Autism nivå 3
Barn vv. Hatar att kalla nån hen but here we go. Hen är 3 år. Autist nivå 3 vilket är högsta nivån och betyder "omfattande stöd". Har vv med mamman sedan hen var 2 månader (mamman drog).
Autister MÅSTE ha stabilitet,RUTINER och väldigt få/inga oförutsedda saker bl a. Hen MÅSTE veta vad som ska hända och såklart ha samma rutiner hela tiden för att fungera. I hens diagnos står att hen behöver stabilitet,rutiner,förskolan,trygga vuxna omkring sig hela tiden som jobbar med hen och förstår hen. Finns mkt att ta upp om vad hen MÅSTE ha för att fungera i vardagen men jag tror ni fattar. Diagnosen kom vid ca 2 års ålder men "alla" såg det var nåt som inte stämde mkt tidigare. Mamman och jag har gått autismkurser för att lära oss och kunna bemöta hen i hens autism.
Mamman har ny kille sedan 1,5 år,jättekul för henne. Jag menar det. Efter nån vecka bleb hennes nya hens plastpappa vilket jag såklart inte gillade. Aldrig sett den nya och aldrig träffat honom. Mamman jobbar oregelbundet nätter vilket gör att vårt barn inte får eller kan då rutiner och allt det andra jag skruvit om. Mamman vill inte ändra på något till fördel för vårt barn. Barnet har tack vare det mått jättedåligt på förskolan då inga rutiner fanns där pga hennes ovilja att ändra arbetstid. Hon får inte ha hen på förskola när hon inte jobbar. Detta medför att hen inte får rutiner på hennes barnvecka,fsk införde att mamman skulle ha hen mån till tor på fsk även då hon inte jobbade för att få in bra rutiner för hen. Hens humör blev jättebra men mamman fortsätter sitt oregelbundna arbete ändå fast fsk tidsändring löpt ut. Hen mår lite bättre nu men jag ser tendenser till ohälsa pga mammans icke rutiner. Ser detta tydligt när jag startar min pappavecka. Mamman har dessutom involverat plastpappan till fullo när hon jobbar och sover efter jobbet,alltså runt 18-20 timmar. Plastpappan har inte varit med på någon autismkurs. Mamman involverar oxå sin egen mamma som barnvakt då hon såklart gör mkt med nya killen,fest,hotell mm. Hen får inga rutiner hos mamman. Dessutom dricker mormoren varje helg tillsammans med morfaren. De har gjort det i över 30år. Ingen miljö för en 3åring.
Mamman VALDE oregelbunden arbetstid för det passade HENNE och hennes nya kille bäst. Mamman VALDE att bo 1 timma bort med bil från fsk. Mamman VÄLJER,till fördel för henne själv,att inte ändra på något till fördel för vårt barn.
Mamman har oxå försökt att skriva hen hos henne och mamman har även stämt mig på all vårdnad. Inget av detta lyckades hon med. Hen är fortsatt skriven hos mig och det blir fortsatt gemensam vårdnad. Fsk är på min ort.
Det "nya" är nu att mamman och hennes nya köpt hus ÄNNU längre från fsk. Alltså bara till fördel för henne själv och hennes nya kille. Mamman försökte tidigt att få dubbla förskoleplatser för hen vilket inte gick igenom.
Problemen jag har är om vårt barn och bristande/inga rutiner på hennes barnvecka. Hen MÅSTE ha det jag skrivit om men mamman gör inte ett skit för att ändra sitt liv till fördel för vårt barn.
Hjälp!!