• Anonym (suck!)

    Förälder som inte sköter sin försörjningsplikt. Vart vänder jag mig för hjälp?

    det gäller vårt yngsta barn på 16 år. Vi är separerade sedan många år tillbaka och vi båda är omgifta. Pappan skyller alltid på att han inte kan betala och har inga pengar till min dotter. De har gemensam ekonomi och vi har delad ekonomi. Jag tjänar sämre än pappan och har hälsoproblem som gör att jag är mycket sjukskriven och förlorar inkomst. 
    Pappan ger 500kr i månadspeng och i den ska det ingå dotterns surf , bussresor osv. 
    Av mig får dottern 700kr i månaden och utöver det surf, busspengar, pengar till nöjen, hygiensaker  och jag köper större delen av alls kläder som hon sedan använder även hos pappan. Han kommer hela tiden undan för jag tycker synd om min dotter. Snälla hur får jag hjälp? Min ekonomi går i botten. 

  • Svar på tråden Förälder som inte sköter sin försörjningsplikt. Vart vänder jag mig för hjälp?
  • Anonym (Calle)

    Bor 16-åringen varannan vecka så ingen betalar underhåll?

  • Anonym (suck!)

    Kan tillägga  att dottern vill bo hos mig på heltid men han vägrar, vill inte betala underhåll. Min dotter har det kämpigt i skolan men har kämpat på med närvaron och fått csn. Men pappan ger inte hela hennes csn utan skyller på att han inte har kvar mer? 
    Hans fru tar hand om ekonomin och sedan skyller han på att han inte har pengar! Han har inga skulder och tjänar bra. 

  • Anonym (Calle)

    Dottern har 500+700, och vem får studiebidraget? 

  • Anonym (suck!)
    Anonym (Calle) skrev 2022-06-01 22:22:04 följande:

    Bor 16-åringen varannan vecka så ingen betalar underhåll?


    Ja hon bor varannan vecka för han vägrar att hon ska bo hos mig på heltid fast hon själv vill. På hans veckor sover hon mest hos sin kille så då behöver han inte ens betala mat för henne m.m
    På mina veckor så sover de däremot oftast här så jag bekostar maten. Han kommer undan hela tiden! 
  • Anonym (Calle)

    Dottern är stor nog att bestämma var hon bor. 

  • Anonym (suck!)
    Anonym (Calle) skrev 2022-06-01 22:24:48 följande:

    Dottern har 500+700, och vem får studiebidraget? 


    Studiebidraget får hon av mig också men hälften går till pappan eftersom hon är under 18 och deg fick hon inte ens hälften av denna månad
  • Anonym (suck!)
    Anonym (Calle) skrev 2022-06-01 22:25:33 följande:

    Dottern är stor nog att bestämma var hon bor. 


    Nej han menar att det står ingenstans i någon lag att hon får bestämma vart hon vill bo. Han är rädd att betala underhåll tror jag. Vår andra dotter ville inte heller bo där så hon flyttade hem till mig och då kontaktade jag fk så han fick betala underhåll. Men då bröt han nästan kontakten helt med henne . Så nu vägrar han släppa min yngsta dottern till mig. Han betalar inget underhåll nu eftersom min andra dotter är äldre nu. 
  • Anonym (suck!)

    Nu är det snart avslutning och hon behöver kläder och frisörbesök men han skyller på att han inte har pengar. De få gånger han har hjälpt till att betala hälften så har jag fått vänta på att få pengarna fast att jag själv lagt ut och behöver få pengarna. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (suck!) skrev 2022-06-01 22:31:47 följande:
    Nej han menar att det står ingenstans i någon lag att hon får bestämma vart hon vill bo. Han är rädd att betala underhåll tror jag. Vår andra dotter ville inte heller bo där så hon flyttade hem till mig och då kontaktade jag fk så han fick betala underhåll. Men då bröt han nästan kontakten helt med henne . Så nu vägrar han släppa min yngsta dottern till mig. Han betalar inget underhåll nu eftersom min andra dotter är äldre nu. 

    Det står inte i någon lag att hon inte får bestämma heller. vill han gå via domstol så kommer de tycka att en 16-åring ska få bestämma själv. men tror du ens att han kommer vilja göra det? Kommer han dra igång en process verkligen? 


    Sen undrar jag om det verkligen BARA handlar om pengar för hans del. Även om hon är hos sin pojkvän mycket så bör hon väl kosta något mer än de 500 han ger henne? Hur som helst så tycker jag hon ska flytta till dig om det är vad hon själv vill. Hans kostnader för underhåll kommer ändå vara lägre än vad han rimligen bör betala nu och det är rätt absurt att kräva av en 16-åring att hon ska bo varannan vecka. De flesta tonåringar slutar med det i den åldern, kontakten kan man hålla ändå. 

  • Anonym (E)
    Anonym (suck!) skrev 2022-06-01 22:25:00 följande:
    Ja hon bor varannan vecka för han vägrar att hon ska bo hos mig på heltid fast hon själv vill. På hans veckor sover hon mest hos sin kille så då behöver han inte ens betala mat för henne m.m
    På mina veckor så sover de däremot oftast här så jag bekostar maten. Han kommer undan hela tiden! 
    Han har ingen rätt att bestämma det. Det är bara för henne att flytta till dig på heltid, se till att hon har sin adress skriven hos dig också. Prata sedan med CSN om att hon bor hos dig på heltid och gällande försörjning som frågan egentligen handlar om vänder du dig till FK.
Svar på tråden Förälder som inte sköter sin försörjningsplikt. Vart vänder jag mig för hjälp?