• Anonym (Hjälp)

    Hjälp mig bli nykter

    jag behöver hjälp att sluta dricka, dricker massa vin hela dagarna. 

  • Svar på tråden Hjälp mig bli nykter
  • Anonym (Nykter alkoholist)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-06-02 12:05:14 följande:
    Hjälp mig bli nykter

    jag behöver hjälp att sluta dricka, dricker massa vin hela dagarna. 


    Först o främst, va e orsaken till att du börjat dricka så mycket från början? 

    Flyr du från jobbiga känslor?
    De gjorde ja, minsta tendens till ångest, sorg lr vilken jobbig känsla som helst så drack ja..

    En dag satt ja i min lägenhet me min öl i näven, mitt i veckorna, o grät.. hatade mig själv för att ja hamnat där.. ja blev en sån som ja föraktat under hela mitt liv, ja kände att snart lever inte ja längre..

    Dagen efter ringde ja till psyk, o sa att ja vill ha hjälp, dom tog emot mig väldigt snabbt, för ja hade redan en kontakt på missbruksenheten sen tidigare.. ja ville försöka sluta själv, men insåg att ja klarar inte av de.. 

    Ja bad om antabus, o fick de ganska omgående.. skammen ja kände när ja fick åka till vårdcentralen o ta min antabus första gången.. fruktansvärt.

    De hon sa till mig då var bara - de kommer bli bättre, ja lovar..
    Just då, hade ja svårt att tro på de..åkte hem sen, låg sängliggande i 2 veckor o grät o hade dom värsta känslostormarna nånsin..alla känslor ja flytt ifrån under alla år kom o nockade mig..
    Just där o då.. undrade ja hur fan har ja tillåtit mig allt detta? Just där o då ville ja dö.. ja var såå rädd för alla känslor o tankar som kom.. de var bara att härda ut o ta tjuren i hornen, för ja har ju gjort detta mot mig själv..
    Den dagen lovade ja mig själv att ALDRIG MER fly från nåt igen..

    Den skammen man känner i början över att man kommit till den punkten/insikten att man e en alkoholist o behöver hjälp.. den försvann efter 2 månader, ja började bli stolt över mig själv ist..

    I min värld så e ju en alkis nån som sitter på en parkbänk hela dagarna, hemlös osv.. skev uppfattning eg.. 

    Har du ingen kontakt på psyk lr vården så föreslår ja att du bokar tid på vårdcentralen först o ber om hjälp me ditt missbruk.. de kommer vara tufft o erkänna, tufft o berätta..ännu tuffare att be om hjälp.. men de blir bättre.. de vet ja nu.. <3
  • Trollet345

    Sök hjälp på Vårdcentralen. Var ärlig och säga sanningen att du har problem med alkoholen och behöver hjälp. Du verkar ha insikt och vet du dricker allt för mycket det är en bra start för då är du förhoppningsvis redo att jobba hårt för att bli fri och nykter. Vad för orsaker finns det till att du dricker? Är också en viktig sak att ta reda på för att det ska hålla i längden. Lycka till! Sök stöd och berätta även för vänner anhöriga mm

  • Anonym (S)

    Prata med vården och sök hjälp därifrån. Och det första du gör är att kontakta AA! Ingen här kan hjälpa dig sluta dricka, du måste själv ta tag i det.

  • Anonym (Toke)

    Du klarar det aldrig jättevårt att bli av med alkoholberoende 

  • Anonym (me)
    Anonym (Toke) skrev 2022-06-02 13:34:19 följande:

    Du klarar det aldrig jättevårt att bli av med alkoholberoende 


    Tror ts har bättre chans för ett nyktert liv än att du ska utveckla normalt folkvett i alla fall.
  • Axel67

    Jag har varit nykter i 14 år nu första juli.  Herrejävlar vilken kamp det var första 3 åren .  Som människa är det absolut svåraste i livet, kampen inom dig.  Det är Du som måste göra jobbet.  Inga tabletter eller nåt annat gör det för dig.  Du , Du Måste göra jobbet.  Förstår du vad jag säger??   Dom som inte varit där, har inte en jävla aning . Bara åsikter.  Gå på möten . Flera om dagen. AA och NA . Jag Vet .  Det kan bara bli bättre.  Detta min vän kan jag faktiskt svära på mina barns liv.  Hjälp finns att tillgå men, Det är Du som måste göra jobbet. . Ge dig själv den möjligheten. Och tiden.   Och vad fan , om du inte mår bättre efter 7-12månader finns ju möjligheten att börja igen.   Ge dig själv en ärlig chans. Jag vet att du lyckas, om du vill.    Hör av dig , om du vill 

  • Anonym (Hjälp)
    Axel67 skrev 2022-06-02 14:15:16 följande:

    Jag har varit nykter i 14 år nu första juli.  Herrejävlar vilken kamp det var första 3 åren .  Som människa är det absolut svåraste i livet, kampen inom dig.  Det är Du som måste göra jobbet.  Inga tabletter eller nåt annat gör det för dig.  Du , Du Måste göra jobbet.  Förstår du vad jag säger??   Dom som inte varit där, har inte en jävla aning . Bara åsikter.  Gå på möten . Flera om dagen. AA och NA . Jag Vet .  Det kan bara bli bättre.  Detta min vän kan jag faktiskt svära på mina barns liv.  Hjälp finns att tillgå men, Det är Du som måste göra jobbet. . Ge dig själv den möjligheten. Och tiden.   Och vad fan , om du inte mår bättre efter 7-12månader finns ju möjligheten att börja igen.   Ge dig själv en ärlig chans. Jag vet att du lyckas, om du vill.    Hör av dig , om du vill 


    Jag var nykter i 2 år sen började jag dricka igen. 
  • Anonym (Nykter alkis)

    Två insikter fick mig att sluta.
    Det funkade inte för mig att minska på drickandet utan jag måste sluta helt och jag förstörde livet för de som var medberoende.
    Själva suget försvann på några dagar sedan får man ständigt vara vaksam på att inte hamna i situationer där det kan bli ett återfall.
    Lycka till!

  • Anonym (Ida)

    Hur har du tid att dricka vin hela dagarna? Har du inget jobb eller annan sysselsättning? 

  • Anonym (Nykter alkoholist)
    Anonym (Ida) skrev 2022-06-02 17:27:41 följande:

    Hur har du tid att dricka vin hela dagarna? Har du inget jobb eller annan sysselsättning? 


    Man dricker antagligen efter jobbet? Lr så har man inget? Hur tror du livet sett ut hos många alkoholister lr narkomaner innan dom började?
  • Anonym (Nykter alkoholist)
    Anonym (Ida) skrev 2022-06-02 17:27:41 följande:

    Hur har du tid att dricka vin hela dagarna? Har du inget jobb eller annan sysselsättning? 


    Ibland undrar ja hur vissa människor tagit sig fram i livet om man inte kan tänka längre än näsan räcker..
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Nykter alkoholist) skrev 2022-06-02 19:29:24 följande:
    Man dricker antagligen efter jobbet? Lr så har man inget? Hur tror du livet sett ut hos många alkoholister lr narkomaner innan dom började?
    Ingen aning. Brukar inte fundera på hur missbrukares liv ser ut. Men super man varje dag efter jobbet borde chef eller arbetskamrater märka något då man blir bakis och sliten. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Nykter alkis) skrev 2022-06-02 15:07:22 följande:
    Två insikter fick mig att sluta.
    Det funkade inte för mig att minska på drickandet utan jag måste sluta helt och jag förstörde livet för de som var medberoende.
    Själva suget försvann på några dagar sedan får man ständigt vara vaksam på att inte hamna i situationer där det kan bli ett återfall.
    Lycka till!
    Grattis till nykterhet
  • Anonym (Nykter alkoholist)
    Anonym (Ida) skrev 2022-06-02 19:31:43 följande:
    Ingen aning. Brukar inte fundera på hur missbrukares liv ser ut. Men super man varje dag efter jobbet borde chef eller arbetskamrater märka något då man blir bakis och sliten. 
    Näe, alkoholism ser olika ut.. man kan vara alkoholist om man dricker 4 öl lr glas vin varje dag.. o dricker man på de sättet så blir man inte bakis o stinker ett helt systembolag..
  • Anonym (Nykter alkoholist)
    Anonym (Ida) skrev 2022-06-02 19:31:43 följande:
    Ingen aning. Brukar inte fundera på hur missbrukares liv ser ut. Men super man varje dag efter jobbet borde chef eller arbetskamrater märka något då man blir bakis och sliten. 
    Man kan oxå supa sig redlös varje dag.. o skita i allt utom alkoholen
  • Anonym (Nykter alkoholist)

    Sen kan man vara periodare, lr helg alkis.. du har fördomar som ja hade ang alkoholister..

  • Axel67

    Det spelar ingen roll om du väljer att ta ett återfall....fattar du? Det är bara att börja om . Finns ingen skam i kämpa. Tvärtom.  Det tog mig , personligen , tre år att bli av med suget Tre år.  Men hoppas och tror att du förstår/ fattat att suget kan slå till . Även efter 14 år nykter så ...  Då stannar jag upp,  tänker Va?? Och skrattar åt mig själv..  Det är så   psykiskt fysiskt själsligt  att vara fri.  Du klarar det. Glöm inte bort att det är Du som måste göra jobbet.  Till er andra som inte fattar vad jag pratar om vill jag säga, bra .

Svar på tråden Hjälp mig bli nykter