• Gläntan

    Olika ägandeskap i hus

    Jag och min sambo bor idag i hus som vi äger 50/50 var. Ekonomin är bra, men sambon tjänar mer och har betydligt mer sparat än jag. Jag har lån på huset idag, men inte sambon. Sambon är nu sugen på att köpa nytt hus för en betydligt högre summa, men jag kommer inte ha en chans att kunna äga 50% i den prisklassen. Sambon föreslog då att jag tex äger 10%, och sambon 90 % som kan betala allt sitt utan att att ta lån, men jag kommer fortfarande behöva ta lån + ränta osv då det är väldigt mycket pengar vi pratar om. Min månadskostnad kommer alltså bli betydligt högre än idag, med en väldigt liten ägarandel.
    Jag tycker inte alls det känns bra att äga så liten andel då det inte kommer kännas lika mycket som mitt eller att jag kommer kunna ha lika mycket att bestämma om renoveringar osv. Nu väntar vi vårt första barn och jag kommer få ta den största delen av föräldraledigheten då partnern inte kan vara hemma av olika anledningar, därav minskad inkomst för mig ovanpå detta också. Vill ju inte hämma min sambo, men känns som jag kommer sluta som "förlorare" på ett sådant upplägg?

  • Svar på tråden Olika ägandeskap i hus
  • Trent

    "Olika anledningar" = Vill inte tillräckligt mycket.

    Att ni kan skaffa barn "tillsammans" men inte köpa ett hus tillsammans känns rätt hemskt.

  • Anonym (Ek)
    Gläntan skrev 2022-06-03 10:31:50 följande:
    Olika ägandeskap i hus

    Jag och min sambo bor idag i hus som vi äger 50/50 var. Ekonomin är bra, men sambon tjänar mer och har betydligt mer sparat än jag. Jag har lån på huset idag, men inte sambon. Sambon är nu sugen på att köpa nytt hus för en betydligt högre summa, men jag kommer inte ha en chans att kunna äga 50% i den prisklassen. Sambon föreslog då att jag tex äger 10%, och sambon 90 % som kan betala allt sitt utan att att ta lån, men jag kommer fortfarande behöva ta lån + ränta osv då det är väldigt mycket pengar vi pratar om. Min månadskostnad kommer alltså bli betydligt högre än idag, med en väldigt liten ägarandel.
    Jag tycker inte alls det känns bra att äga så liten andel då det inte kommer kännas lika mycket som mitt eller att jag kommer kunna ha lika mycket att bestämma om renoveringar osv. Nu väntar vi vårt första barn och jag kommer få ta den största delen av föräldraledigheten då partnern inte kan vara hemma av olika anledningar, därav minskad inkomst för mig ovanpå detta också. Vill ju inte hämma min sambo, men känns som jag kommer sluta som "förlorare" på ett sådant upplägg?


    Om man i en familj jobbar enligt principen 50/50 på allt samt var och en köper sina saker så blir konsekvensen att man får anpassa sig efter den med minst pengar.

    Du får helt enkelt säga nej till din sambo, 
  • Anonym (Eva)
    Gläntan skrev 2022-06-03 10:31:50 följande:
    Olika ägandeskap i hus

    Jag och min sambo bor idag i hus som vi äger 50/50 var. Ekonomin är bra, men sambon tjänar mer och har betydligt mer sparat än jag. Jag har lån på huset idag, men inte sambon. Sambon är nu sugen på att köpa nytt hus för en betydligt högre summa, men jag kommer inte ha en chans att kunna äga 50% i den prisklassen. Sambon föreslog då att jag tex äger 10%, och sambon 90 % som kan betala allt sitt utan att att ta lån, men jag kommer fortfarande behöva ta lån + ränta osv då det är väldigt mycket pengar vi pratar om. Min månadskostnad kommer alltså bli betydligt högre än idag, med en väldigt liten ägarandel.
    Jag tycker inte alls det känns bra att äga så liten andel då det inte kommer kännas lika mycket som mitt eller att jag kommer kunna ha lika mycket att bestämma om renoveringar osv. Nu väntar vi vårt första barn och jag kommer få ta den största delen av föräldraledigheten då partnern inte kan vara hemma av olika anledningar, därav minskad inkomst för mig ovanpå detta också. Vill ju inte hämma min sambo, men känns som jag kommer sluta som "förlorare" på ett sådant upplägg?


    Min magkänsla är också att du sätter dig i en dålig sits genom att "byta upp" dig och få ett mindre ägande av huset och att sambon äger en större del.

    Jag är av den fasta övertygelsen att det är fullständigt orimligt att leva över vad man har råd med som sambo... speciellt inte när det också är på väg in barn i förhållandet och där din inkomst kommer bli lägre.... Du kommer ju bli väldigt knuten till bostaden och kommer troligen inte ha råd att bo ens nära detta nya hus sen om det visar sig att du vill/behöver separera.

    Jag ser stora risker med upplägget, men hade troligen mer hänvisat till att du vill flytta senare... inte nu när du är gravid och inte riktigt vet...
  • Anonym (öööö)

    Jag hade inte gått med på de villkoren. Det blir som att man lever ihop men ändå är i "skuld", om inte ekonomiskt i kronor och ören så kommer du ständigt bli påmind om att han äger 90 och du 10%. 
    Ska man leva ihop men inte har helt gemensam ekonomi får man anpassa sitt liv till den som har minst pengar. 
    Om din partner inte tycker det spelar roll utan "alla pengar är våra pengar" så skulle du kunna gå in med det du har råd med men ändå skriva att ni äger 50/50 men det är inte så många som går med på ett sånt upplägg.

    Det där med att inte kunna ta så stor del av föräldraledigheten - vad står det för? Kom inte dragande med att "han kan inte för sitt jobb" - alla kan, det är ju lagstadgat att man kan vara föräldraledig. 

  • Mrs Moneybags

    Ni har inte gemensam ekonomi, då tycker jag att ni måste leva efter den som har minst pengar = du. Särskilt om du kommer vara föräldraledig längre än honom och du då därmed får ännu mindre pengar.

    Det låter för övrigt helt sjukt att det är du som ska ta smällen för att vara föräldraledig med ert gemensamma barn. 

  • Anonym (Bea)
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-03 11:00:59 följande:

    Ni har inte gemensam ekonomi, då tycker jag att ni måste leva efter den som har minst pengar = du. Särskilt om du kommer vara föräldraledig längre än honom och du då därmed får ännu mindre pengar.

    Det låter för övrigt helt sjukt att det är du som ska ta smällen för att vara föräldraledig med ert gemensamma barn. 


    Är det att "ta smällen" att vara hemma med sitt nyfödda barn?
    Oj en sån jättesmocka jag fick, inte mindre än två gånger, när jag tog ut max vad som gick då mina barn föddes!
    Med snäll barnafader som överlät sina dagar till mig, ingen var gladare än jag.
  • Anonym (Bea)

    För att svara på ts.

    Jag hade defintivit inte gått med på det. 
    Varför skulle jag betala mer för att äga mindre?

  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Bea) skrev 2022-06-03 11:45:43 följande:
    Är det att "ta smällen" att vara hemma med sitt nyfödda barn?
    Oj en sån jättesmocka jag fick, inte mindre än två gånger, när jag tog ut max vad som gick då mina barn föddes!
    Med snäll barnafader som överlät sina dagar till mig, ingen var gladare än jag.
    Ja, det är klart att det är. Att vara föräldraledig är ett enormt avbräck rent ekonomiskt.

    ON: TS gå inte med på det där med huset, du hamnar i ett ekonomiskt och mentalt underläge. Typ jag äger 90% och då bestämmer jag. Er ekonomi får vackert anpassas till den svagare parten, alltså till dig.
  • Anonym (Lolo)
    Anonym (Bea) skrev 2022-06-03 11:45:43 följande:
    Är det att "ta smällen" att vara hemma med sitt nyfödda barn?
    Oj en sån jättesmocka jag fick, inte mindre än två gånger, när jag tog ut max vad som gick då mina barn föddes!
    Med snäll barnafader som överlät sina dagar till mig, ingen var gladare än jag.
    Den ekonomiska smällen!

    Det är inte alla partners som kompenserar för inkomstbortfallet som mamman oftast får.

    Var han snäll nog att betala det mesta också eller fick du snåla med pengarna medan han sparade och levde som en kung?
  • Anonym (Love)

    Hur mycket betalar han dig för barnomsorgen för hans barn? 


    (dvs det är orimligt att du ska gå ner i inkomst för att ta hand om ert gemensamma barn, men honom ska det inte kosta någonting) 


     


    Hade aldrig gått med på upplägget, varken kring huset eller barnet. 

Svar på tråden Olika ägandeskap i hus