• anonym2005

    Förskolepersonal - hur länge jobbade ni som gravida?

    Hej!

     Jag är gravid och verksam inom förskolan, nu väntar jag barn och velar kring hur länge jag ska arbeta. 


    Jag jobbar 100 % och väntar barn i mitten av december, självklart vill jag ha ut så mycket som möjligt av lön osv innan jag går på föräldraledighet - men man ska orka också... 

    Jag tänkte gå iallafall hela oktober också, men då blir november bekostad med föräldrapenning (har tre månader sparade från förra barnet) och det är ju rätt stor skillnad på vad man får ut i föräldrapenning jämfört med en heltidslön. 


    Hur länge jobbade ni andra?
    Borde man ta och jobba November också?
     Jag mådde oförskämt bra under förra graviditeten och misstänker att detta också kommer att gå relativt enkelt och smidigt utan foglossning osv. 


    Men dela gärna med er av era tankar, alla får ju såklart höra av sig - men vill helst höra hur andra med liknande arbetsmoment har gjort. 


    Vi hörs!

  • Svar på tråden Förskolepersonal - hur länge jobbade ni som gravida?
  • Anonym (Hej)

    Hurblänge får du jobba, verkar ju vara väldigt olika fr0n kommun till kommun och chef/chef, en del blir ju avstängda efter v 20.

    Med första barnet slutade jag jobba 2 v innan BF (sen kom han på natten efter jag slutat jobba)
    Andra barnet slutade jag ca efter lucia och han var beräknad strax efter nyår. 

  • Anonym (H)

    Ett alternativ kan ju vara att söka gravpenninh pga tungt Arbete (inte ovanligt att få godkänt när man arbetar i förskola) så slipper du plocka ut föräldrapenning på förra barnet i onödan. dessa dagar kan ni ju använda för att inte snåla på dagar med nya bebisen, alternativt vara hemma båda två med varsitt barn 

  • Anonym (Avstängd)

    Jag kommer bara få jobba fram till v 20, eftersom man därefter räknas som riskgrupp.  blir  avstängd då min arbetsgivare inte kan omplacera mig med hänsyn till covid-19 och smittspridningen 

  • Anonym (Kali)

    Kolla hur länge du tillåts jobba. Från v 22 tillhör du riskgrupp för Covid enligt fhm. På mina barns skola har de gravida slutat jobba ungefär då.

Svar på tråden Förskolepersonal - hur länge jobbade ni som gravida?