• Annalina32

    Godtar Ryan air Nationellt id kort?

    Hej. Jag ska resa till spanien i sommar, men funderar på ett Nationellt id kort i stället för pass (pga långa väntetiden för att få ett pass). Jag vet att man kan resa till Spanien med ett nationellt idkort, men tydligen så godtar inte alla flygbolag det. Jag vet att Ryanair inte godtog Nationellt idkort för några år sedan. Men när jag läser på deras sida så verkar det som att de godtar Nationellt id kort nu. 

    Någon som har rest med Ryan air nyligen och vet om de godtar Nationellt id kort? 

  • Svar på tråden Godtar Ryan air Nationellt id kort?
  • EnAnonumius
    Annalina32 skrev 2022-06-01 18:30:41 följande:

    Någon som vet? 


    Ja de godkänner nationellt ID, De måste de göra om de skall ha flygrättigheter inom EES länder, även om Ryan Air är ett brittiskt bolag. 

    Då du skall resa mellan två EES-länder (Sverige och Spanien). så är det detta som räknas. 

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Annalina32

    Ok tack för svar!! Jag hörde av en bekant att de blev nekade att åka med Nationellt id kort på Ryanair till Spanien. Men det var för tre år sedan. Så dom kanske har ändrat det nu. Har du själv använt nationellt id kort när du rest med Ryan air? 

  • FtS70

    Ja, de godtar nationellt ID-kort; pratade just med dem för mitt barnbarns räkning. (De är dock inte brittiska.)

  • EnAnonumius
    Annalina32 skrev 2022-06-01 19:38:27 följande:

    Ok tack för svar!! Jag hörde av en bekant att de blev nekade att åka med Nationellt id kort på Ryanair till Spanien. Men det var för tre år sedan. Så dom kanske har ändrat det nu. Har du själv använt nationellt id kort när du rest med Ryan air? 


    Då gjorde Ryan Air fel mot din bekanta.
    Ryan Air måste ju följa reglerna, de som alla andra.
    De kan ju inte ta lagarna de har i UK och applicera det utan för UK gränser liksom.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Annalina32

    Ok. När jag pratade med passexpeditionen så sa dem dock att alla flygbolag inte godtar Nationellt id kort och att de inte visste hur det var med just Ryan air. Så det verkar ju som att vissa flygbolag inte godtar nationellt id kort.. Så jag känner mig väldigt förvirrad nu.. Tycker inte att det står någon tydlig info om det på Ryan airs hemsida.. 

    Men om du har pratat med dem om detta idag FtS70 så borde det ju vara så Glad

  • Guldnovan
    Annalina32 skrev 2022-06-01 20:22:38 följande:

    Ok. När jag pratade med passexpeditionen så sa dem dock att alla flygbolag inte godtar Nationellt id kort och att de inte visste hur det var med just Ryan air. Så det verkar ju som att vissa flygbolag inte godtar nationellt id kort.. Så jag känner mig väldigt förvirrad nu.. Tycker inte att det står någon tydlig info om det på Ryan airs hemsida.. 

    Men om du har pratat med dem om detta idag FtS70 så borde det ju vara så  // Glad


    Vore märkligt om transportören har egna regler. Det borde vara landet du ska till som bestämmer. 
    Jag flyger med dem i september och måste ha pass pga att det är Storbritannien jag ska till. 
    Jag har inte sett något på hemsidan om det du skriver. 
    Fortsätt forska tills du vet hur det är. 
  • Annalina32

    Ja exakt. Jag trodde också att det var landet man ska till som bestämmer reglerna. Men när både passexpeditionen sa att de var upp till flygbolaget samt att min vän berättade att de blivit nekade för några år sedan så blev jag väldigt osäker.. Hoppas på fler svar från folk som faktiskt har försökt använda nationellt id med Ryan air.. 

  • Majaje

    Jag reste nyligen till italien med Ryanair. Behövde inte visa något alls på utresan men pass på vägen hem. Vet tyvärr inte om det hade räckt med id-kort Men det funkar säkert bra inom eu.

Svar på tråden Godtar Ryan air Nationellt id kort?