• Anonym (Hanni)

Läkarutlåtande

Någon här som vet hur jag ska gå tillväga, jag behöver lämna ett läkaru till arbetsförmedlingen då jag varit inskriven några månader och inte kan ta vilka jobb som helst pga min funktionsnedsättnin. Jag har inlärningssvårigheter som gör att jag är lättstressa, sömnsvårigheter då läkare misstänker add också, läkaren vill ha utlåtandet från arbetsförmedlingen men det verkar som att ingen har koll på vad det är för blankett och vem som ska göra vad. Hur går det till, någon som kan hjälpa mig? Tack!

• Svar på tråden Läkarutlåtande
  • Anonym (S)

Prata med AF om vad det är för blanketter, be om att prata med personens chef, och dennes chef, ända tills du kommer till någon som faktiskt kan något. Berätta gärna under vägen om att person x, y, z osv i kedjan inte verkar veta vad som gäller eller vilka blanketter man ska använda när de kräver in läkarintyg.

Varför ska läkaren ha ett utlåtande....? Det är ju hen som ska skriva ett intyg om dina förmågor. Och även där, prata med läkarens chef om hen inte vet vilken blankett som ska användas. Någon vet! Ge inte upp!

• Anonym (Hanni)

Jag har pratat med olika handläggare, verkar som denna blankett kostar pegnr och jag bollas bara, frågade även läkaren och han ville veta vad det är exakt som af vill ha. Jag måste stå på mig mer, inte ge upp. Jag kan som sagt inte ta vilket jobb som helst och behöver kodas hos af så slipper jag all denna stress. Tack så mycket Anonym S!

• Anonym (S)
    Anonym (Hanni) skrev 2022-06-04 09:39:17 följande:

Jag har pratat med olika handläggare, verkar som denna blankett kostar pegnr och jag bollas bara, frågade även läkaren och han ville veta vad det är exakt som af vill ha. Jag måste stå på mig mer, inte ge upp. Jag kan som sagt inte ta vilket jobb som helst och behöver kodas hos af så slipper jag all denna stress. Tack så mycket Anonym S!

Det finns ingen blankett som DU ska behöva betala för! Det finns inte på kartan öht! Du måste ha missförstått den biten faktiskt för så går det inte till bland myndigheter.

Precis, stå på dig. Var beredd på att lägga minst en hel fm på att hamna rätt, de kommer garanterat bolla dig vidare hit och dit. Bäst är om du kan gå till deras kontor och vara lite jobbig, kräv att få prata med chef eller liknande TILLS de fixar fram vilken blankett du behöver och ger den till dig. Säg att du redan bollats runt till leda och att det gått alldeles för lång tid redan, att du vill ha blanketten innan du går hem för dagen.

Man ska fasen vara frisk för att orka vara sjuk... Såna där människor kan då ta musten ur en.
  • Anonym (Hanni)

Anonym S jag antar att det tar tid att skriva sånt papper ????nog därför de inte orkat säga vad det är. Jag hoppas få svar snart från min handläggare, har snart en läkartid med så han kan hjälpa mig. Tackar! 

• Anonym (S)
    Anonym (Hanni) skrev 2022-06-04 10:07:30 följande:

Anonym S jag antar att det tar tid att skriva sånt papper ????nog därför de inte orkat säga vad det är. Jag hoppas få svar snart från min handläggare, har snart en läkartid med så han kan hjälpa mig. Tackar! 

Det är möjligt att det tar en stund att formulera ett sådant papper men det är inte ditt problem och inget du ska betala för.

Jag förstår bara inte varför AF måste skriva ett utlåtande till läkaren, för att hen i sin tur ska kunna skriva ett läkarintyg till dem? Det är ju läkaren som ska undersöka dig och ge AF ett utlåtande om dina förmågor. Båda ska vara gratis, förutom att du så klart kanske behöver betala för läkarbesöket om ni inte kan prata via telefon bara.
  • Anonym (Hanni)

Anonym S!

Du är så snäll och hjälpsam, jag förstår heller inte varför Af behöver vara den som ska begära vad det är för utlåtande, finns väl bara ett sånt utlåtande gällande mitt mående som läkaren ska skriva och som borde veta detta. Det tar bara så lång tid, tiden går och där står jag utan hjälp och klassas som vanlig arbetssökande?

• Anonym (Ph)

Hej ts. Jag är rehabkoordinator på Vc. Det AF vill ha är antingen ett LOH, Läkarutlåtande om hälsotillstånd (googla så står det på 1177). Det vet läkare med all säkerhet vad det är. Det kan också vara medicinskt utlåtande om hälsotillstånd som är någon ny blankett AF vill ha in om man behöver extra stöd. Du hittar det här. skr.se/skr/halsasjukvard/forsakringsmedicin/digitalaintyg/lakarintygarbetsformedlingen.36775.html
    Lycka till. 

• Anonym (Hanni)

Anonym Ph!

Jag ska fråga af och läkaren vilken av de här det är som de begär. Tack snälla, ha det gott!

• Anonym (S)
    Anonym (Hanni) skrev 2022-06-04 10:32:16 följande:

Anonym S!

Du är så snäll och hjälpsam, jag förstår heller inte varför Af behöver vara den som ska begära vad det är för utlåtande, finns väl bara ett sånt utlåtande gällande mitt mående som läkaren ska skriva och som borde veta detta. Det tar bara så lång tid, tiden går och där står jag utan hjälp och klassas som vanlig arbetssökande?

Ja, AF måste så klart vara tydliga med vilken blankett de behöver, be att få det nerskrivet så du inte tappar bort informationen. Sedan vet jag ärligt talat inte om de måste kontakta läkaren och begära det eller om det går bra att du själv ber läkaren, det kanske har med någon regel att göra. Hoppas att Ph:s tips hjälper dig!

Du skriver att du är stresskänslig och har inlärningssvårigheter, men kan du börja med att söka jobb som du har kompetens för, alltså sånt du redan kan ganska bra så du kan känna dig lite lugnare? Annars skulle jag rekommendera en yrkesutbildning för det kan vara bra för dig.
  • Anonym (Hanni)

Anonym S

Jag får söka sånt under tiden jag får det klart med mina papper, blir nog annorlunda upplägg hoppas jag, hoppas på det bästa!

Svar på tråden Läkarutlåtande