• Anonym (TS)

Är det någon som har Stabelo bolån?

Bu eller bä? De har ju väldigt bra ränta, men är de bra att ha att göra med?

• Svar på tråden Är det någon som har Stabelo bolån?
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (TS) skrev 2022-06-02 11:24:01 följande:
    Är det någon som har Stabelo bolån?

Bu eller bä? De har ju väldigt bra ränta, men är de bra att ha att göra med?

Jag har inte haft så mycket att göra med dom mer än när jag tecknade lånet.  Har inte haft några bekymmer iaf.  Det gick bra att utöka lånet om jag ville också.
  • Anonym (Anisa)

Inga konstigheter alls, lätta att nå om man har frågor.
    Jag är bara intresserad av bästa institutet för bolån, sparande, lönekonto, kort mm har jag på andra ställen. Då passade stabelo bra. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Pelle) skrev 2022-06-02 12:10:33 följande:
    Jag har inte haft så mycket att göra med dom mer än när jag tecknade lånet.  Har inte haft några bekymmer iaf.  Det gick bra att utöka lånet om jag ville också.
    Anonym (Anisa) skrev 2022-06-02 13:06:39 följande:

Jag är bara intresserad av bästa institutet för bolån, sparande, lönekonto, kort mm har jag på andra ställen. Då passade stabelo bra. 

Det låter ju bra. Var det lätt att byta? Lämnar man in en värdering eller hur funkar det rent praktiskt?

• Anonym (Pelle)
    Anonym (TS) skrev 2022-06-04 17:16:56 följande:
    Anonym (Anisa) skrev 2022-06-02 13:06:39 följande:

Det låter ju bra. Var det lätt att byta? Lämnar man in en värdering eller hur funkar det rent praktiskt?

Varför vänder du dig inte till Stabelo istället? Du behöver visa anställningsbevis och lönespecifikation.  
    Samt nåt uttrag från föreningen att du äger lägenheten.   
    Tror dom gjorde en värdering av bostaden.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Pelle) skrev 2022-06-04 18:17:11 följande:
    Varför vänder du dig inte till Stabelo istället? Du behöver visa anställningsbevis och lönespecifikation.  
    Samt nåt uttrag från föreningen att du äger lägenheten.   
    Tror dom gjorde en värdering av bostaden.
    Tack för svar. Det är ett hus, inte en lägenhet men det borde väl vara ungefär samma. Jag tänkte mest bilda mig en uppfattning om olika alternativ innan jag tar någon kontakt alls. Det kan även landa i att jag inte byter just nu.
  • Anonym (TS)

Fyllde i en digital ansökan och fick avslag direkt. Det var lite snopet. Kanske är det för att jag äger huset själv. Har hög lön (60.000+) och låg belåningsgrad (ca 50%)  men jag antar det inte räcker för Stabelo. Har kollat lite även på Landshypotek, eller så blir det att jag inte byter. Har Handelsbanken idag och är väl hyggligt nöjd egentligen men kan tycka att de ligger lite högt på räntan.

• Anonym (Euro)

Jag kontaktade dem för några år sen. Jag kunde inte få lån hos dem då min lön var i euro vilket var för hög risk för dem. Det är lite irriterande då många nischbanker har sådana krav.

• Anonym (Pelle)
    Anonym (TS) skrev 2022-06-06 10:59:48 följande:

Fyllde i en digital ansökan och fick avslag direkt. Det var lite snopet. Kanske är det för att jag äger huset själv. Har hög lön (60.000+) och låg belåningsgrad (ca 50%)  men jag antar det inte räcker för Stabelo. Har kollat lite även på Landshypotek, eller så blir det att jag inte byter. Har Handelsbanken idag och är väl hyggligt nöjd egentligen men kan tycka att de ligger lite högt på räntan.

Låter ju som att du uppfyller alla krav.  Varför fick du avslag ?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Pelle) skrev 2022-06-06 11:25:06 följande:
    Låter ju som att du uppfyller alla krav.  Varför fick du avslag ?
    Det framgick inte, det kom direkt så det var uppenbart ett automatiskt genererat mail. Kan det kanske vara för att vi är en barnfamilj? Man måste ju försörja barnen och det drar väl ner bedömningen av betalningsförmågan.

Blev lite snopen bara. Har haft hus länge (20+ år) och har rätt stora barn och har aldrig blivit nekad förut. Men de har väl högre krav än andra.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (TS) skrev 2022-06-06 12:09:27 följande:
    Det framgick inte, det kom direkt så det var uppenbart ett automatiskt genererat mail. Kan det kanske vara för att vi är en barnfamilj? Man måste ju försörja barnen och det drar väl ner bedömningen av betalningsförmågan.

Blev lite snopen bara. Har haft hus länge (20+ år) och har rätt stora barn och har aldrig blivit nekad förut. Men de har väl högre krav än andra.
    Kan vara så... 
    De har rätt höga krav på sina bolån. 
    Inga betalningsanmärkningar heller ?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Pelle) skrev 2022-06-06 12:23:56 följande:
    Kan vara så... 
    De har rätt höga krav på sina bolån. 
    Inga betalningsanmärkningar heller ?
    Nej, inget sånt, och jag har bara bolånet. Inga studielån eller några andra lån. Men som sagt, de har nog lite högre krav än andra. Vi har tre barn som fortfarande bor hemma, det kan ju vara det. Plus att jag äger huset själv.
Svar på tråden Är det någon som har Stabelo bolån?