• Anonym (Felicia)

Solar folk fortfarande i solarium?

Är med i en av de största tjejgrupperna på Facebook, där en tjej frågade om råd ang solning i solarium. Hon fick flera svar ang hur länge hon skulle sola i början för sedan kunna sola längre, plus andra tips.

Jag fattar inte hur det ens är möjligt att inte veta hur farligt det är, och varför man vill börja med det?

Är det att den allmänna informationen inte längre finns från medier, som unga tjejer nu vill sola? När jag var tonåring var det stora varningar om cancerrisker mm. 

Är det vanligare än vad man tror att yngre personer solar solarium? Isåfall borde det återigen komma information om det, om riskerna man tar i och med solariesolning.

• Svar på tråden Solar folk fortfarande i solarium?
  • Anonym (Uv)

Jag klassas defintivit inte som yngre, men ag har solat i solarium hela mitt vuxna liv. Har solarium hemma.

Dock, när jag ska resa utomlands så brukar jag sola i solariet på stan och de allra flesta jag ser där är mellan... säg 16 och 25. 

• Glinda från Oz

Hur vet du att hon inte vet farorna? Sa hon att hon inte visste? Folk gör medvetna val som skadar deras hälsa hela tiden, titta på de som röker eller bara äter en massa godis och skräpmat t.ex

• Anonym (Eh)

Det är farligt att sola i vanliga solen också? Menar du att du aldrig ser folk sola ute på sommaren? Vad gör du på sommaren egentligen? Det är själva uv-strålningen som är farlig, inte vart den kommer ifrån

• Anonym (Felicia)

Uv-strålningen är ju starkare i solarium än i solen. Så du behöver inte vara spydig när du dessutom har fel.
    Men du solar säkert själv solarium och vill må lite bättre. Men faktum är att det är ett mycket sämre val. 

Anonym (Eh) skrev 2022-06-03 22:39:34 följande:

Det är farligt att sola i vanliga solen också? Menar du att du aldrig ser folk sola ute på sommaren? Vad gör du på sommaren egentligen? Det är själva uv-strålningen som är farlig, inte vart den kommer ifrån

• Anonym (good4u)

Det handlar inte om att folk inte vet riskerna, de gör bara en annan riskanalys än dig. Riskerna står t.o.m på posters i solariumrummen. Vissa människor vill inte undvika saker bara för att det är riskfyllt. Folk väljer att röka, dricka alkohol, köra bil, spela kontaktsporter, ligga ute på Thailands stränder och steka flera timmar varje dag, äta skärpmat osv. ändå. 

Om du inte tycker en risk är värt det good for you men varför har du ett behov av att se till att alla andra människor tycker/tänker/agerar likadant?

• Anonym (Eh)
    Anonym (Felicia) skrev 2022-06-03 23:04:20 följande:

Uv-strålningen är ju starkare i solarium än i solen. Så du behöver inte vara spydig när du dessutom har fel.
    Men du solar säkert själv solarium och vill må lite bättre. Men faktum är att det är ett mycket sämre val. 

Jag solar solarium och mår redan bra. Ja strålningen kan vara starkare i solarium, iaf än solen i Sverige. Men strålningen kan motsvara solen utomlands. Och folk åker väl på solsemestrar? 

Och dessutom är det fortf bättre att sola solarium med måtta och undvika att bränna sig än att pressa på stenhårt i början av sommaren såfort det blir varmt och bränna sig och få solskador :) 

• Guldnovan
    Guldnovan skrev 2022-06-04 00:13:32 följande:

Svar ja...

Jag skulle vilja fråga...röker folk fortfarande? 
  • Anonym (M)

Det är på något sätt så att huden bildar inte skydd av solariestrålar på samma sätt som av naturliga solstrålar och därför tänker jag att solariesolandet är skadligare 

• Anonym (Det händer inte mig...)

men det gjorde det.. Jag fick hudcancer - Malignt melanom och det kan ha berott på solarium och att jag slarvat med solskydd. Bränt mig några gånger.
    Jag var bara 30 år när jag fick en liten prick som började förändras, klia lite. 
    En liten prick är väl inte farligt..
    Men ja, folk röker också. Lungcancer drabbar väl ingen..

Man kan undra om de som solar och röker inte använder sina hjärnceller..?!

Svar på tråden Solar folk fortfarande i solarium?