• birgitt

    Bidragsbrott .

    Hej 
    jag har blivit polisanmäld av försäkringskassan för bidragsbrott 2018. Jag har betalat tillbaka pengarna. . 15 000 som jag gjorde på en gång. 


    har ni råkat ut för samma sak och vad hände ? 

  • Svar på tråden Bidragsbrott .
  • Anonym (Dom)
    birgitt skrev 2022-05-31 07:33:26 följande:
    Bidragsbrott .

    Hej 
    jag har blivit polisanmäld av försäkringskassan för bidragsbrott 2018. Jag har betalat tillbaka pengarna. . 15 000 som jag gjorde på en gång. 


    har ni råkat ut för samma sak och vad hände ? 


    Troligtvis blir det ett strafföreläggande och böter
  • Anonym (Beskriv mer utförligt)

    Du måste beskriva mer utförligt. Jag tror att 15 000 räknas som bidragsbrott av normalgraden, men sedan finns det omständigheter som kan göra det värre eller lindrigare. Att ange falska uppgifter från början är värre än att ange korrekta, men sedan "glömma" att anmäla ändrade förhållanden (t.ex. att dina umgängesbarn, som du får bostadsbidrag för, under året har slutat komma och hälsa på dig varannan helg, eller att en partner har flyttat in och betalar halva hyran).

    Det dom ser mest allvarligt på (förutom stora belopp), är om man har satt bedrägeriet i system, samt om man har förfalskat något dokument. 

    Men om du är tidigare ostraffad, så kan jag inte tänka mig att det blir fängelse i alla fall, oavsett vad du gjort, om det bara handlar om 15 000.

Svar på tråden Bidragsbrott .