• Anonym (Hm)

Ingår krokarna eller inte?

Vi har sålt vårt hus.

I hallen har vi fina krokar för jackor som var väldigt dyra vid inköp. De tänkte vi såklart ta med, men nu säger en vän att de tillhör huset eftersom vi inte meddelade det innan affären gick igenom.

Stämmer det?

• Svar på tråden Ingår krokarna eller inte?
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Hm) skrev 2022-06-01 12:48:43 följande:

Vi har sålt vårt hus.

I hallen har vi fina krokar för jackor som var väldigt dyra vid inköp. De tänkte vi såklart ta med, men nu säger en vän att de tillhör huset eftersom vi inte meddelade det innan affären gick igenom.

Stämmer det?

Rent spontant tycker jag nej, de ingår inte. Jag skulle betrakta det som hylla eller tavla, det tar man ju med sig. 

Å andra sidan har man krokar i badrummet också, och där skulle jag förvänta mig att de sitter kvar. 
  • BuoBä

Fråga mäklaren. Normalt ska man lämna kvar  hatthyllan, men nu för tiden när man ofta har andra lösningar så är det inte lika skrivet i sten vad som ska lämnas kvar. 

• Anonym (Mäklaren?)

Vad säger mäklaren så? Personligen tycker jag det blir märkligt att skruva ner inredningen i hallen, men er mäklare borde väl kunna svara på detta.

• Aniiee
    Byggnadstillbehör

Byggnadstillbehör är föremål som byggnaden blivit försedd med av fastighetsägaren, och som är ägnade för stadigvarande bruk. Begreppet stadigvarande bruk anger att det ska finnas en ändamåls- eller funktionsgemenskap mellan föremålet och byggnaden. Föremålet ska normalt sett vara till nytta oavsett vem som äger eller utnyttjar fastigheten. Säljaren måste naturligtvis också äga föremålet (och inte till exempel ha hyrt det).

Exempel på byggnadstillbehör som du måste lämna kvar:
    Garderober (inkl. inredningsdetaljer) & Hatthylla
    Kylskåp & Frys
    Spisfläkt
    Toalett, Duschkabin/vägg, Badkar, Badrumsskåp och Badrumsinredning (Attiraljer)
    Persienner
    Stege speciellt anpassad för sotning
    Inbrottslarm & Brandlarm
    Tvättmaskin, Torktumlare, Torkskåp & Mangel
    Gnistgaller
    Innanfönster & Fönsterluckor
    Radiatorer
    Braskamin
    Parabolantenn
    Porttelefon
    Centraldammsugare
    Samtliga nycklar
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Hm) skrev 2022-06-01 12:48:43 följande:

Vi har sålt vårt hus.

Stämmer det?

Fråga mäklaren. Normalregeln är att om man inte kommit överrens om annat så ska det som är fast, samt stora vitvaror, vara kvar och det som är löst tas med. I så fall ska krokarna vara kvar.

• Anonym (Fast egendom?)

Jag hade förutsatt att krokar i hall skulle varit fast egendom och inte något bara att ta med.

Men frågan är ju fri till köparen. Det kan ju vara så att de inte är ett dugg intresserade av krokarna och att det är okej att de tar med dem. Folk är ju inte omöjliga. 

• Embla twopointoh

Jag hade nog som köpare förväntat mig att krokar som är fastskruvade i väggen, oavsett om de sitter i hallen, i badrummet, i köket osv, kommer att lämnas kvar. Men fråga mäklaren.

• Anonym (tvillingmamma)

Som sagt, prata med mäklaren. Beroende på vad det är för typ av hus eller lägenhet, är det inte alls självklart att man lämnar kvar krokar eller hyllplan man har satt upp själv. Hall eller ej. Inte heller fristående garderober t ex. Inbyggda garderober är en annan sak.

Självklart kan man lämna kvar det man vill lämna kvar efter överenskommelse. När jag och min syster sålde vår pappas hus lämnade vi kvar en del möbler i en gäststuga eftersom det gällde ett dödsbo och eftersom det gick bra för köparen.
    Men det är ju inget man automatiskt gör.

Till fast inredning som aldrig tas med vid flytt, brukar bara räknas köksinredning samt självklart toalettstol och badkar och sånt. Vitvaror som kyl och frys och diskmaskin brukar lämnas kvar, men många tar med sig tvättmaskinen t ex.

• Anonym (A)

Som köpare hade jag tänkt att de sitter kvar när jag flyttar in. Hade väl inte gjort nån stor sak av det om de var borta men suckat lite och tänkt att det var själva fan.
    När vi flyttade in på vårt landställe hade de slitit ner de väggfasta garderoberna i sovrummet och det var en stor besvikelse.

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (A) skrev 2022-06-01 13:31:40 följande:

Som köpare hade jag tänkt att de sitter kvar när jag flyttar in. Hade väl inte gjort nån stor sak av det om de var borta men suckat lite och tänkt att det var själva fan.
    När vi flyttade in på vårt landställe hade de slitit ner de väggfasta garderoberna i sovrummet och det var en stor besvikelse.

Att slita ner väggfasta garderober låter extremt, det håller jag med om.

Som att ta med sig kyl och frys, och det gör man ju inte. Fristående garderober är en annan sak.

Det bästa är väl om TS kontaktar köparna och förklarar att hallkrokarna inte fanns där när de flyttade in utan är uppsatta av dem och viktiga för dem. Det är alltså inte en fast inredning som har funnits hela tiden, eller som automatiskt ingår.
Svar på tråden Ingår krokarna eller inte?