• Fjoppe

    Sluta dricka alkohol. Hjälp.

    Varit berusad mer eller mindre varje dag i 5 år nu. Dricker ca 5-6st 6,9:or 70cl. Är egen företagare och tjänar bra. 

    Hur mycket jag än vill sluta så går det inte!  

    Har inte haft några jätte jobbiga trauman i mitt liv, inte värre än någon annans iallafall.
    Där emot sätter jag skyhöga krav på mig själv, jag måste tjäna mer pengar än min vänner! jag måste ha bättre jobb, bättre hem, snyggare flickvän, vara bäst inom mina intressen. Det går helt enkelt inte att vara bäst på allt?.har jag hört, men när jag känner den känslan att jag inte är bäst på allt blir jag tom och besviken och istället för att pressa en redan stressad hjärna med träning och bygga på sig själv är det enklare att bara trycka i sig ett gäng med bärs.

    Är ganska säker på att det finns fler här som sitter i samma båt som jag. kanske vi kan skriva här hur våran situation ser ut och försöka att hjälpa och stötta varandra. lyssna på dom som har lyckas trots några återfall. 

    Nykter: 1 dag. 

  • Svar på tråden Sluta dricka alkohol. Hjälp.
  • FredrikLiksom

    Du har precis vaknat och insett vad du behöver jobba med. 

    Du måste lära dig att känna glädjen i nykterheten. Känna hur annorlunda kroppen och hjärnan blir när den är skärpt Och inte bedövad. 


    Sen behöver du nöja dig med din blotta existens. Du är inte ditt jobb, dina prylar eller din lön.

    Var istället där för de vänner du tidigare tävlat med. Hjälp dem i vardagen. Bli den du vill vara innerst inne. 

  • Anonym (2 vita år)

    Fast är du så mycket bättre med finare hus och hem, bättre lön, bättre jobb, bättre liv... du kan ju inte ens vara nykter? Vad spelar de där prylarna för roll? Dessutom är det ju bara vad DU tycker. Kanske tyckte dina vänner att ditt förra hem var finare? 

    Spola kröken och vänd din energi inåt, på dig själv. Du är bättre och mer värd än någon bärs på burk.

    Om inte annat, tänk vad mycket bättre du kan prestera och alla pengar du sparar om du skippar alkoholen ????

    Nåja, bra att du har insett vad som behövs ändras på. Det är ett första steg. Sen går det bara framåt. Det är inte alltid lätt -men det är alltid värt det!

  • Anonym (Hmm)

    Tänk såhär då... Dina vänner är bättre än dig på att kontrollera sitt alkoholdrickande, vilket gör dig sämre än dina vänner i det avseendet, vilket ju aldrig kan vara okej, visst?

  • Anonym (Samma)

    Jag dricker ca 1-2 liter vin varje dag. försöker sköta mitt jobb men går inte alltid. Men är så himla stressad och pressad 

  • Anonym (S)
    Fjoppe skrev 2022-05-31 13:43:36 följande:
    Sluta dricka alkohol. Hjälp.

    Varit berusad mer eller mindre varje dag i 5 år nu. Dricker ca 5-6st 6,9:or 70cl. Är egen företagare och tjänar bra. 


    Jag körde stegvis. Gick ner i styrkan på ölet. Efter ett par års nedtrappande så dricker jag sällan starkare än 2,8%. Man slipper baksmällan!

  • FredrikLiksom
    Anonym (Samma) skrev 2022-06-02 11:50:42 följande:

    Jag dricker ca 1-2 liter vin varje dag. försöker sköta mitt jobb men går inte alltid. Men är så himla stressad och pressad 


    Du har hamnat i en dålig cirkel där det som du vill ska hjälpa dig, vinet, förstärker stressen och pressen.
  • Fjoppe

    Jäkligt skönt att höra alla positiva meningar och ord! 
    det hjälper verkligen att få läsa och att få se ifrån andras synvinklar! 

    Det går framåt och det känns lätt att kunna sluta nu! Men av erfarenhet så har det värsta inte kommit än! 

    Vi kämpa på! 


    Tack för att ni finns! 


    Framåt!
  • Anonym (Samma)

    Jag spydde i sängen igår. Fick gå och lägga mig i soffan 

  • Anonym (2 vita år)

    Du kommer att få ut mer av livet efter 1 alkoholfritt år än 10 onyktra år.

  • Fjoppe

    Tog åt mig tipset och trappa ner istället, tagit 3-4 st 4,5or 70cl, alkoholen finns fortfarande kvar. Men är har sakta men säkert ändras min syn på livet! 


    Enorma sug efter mer alkohol, skakningar osv kommer och går, försöker att lösa dom stunderna med långa promenader och har bett några av mina vänner att inte kontakta mig mer om dom ska dricka alkoho!

     

  • FredrikLiksom
    Fjoppe skrev 2022-06-09 22:53:08 följande:

    Tog åt mig tipset och trappa ner istället, tagit 3-4 st 4,5or 70cl, alkoholen finns fortfarande kvar. Men är har sakta men säkert ändras min syn på livet! 


    Enorma sug efter mer alkohol, skakningar osv kommer och går, försöker att lösa dom stunderna med långa promenader och har bett några av mina vänner att inte kontakta mig mer om dom ska dricka alkoho!

     


    Kämpa på! 
  • Anonym (S)
    Fjoppe skrev 2022-06-09 22:53:08 följande:

    Tog åt mig tipset och trappa ner istället, tagit 3-4 st 4,5or 70cl, alkoholen finns fortfarande kvar. Men är har sakta men säkert ändras min syn på livet! 


    Enorma sug efter mer alkohol, skakningar osv kommer och går, försöker att lösa dom stunderna med långa promenader och har bett några av mina vänner att inte kontakta mig mer om dom ska dricka alkoho!

     


    Bra jobbat!

  • Anonym (Nykter alkis)

    Min story är insikten att jag var alkoholberoende. Sedan flera försök att minska och styra upp drickandet. Nästa insikt var att jag måste sluta helt. Flera försök även där men nu har jag snart varit utan alkohol i två år.
    Tar en dag i taget och varje morgon är en seger över att jag inte drack under gårdagen.
    Det gäller att inte hamna i situationer där man kan få ett återfall.
    Nu stundar midsommarfirande och det vore såå pinsamt att säga att jag inte dricker för jag är alkis. Blir nog att jag måste köra eller helst smet jag undan helt för berusade människor är inge kul att umgås med...

  • Anonym (2 vita år)

    Grymt bra jobbat att säga åt dem att inte höra av sig! Samt att promenera och få huvudet att tänka på annat. Det är ofta rösterna och hjärnspökena som lurar INNAN du bestämmer dig för att dricka. Så tänk på hur tankarna går.

    Hur har det gått för dig?

  • Fjoppe

    Jag tycker faktiskt att det går framåt! 

    har haft ett rejält återfall tyvärr, men det ser jag inte som ett misslyckande! har inbillat mig att jag inte ska Sätta några höga krav. 

    men jag fortsätter att trappa ner, sakta men säkert! 

    Det jobba är faktiskt alla vänner både gammal och nya som helt plötsligt kommer fram nu och säger ?ja det är det bästa för dig? ?måste vara skönt och inte vara bakfull längre?? ?Jo du hade ju lite problem med alkoholen!? 

    jag menar vafan var ni när jag var som sämst? hur mycket har ni egentligen pratat bakom min rygg? 

    så När man sitter hemma börjar ju hjärnspökerna komma och man börjar fundera på hur mycket folk har vetat egentligen?

    men som tur är har Jag en nära vän som är brutalt ärlig och det är faktiskt skönt att få höra sanningen När man är insetts läget! 

    nån mer som känner igen sig? 

  • Anonym (X)
    Fjoppe skrev 2022-06-20 09:26:30 följande:

    Jag tycker faktiskt att det går framåt! 

    har haft ett rejält återfall tyvärr, men det ser jag inte som ett misslyckande! har inbillat mig att jag inte ska Sätta några höga krav. 

    men jag fortsätter att trappa ner, sakta men säkert! 

    Det jobba är faktiskt alla vänner både gammal och nya som helt plötsligt kommer fram nu och säger ?ja det är det bästa för dig? ?måste vara skönt och inte vara bakfull längre?? ?Jo du hade ju lite problem med alkoholen!? 

    jag menar vafan var ni när jag var som sämst? hur mycket har ni egentligen pratat bakom min rygg? 

    så När man sitter hemma börjar ju hjärnspökerna komma och man börjar fundera på hur mycket folk har vetat egentligen?

    men som tur är har Jag en nära vän som är brutalt ärlig och det är faktiskt skönt att få höra sanningen När man är insetts läget! 

    nån mer som känner igen sig? 


    Du kan ju kanske fundera över om det är vänner du vill ha kvar i ditt liv. Man måste inte behålla alla i sitt liv om man inser att de faktiskt inte är riktiga vänner. Går att ha som bekanta men inte nära vänner.
Svar på tråden Sluta dricka alkohol. Hjälp.