-
Jag provar här men kanske är fel forum.Kort om.mig: Jag är kvinna i 30 års åldern, befinner mig inom autismspektrat, jobbar heltid, har sambo sen 5 år, 2 barn, vänner och hobbys. Livet i stort fungerar hyfsat.Men som rubriken lyder - när det kommer till sex så finns det en del hinder och svårigheter som jag har svårt att ta mig runt. Jag ska försöka förklara.Jag har svårt att läsaac signaler men försöker göra det konstant i kontakt med andra människor. I sociala sammanhang använder jag mig en del av att "härma" övriga personer. Tex om någon frågar vad jag jobbar med så berättar jag för att sedan fråga tillbaka. Jag ser och hör hur andra gör. Så har det varit hela mitt liv, att jag härmar eller kopierar, lär mig genom att studera och försöka läsa av och tyda.När det kommer till sex är ju detta dock inte möjligt vilket gör att jag I just dom situationerna blir lite låst. Dels för att jag försöker läsa av den andras, i detta fall min sambos, signaler hela tiden utan att egentligen lyckas speciellt bra (jag vill hela tiden göra det han vill eller det jag tror han vill) och dels pga att jag har svårt att uttrycka vad jag vill, fantiserar om och önskar pga (vad jag tror) en rädsla för att göra, säga eller önska fel.Jag känner mig blottad och avklädd i intima situationer på så sätt att jag inte kan gömma mig bakom att se hur andra gör och agerar - tror jag.Mycket svammel. Min undran är om det finns någon annan här inom spektrat som förstår hur jag menar och har tips? Eller kanske någon som lever med en person inom spektrat?Jag önskar att jag var avslappnad och att jag utan hinder kunde både säga vad jag vill, ta för mig och ge det jag vill ge den andra. Jag vill inte fastna i tankar om rätt och fel, i skamkänslor eller andra hinder.
-
Svar på tråden Högfungerande autistisk - Svårt med sexet. Behöver tips!
-
Har du och sambon pratat om detta (alltså vid ett tillfälle när ni inte har sex)?
Du skulle nog behöva en lista med saker han gillar, om han kan förklara att han kanske först vill börja med X, för att sedan göra Y, osv.
Om ni inte tycker att det stör, går det ju bra för många att faktiskt fråga under sexet också. Han behöver också veta vad du tycker om, så att inte allt ska handla om att du är orolig över att göra "fel", och därför bara tänker på att han ska få det skönt. -
Vi har absolut pratat om detta, många gånger under åren och han är tydlig med vad han gillar osv, både när det kommer till att jag gör för/på honom och till vad han vill göra på/för mig. Men det svåra är att jag inte vet NÄR.. och det blir så styltigt när jag under sexet säger "vad ska jag göra nu?" Eller "vad vill du nu?".. samt att jag då har svårt att uttrycka vad jag vill. Glömde även skriva att jag har svårt att ta initiativ till sex då jag inte är så haj på hur jag ska visa att det är det jag vill. Så jag säger "jag vill ha sex" men då lägga det liksom över på honom att ta det fysiska initiativet och det hade jag önskat komma ifrån..
Anonym (ööö) skrev 2022-06-05 07:49:25 följande:Har du och sambon pratat om detta (alltså vid ett tillfälle när ni inte har sex)?
Du skulle nog behöva en lista med saker han gillar, om han kan förklara att han kanske först vill börja med X, för att sedan göra Y, osv.
Om ni inte tycker att det stör, går det ju bra för många att faktiskt fråga under sexet också. Han behöver också veta vad du tycker om, så att inte allt ska handla om att du är orolig över att göra "fel", och därför bara tänker på att han ska få det skönt.
-
En idé som kanske skulle kunna fungera är att turas om att guida varandra. Att "handgripligen" visa genom att guida den andra personens händer. Men det fungerar bara om båda är bekväma med det.
-
Ja det hade kanske fungerat. Garanterat för honom iaf men oklart för min del.. :)Anonym (Kan det fungera?) skrev 2022-06-05 08:14:03 följande:
En idé som kanske skulle kunna fungera är att turas om att guida varandra. Att "handgripligen" visa genom att guida den andra personens händer. Men det fungerar bara om båda är bekväma med det.
-
Måste man prata så mycket? Koncentrera er på njutningen. Onanera framför varandra och lite som någon annan skrev guida varandra. Börja med att upptäcka din egen sexualitet vad är du sugen på? Vill du bli slickad eller en snabbis och sen sova etc etc
-
Problemet är ju att hon inte riktigt vet hans förväntningar. Vill han knulla? Vill han kela? Vill han börja eller avsluta oralt? Är han pang på idag eller vill han ha det lite sakta o länge?Anonym (Nyfiken Gul) skrev 2022-06-05 08:40:34 följande:
Måste man prata så mycket? Koncentrera er på njutningen. Onanera framför varandra och lite som någon annan skrev guida varandra. Börja med att upptäcka din egen sexualitet vad är du sugen på? Vill du bli slickad eller en snabbis och sen sova etc etc
För de flesta av oss kommer det där automatiskt i samspelet, men får en känsla helt enkelt men det funkar inte så för aspies.
Jämför ironi: ena gången är meningen allvarligt sagd, nästa anspelar samma ord på nån lustig händelse. Det är situationsbundet och ligger i små små betoningar eller hintar. Men det funkar inte heller för dem.
Fick de bestämma skulle sex alltid se likadant ut, man gör på det sätt man vet funkar typ.
Men såna är inte andra människor, och det krockar alltid.
Jag har själv (haft) nån form av högfungerande autism och vet hur det där funkar. Man vill ruta in saker, hitta mönster och vara effektiv. Man gillar inte att saker ska vara på olika sätt hela tiden trots att det eg är samma.
Med tiden har jag lärt mig det där och idag skulle jag säga att jag inte har några problem, mer än att ironiska frågor oftast inte uppfattas, utan jag svara ärligt på dem.
Sexet funkar dock oproblematiskt. Det beror npg på att jag är dominant och gillar att ta kommandot helt enkelt, Och är man då med en undergiven så gillar hon helt enkelt att jag styr o bestämmer. -
Jag tycker egentligen att jag inte haft så mycket problem på det området som på andra. Just för att en man och en kvinna - när det gäller sex så är man ganska olika där oavsett. Och då behöver man vara tydlig med vad man gillar och inte gillar. Om du läser andra trådar här om sex så brukar det vara så att män och kvinnor behöver kommunicera för att förstå varandra där.
Är du kanske lite osäker i onödan där? Jag tänker också, egentligen borde ju autismspektrum inte ställa till problem på området, eftersom man ändå gillar det man gillar och behöver lära sig varandras behov och önskningar där. Och lite extra tydlighet - det vet väl din man numera att det kan vara bra? Och just på det området så kan det vara bra för alla, inte bara de på spektrum. -
Anonym (Aspig) skrev 2022-06-05 07:59:27 följande:
Vi har absolut pratat om detta, många gånger under åren och han är tydlig med vad han gillar osv, både när det kommer till att jag gör för/på honom och till vad han vill göra på/för mig. Men det svåra är att jag inte vet NÄR.. och det blir så styltigt när jag under sexet säger "vad ska jag göra nu?" Eller "vad vill du nu?".. samt att jag då har svårt att uttrycka vad jag vill. Glömde även skriva att jag har svårt att ta initiativ till sex då jag inte är så haj på hur jag ska visa att det är det jag vill. Så jag säger "jag vill ha sex" men då lägga det liksom över på honom att ta det fysiska initiativet och det hade jag önskat komma ifrån..
Jag är kunnig om autism spektra och har kompisar med autism. Är själv åt det hållet men är kille.
Det som är typiskt vid sex är att mannen är klar med vad han vill och ska få det han vill typ. det är i alla fall så det ser ut när kvinnan är osäker och inte kan ta plats själv.
Det jag rekommenderar och inte bara för sexlivet är att man tar reda på i vilken hastighet du kan göra saker, alltså hur går det till när DU bestämmer hur det ska gå till.. Och på så sätt med tålamod öva fram något som passar dig eftersom du inte är riktigt flexibel med andra människor.
Vad tror du om det? -
Intressant inlägg som startar mycket funderingar i mig. Man måste inte ha autism för att överanalysera situationer och uppleva sex och romantik komplicerat vill jag först trösta med. Har pratat med så otroligt många människor om sex i mitt liv och det är så mycket vanligare än man tror att folk upplever det som komplicerat, vilket tar sig uttryck på olika sätt och försvårar intimitet och kommunikation.
Själv har jag alltid haft problem med det sexuella, mest att känna attraktion tillräckligt för att vilja ha sex och att jag tröttnar på förfarandet och känner mig låst i min egen kropp på nåt sätt.
När jag väl känner mig starkt attraherad som i början flyter allt på hur bra som helst och jag kan nog upplevas som översexuell,väldigt initiativtagande, vild,dominant, fantasifull osv, men så fort den initiala lusten minskar så kommer också mina problem. Man får sparka igång mig för jag glömmer sex och känner sällan för det av mig själv. När det händer blir jag lite nog lite mer asbergeraktig i mitt beteende eftersom jag bara vill ha sex avklarat och gör bara det mest nödvändiga för att den andre ska komma. Tappar all inlevelse, och att kyssas känns plötsligt för intimt som att man var syskon ungefär. Till slut klarar jag inte att ha sex eftersom jag blir för självmedveten. Analyserar sönder allt, ser mig själv utifrån och känner mig så dålig i sängen och ledsen samtidigt för att det ska vara så svårt. För mig är inte sex naturligt och sköter sig själv som det verkar göra för många. Jag behöver dopaminet och oxytocinet som finns i början och stora spänningsmoment för att lusten ska flyta och ta fram det sexuella i mig.
Får jag fråga hur det var för dig i början av ert förhållande? Kände du dig väldigt förälskad och var det i så fall lättare då? Hur attraherad är du av din an idag?
Om du saknar kåthet kan det bli svårt, men om du tänder lätt kan du ju försöka utgå från din egen lust, att försöka känna in vad du känner för att göra, Vad som skulle tända dig att göra på din man eller vad han skulle kunna göra för dig osv.
En sak kan vara att ni skaffar ett sånt där spel, där man föreslås olika saker utifrån lappar eller tärningar eller att ni gör ett eget.
Tex planerar in en kväll där ni tar en sådan lapp med den andres önskning och varvar, eller bara ägnar er åt en åt gången. Om din man tex skriver 10 saker han vill att du gör, kanske du bara för 5 saker som du väljer ut själv och han får bara sluta ögonen och njuta och att du gör samma med dig.
Man kan leka sig fram så länge man har den starka sexlusten kvar.
Drick alkohol tillsammans! Sätt på musik, spela rollspel, klä er sexigt...sånt har hjälpt mig. Kan tex inte ha sex i ett helt tyst rum med mycket dagsljus där man hör smackandet av saliv och kyssar. Blir alldeles för medveten då. -
Ett litet tillägg jag har är att folk har sin egen stil och det är den man bör finna.. Vissa personer funkar saker bra med så länge det är nytt och spännande men när nyheten är borta försvinner lusten att utvecklas, det ända som finns kvar då är produkten av den passion ni bar på!
Ibland är det känslan i relationen som inte stämmer, man har inte dragelsen på samma sätt när den första kärleken försvinner.. Och då pratar jag inte om någon specifik utan snarare om hur jag tror relationer utvecklas och så!