• Anonym (M)

Rimlig kostnad lektör

Om man gör det privat som en tjänst till en i familjen, vad tycker ni är en rimlig ersättning? Boken är ca 11 timmars läsning.

• Svar på tråden Rimlig kostnad lektör
  • Anonym (M)

Eller ja, MANUSET är ca elva timmars läsning.

• Anonym (lll)
    Anonym (M) skrev 2022-05-30 12:26:14 följande:
    Rimlig kostnad lektör

Om man gör det privat som en tjänst till en i familjen, vad tycker ni är en rimlig ersättning? Boken är ca 11 timmars läsning.

Vad skulle du själv vilja ha? Tänker man kan utgå från det.

11 timmar "ren" läsning eller tänker du då in att personen ska skriva kommentarer och göra märkningar osv? Annars blir det väl mer än 11 timmars jobb. 
  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2022-05-30 12:26:14 följande:
    Rimlig kostnad lektör

Pratar vi om fakturering med rabatt inkl skatt odyl eller är det rent svartjobb?

Om svartjobb, hur ligger det till med hjälpatillskulder? Skulle det gå att få ersättning i form av någon tjänst?

Hur mycket jobb rör det sig om och är det på en professionell nivå?
  • Anonym (M)
    Anonym (lll) skrev 2022-05-30 12:32:11 följande:
    Vad skulle du själv vilja ha? Tänker man kan utgå från det.

11 timmar "ren" läsning eller tänker du då in att personen ska skriva kommentarer och göra märkningar osv? Annars blir det väl mer än 11 timmars jobb. 

Själva manuset är strax över elva timmar, jag vet inte hur lång tid det tar utöver det. Men ja, det blir definitivt flera timmars jobb efteråt också.

Hen säger att hen inte vill ha något för det, men det känns inte bra för mig. Det är inget hen jobbar med, men hen är väldigt duktig och har agerat lektör för andra.

• Anonym (fin present)

Om personen själv säger att den inte vill ha någon ersättning, och dessutom inte arbetar med det här professionellt (även om hen är väldigt duktig) skulle jag lyssna på det. 

Däremot skulle jag ge personen en fin present, och då förstås försöka utgå ifrån vad jag tror att personen skulle uppskatta. En fin flaska vin och en lite lyxigare chokladask? Ett presentkort på någon trevlig affär? Eller kanske en spa-dag på något hyfsat närliggande ställe? Kanske i sällskap med dig? 

Ja, du gör förstås som du vill Flört men så skulle jag tänka. Om du nu inte vet med dig att personen verkligen behöver pengar, men är för finkänslig för att säga det. 

• Anonym (Skeptisk)

Alltså, det känns som om det inte stämmer här.... En bok som ska lektörläsas tar inte bara elva timmar att läsa! Dessutom, eftersom det är privat ska ersättningen vara noll. Vad är det för människa som skulle läsa den, har hen någon som helst erfarenhet av lektörsarbete och kan ge den typen av feedback eller är det snarare en glad amatör som kan ge dig max en A4 i feedback kring boken?

Du gör bättre i att skicka boken till någon professionell för vad du än betalar så är allt över noll för mycket med tanke på den kvalitet du kan förväntas få tillbaka.

• Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2022-05-30 12:38:44 följande:

Själva manuset är strax över elva timmar, jag vet inte hur lång tid det tar utöver det. Men ja, det blir definitivt flera timmars jobb efteråt också.

Hen säger att hen inte vill ha något för det, men det känns inte bra för mig. Det är inget hen jobbar med, men hen är väldigt duktig och har agerat lektör för andra.

Om man räknar kring 50 till 100 kr/tim landar det ändå på en tusenlapp eller två,

Om inte hjälpatillskulderna är sneda så borde någon form av fin present vara lämpligt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2022-05-30 12:51:09 följande:
    Om man räknar kring 50 till 100 kr/tim landar det ändå på en tusenlapp eller två,

Om inte hjälpatillskulderna är sneda så borde någon form av fin present vara lämpligt. 

Det var något åt det hållet jag tänkte mig, då verkar jag iaf inte vara helt fel ute. Får fundera lite på det och se om det blir i form av pengar eller en gåva.

• Marmor10

Är det verkligen lektörläsning det handlar om eller en respons. 11 timmar ren läsning blir ju säkert bort åt 40 timmar mins för en riktig lektörläsning. 11 timmar för en första genomläsning för att få ett grepp om vad boken handlar om. säkert det dubbla 22 timmar för att läsa om kommentera och notera fel. Då finns det en marginal för att skriva utlåtandet och kanske läsa om någon bit eller kommentera extra mycket fel på 7 timmar för en hel arbetsvecka. 

• Anonym (M)
    Marmor10 skrev 2022-05-30 12:59:33 följande:

Är det verkligen lektörläsning det handlar om eller en respons. 11 timmar ren läsning blir ju säkert bort åt 40 timmar mins för en riktig lektörläsning. 11 timmar för en första genomläsning för att få ett grepp om vad boken handlar om. säkert det dubbla 22 timmar för att läsa om kommentera och notera fel. Då finns det en marginal för att skriva utlåtandet och kanske läsa om någon bit eller kommentera extra mycket fel på 7 timmar för en hel arbetsvecka. 

Som sagt, själva manuset är ca 11 timmar långt, jag vet inte hur mycket tid utöver det som krävs.

Svar på tråden Rimlig kostnad lektör