Orkar inte med när han äter mat längre
Så min sambo har tydligen aldrig fått lära sig att man tuggar med stängd mun. Om han tar en bit mat och tuggar 13 gånger innan han sväljer så har han haft öppen mun minst 3-4 gånger av tuggorna och även sträckt ut tungan en bit (ja du läste tyvärr rätt!) med mat på tungan nångång. Jag har påpekat det här i åratal, snällt, mindre snällt, påminnt, exploderat, förklarat för honom att _alla_ han äter tillsammans med ser förstås det här och att dom säkerligen tänker ett och annat utan att säga nåt.
Jag har förklarat att jag säger till för hans skull, försökt få honom att fatta att det inte är trevligt för varken mig eller andra att se det här men det enda det här resulterar i är att han säger att han inte "kan" äta med stängd mun, att han glömmer bort, att han försöker men att det inte går och att han blir förbannad på mig för att jag säger till när han gör det. Han lämnar bordet och surar en hel kväll när jag har sett mat för tjugonde gången under en middag och sagt till honom att stänga munnen. Ibland pratar han även med mat i munnen.
Det händer att jag är så elak att jag högt börjar räkna tuggorna som han har öppen mun eller härmar honom när jag äter för att visa hur osmakligt det är men som jag redan sa så blir han bara arg och sårad hur jag än försöker prata om det här.
Vi hade en åttaåring på middag en kväll som utbrast: "Man ska faktiskt tugga med stängd mun!" till honom. Jag skrattade inombords och tänkte att tom barn vet det men han "kan" inte göra det. Jag påminner honom ibland om barnets kommentar men det funkar inte heller.
Måste jag separera för att kunna äta utan att äcklas?!