• Kange

10 mån och vill inte resa sig - orolig mamma

Min lilla tjej har sedan hon var liten inte varit intresserad av att vara på golvet. Hon gallskrek när man la ned henne när hon var mindre. Hon började först vid knappa 9 månaders ålder att dra sig fram på golvet, samt även dra sig fram på rumpan om man sätter henne. Hon kan dock inte ta sig från sittande till att lägga sig eller tvärt om. Hon är heller inte det minsta intresserad av att resa sig upp. Om man ställer upp henne lyfter hon på benen och vill inte alls.

Jag vet att utvecklingen är individuell men som mamma kan man inte låta bli att bli lite orolig när "alla andra barn" kryper för fullt på alla fyra samt försöker resa sig upp vid samma ålder.

Råd?

• Svar på tråden 10 mån och vill inte resa sig - orolig mamma
  • versan

Enligt en barnsköterska här i Sundsvall så är det där med att gå väldigt individuellt.
    Hennes egen dotter hatade också att vara på golvet och hon var bombsäker på att något var fel då dotter inte ville krypa eller gå varken med eller utan stöd.
    Döm om hennes förvåning när dotter en dag (hon var 14månder gammal) bara reste sig upp från golvet och tog sin första staplande steg. :-O hon sa att hon såg ut som en fågelholk i ansiktet av förvåning.
    Så än finns det nog en väldigt stor chans att din lilla sötnos börjar gå när du minst anar det så står hon och rycker dig i byxbenent.
    Ha det bra // versan

• Helly78

Helt enkel är ju alla olika, en del vill ej och en del vill. Min lilla prinsessa hatar att ligga på magen. Bara sitta och blir klistrat där och är bara intresserad av leksaker. Det tog ju flera månader innan hon blev intresserad att komma ngt vart. Hon hasar fram med rumpan och benen sakta, det tog 1 månad innan hon kommer längre och snabbare. Nu är ju fulltrulle.
    Honn kan ju inte resa upp ffrån liggade till sittande.
    Hon är nu 10 m och 2 v. Hon vill resa upp men kan ej. För hon glömmer att hon har ju 2 ben, Låter henne upptäka själv och så kommer hända ngt AHA-knep.

• Annikamed2barn

Min dotter gick inte förrän hon var 14 månader, det är ju så olika det där.

• Eija77

Min dotter är nu drygt 9 månader och hon har inte börjat krypa än. Det är ju så olika. Men jag är glad att det inte är mitt första barn för då skulle jag inte tagit det med den ro som jag gör nu

• Mamasnest

Ha ha, min son kröp inte fören han var 1 år gammal. Idag är han 9 år och fortfarande lika lat, går inte mer än han behöver. Ibland är de inte intresserade, ibland helt enkelt lata. Varför ska man gå när någon kan bära på en?!

The enemy of my enemy is my friend.
  • anne h

min son kröp inte heller förrän han var 1 år, men han har en utvecklingsstörning.
    det är inte så vanligt att sk "normala" barn inte kryper/tar sig fram på nåt vis..

• Mamasnest

Det är inget fel på min son, han var bara lite lat. Jag tycker inte att man ska oroa sig för mycket. Jag känner flera som har barn som har varit så här sena UTAN att det är nåt fel på dem.

The enemy of my enemy is my friend.
  • JenBor95

Hej! Min Emma är precis som din! Hon har precis lärt sig dra sig fram på golvet och hasa lite på rumpan men benen är som spagetti och gör inte minsta ansats till att försöka resa sig! Är också väldigt oroligt för detta då dom på BVC kollar just vid 10 månader om dom reser sig och går ut med saker... (hon är nu 9 månader och 1 vecka).

Tycker att alla andra barn både kryper och kan stå och gå efter gåvagn men inte min lilla ängel. Känns i alla fall skönt att det finns fler i samma situation

• Amorella

Oj, det låter jättetidigt att BVC kollar om de reser sig och går redan vid 10 månaders ålder! På de allra flesta BVC är det först på 18-månaderskontrollen som de kollar om barnet kan gå! Om inte så brukar man då få träffa en barnläkare. Som jag förstod det så är det ytterst sällan för att man tror att det är något "fel" på barnet, utan det är mest för att lugna föräldrarna.

Min tjej blir 1 år om ett par månader och hon reser sig inte heller eller går. Jag bedömer henne vara ytterst normal; detsamma gör BVC. Hon började krypa lite försiktigt när hon var runt 9 månader. Nu är hon riktigt duktig på det. Innan dess var hon också rätt ointresserad av att vara på golvet.

• Iia

Min dotter började krypa när hon var 10mån, visade inget intresse innan den dagen. Samma sak med att ställa sig upp, det började hon med 2 veckor efter hon började krypa. Nu är hon 11½mån och går längs med möbler och med sin läragåstol....det var mycket lugnare innan...pust

• Rosis

Min tjej på 9 ½ månad sitter på rumpan och tar sig fram.
    Vill ej resa sig, fast att hon blir jätteglad när man ställer henne.
    Är inte det minsta orolig.

• Mervi

Rasmus ålade fram i väldans fart...och när han var 11 mån började han krypa. Han är 14 mån nu och kryper fortfarande.

Svar på tråden 10 mån och vill inte resa sig - orolig mamma