätter 2 barn till världen?

Dömande måhända, men hade det inte varit en bättre idé att börja med att "plugga upp" dåliga betyg, så att du kom in på  den utbildningen du vill komma in på.... Gå klart den utbildningen, skaffa ett jobb inom detta område, arbeta några år så du står stadigt på arbetsmarknaden och hinna stoppa undan lite ekonomisk buffert... Skaffa ett stadigt liv helt enkelt.

Sen komma överens med partnern att sluta med preventivmedel?
  • Anonym (L)
    Anonym (Ersättning?) skrev 2022-05-30 09:23:46 följande:

Jo, lite dagar har jag kvar på båda barnen. Men har precis börjat skola in den yngsta på förskolan så det känns lite abrupt att ändra det till föräldraledighet en hel sommar. Samt att jag måste ta ut 5 dagar.
    Men jag kan kanske ta ut föräldraledighet en liten del av sommaren iaf. Och vara arbetslös utan ersättning i ett par veckor. Vill ju inte mista min SGI.

Jag förstår att det inte är optimalt...men att skydda SGIn är ju jätteviktigt...
    Förhoppningsvis kommer du in till hösten och då har du möjlighet att ansöka om csn.
  • Anonym (Ida)

Vad söker du för jobb då? Vad har du jobbat med tidigare? Och var bor du? 
    Är du svensk? Aldrig hört om en svensk kille som är arbetslös i flera år. Finns alltid jobb inom ex bud, lager, mataffär, kundtjänst osv. 

• Anonym (Ersättning?)

Inte för att detta hör till ämnet men alla är inte i 20-års åldern och kan vänta på "utbildning/jobba ett par år". Vi försökte först i 5 år medan vi båda hade fasta jobb att få barn. Efter utredning fick vi 1 år på oss innan min sambos ägg var borta. Så vi hade tyvärr inte lyxen att vänta. (sedan kom ett litet oplanerat solsken som vi ej trodde var möjlig :))
    Och pga medicinska själ kan jag ej ta körkort och just nu känns det som 80% av alla jobb där ute kräver körkort.

• FrusenFru

Vad har du jobbay med tidigare då? Och varför avslutades den anställningen? Hur gammal är du? 
    Behövs verkligen inget körkort för jobbet  inom t ex hemtjänst, mataffär, restaurang eller kundtjänst. 

Svar på tråden Ersättning/akassa hjälp.