• Anonym (Förstörd)

Vräkt, ingenstans att ta vägen

Vad gör man? Jag är inte "streetsmart" och kommer dö på gatan.
    Har inte pengar (arbetssökande), alla i min familj (föräldrar och syskon) är döda, ingen vän i Sverige. Jag är hemlös. Har husdjur som jag älskar. Det är en galen granne som sett till detta. 
    Jag bestrider såklart, men tvivlar på att vinna.
    Har skulder och bet anmärkningar. Har haft boendet i 12 år utan problem tills grannen började trakassera mig.

Jag kan omöjligt hitta annat boende.

Finns det något jag kan göra?

• Svar på tråden Vräkt, ingenstans att ta vägen
  • Långbenopluto

Vad är anledningen till att du blir vräkt? Vad säger grannen?

Blir man vräkt blir det 100 ggr värre att kunna hitta ny bostad.... kanske du ska byta stad?

• Anonym (Förstörd)
    Långbenopluto skrev 2022-05-31 13:00:31 följande:

Vad är anledningen till att du blir vräkt? Vad säger grannen?

Blir man vräkt blir det 100 ggr värre att kunna hitta ny bostad.... kanske du ska byta stad?

Kan inte byta stad. Har skuld hos kronofogden och betalningsanmärkningar.
    Anledningen är störningar att vi bråkat, men vi har inte varit här eller sovit när polisen kommit hit.
  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (CB) skrev 2022-05-31 13:03:59 följande:
    www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/vrakning-vem-kan-bli-vrakt/
    bostadsjuristerna.se/vr%C3%A4kning-bostadsr%C3%A4tt-avhysning-bostadsr%C3%A4tt/
    Tack men förlåt jag är för upprörd och chockad nu. Jag har jobbat på Hyresgästföreningen så jag vet lite iaf. Detta är inte nytt för mig. Jag vill ha hjälp med hur jag får nytt boende?
  • Anonym (E.H.)
    Anonym (Förstörd) skrev 2022-05-31 13:13:31 följande:
    Tack men förlåt jag är för upprörd och chockad nu. Jag har jobbat på Hyresgästföreningen så jag vet lite iaf. Detta är inte nytt för mig. Jag vill ha hjälp med hur jag får nytt boende?
    Men om du jobbat på Hyresgästföreningen så vet du väl hur lagarna ser ut och funkar? Ta hjälp av dem direkt. Att vräka någon är inte helt enkelt och ska finnas goda grunder. Antar att du menar att det är du och din sambo som bråkar? Upphör med det omgående. Att som vräkt och med stora skulder hos fogden gör det så gott som omöjligt att få ett nytt kontrakt. Någon privat med ett ruckel långt ute i skogen möjligen som ni kan hyra. 
  • Anonym (?)

Hur har du haft råd att betala hyran hittills om du inte har något jobb och har betalningsanmärkningar och skulder?

• Glinda från Oz

Det finns olika föreningar som tar hand om djur. Har du en katt kontaktar du t.ex ett katthem så hjälper de till med omplacering. Min erfarenhet är att de nästan alltid hjälper till i en sådan här situation annars tas ägda djur bara emot i mån av plats. 

Kontakta kommunen, du har rätt till tak över huvudet. De kan placera dig på t.ex ett flyktingboende eller liknande. Du behöver också kontakta socialen för att få socialbidrag om du lever under normen. 

• Anonym (Kalla fötter)

Du får vända dig till socialtjänsten för att få tak över huvudet.
    Kontrakt på lägenhet blir extremt svårt när du både är vräkt pga störningar plus har skulder hos kronofogden.
    Husdjuren kanske måste omplaceras.  

Svar på tråden Vräkt, ingenstans att ta vägen