• Tue 31 May 2022 14:17
    2527 visningar
    2 svar
    2
    2527

    Studera sjukskriven

    Undrar om Försäkringskassan märker om man studerar folkhögskola på distans utan CSN? Är sjukskriven heltid.

    Eller om de kan gå med på det? Har läst i andra trådar, verkar inte helt omöjligt. Vågar inte ringa och fråga ifall det skulle påverka min sjukskrivning (är sjukskriven 1 månad i taget)

    Sjukskriven från jobbet sen februari. Födde barn för två månader sedan. Skolan är augusti-juni.

    Min sambo är föräldraledig på heltid då jag behöver hans stöd hemma med bebisen. Har en psykisk sjukdom som gör att jag är i behov av återhämtning och vila, sova nätter, avlastning. Är på det utmattad och nedstämd på det.

    Vill försöka läsa utbildningen då den är på distans och utan CSN och känns som en ljusglimt att se fram emot den. Kanske inte kommer klara av att läsa klart den, men den är svår att komma in på och det är lite nu eller aldrig... Och ni behöver inte kommentera saker som "få pengar för att studera". Det är komplext och jag vet hur det här låter. 
  • Svar på tråden Studera sjukskriven
  • Tue 31 May 2022 18:00
    #1

    Låter som fusk.

  • sacred­heart
    Tue 31 May 2022 18:42
    #2

    Låter väldigt riskabelt

    Är utbildningen på heltid? Är det en utbildning som mest är på kul (typ skrivarutbildning) eller är det något som du kommer att använda i jobb?
    För det är ju inget som du kan presentera för nuvarande arbetsgivare iaf.

    Är den inte csn-berättigad eller är det bara du som inte kommer att ansöka.

    Rent krasst gör du dig skyldig till bidragsbrott. Något som kan komma och bita dig i svansen flera år efteråt. Tror att det är preskriptionstid på minst 5 år efter att brottet begåtts. Så du får leva med detta hängades i skuggorna i många många år.

    Du avgör ju såklart om du tycker att det är värt att riskera att åka fast och du väljer ju om du vill vara en person som ljuger för läkare, arbetsgivare och FK.

Svar på tråden Studera sjukskriven