• Anonym­ous31
    Mon 6 Jun 2022 11:46
    1417 visningar
    11 svar
    11
    1417

    Datorer på universitet

    Det är så att min dator har slutat fungera, och jag känner inte för att laga den, för jag är datorberoende och jag tror det skulle gynna mig både psykiskt och ekonomiskt att inte ha dator, utan bara internet på mobilen, och försöka minska användandet där med.

    Frågan är då, OM jag väljer att studera till hösten, blir det för jobbigt att bara låna en dator på skolan när det behövs, och göra andra förberedelser och sådant för hand på kollegieblock eller på mobilen istället för att köpa en ny dator?

    Jag kan tänka mig att det kan bli rätt irriterande om man har uppgifter som verkligen kräver koncentration och där det behövs dator, om man då sitter i en datorsal istället för hemma...

    Jag vet inte alltså... jag tror egentligen jag behöverteknikdetox... men då är det kanske inte rätt för mig att studera på universitet överhuvudtaget.

  • Svar på tråden Datorer på universitet
  • Anonym (Sandr­a)
    Mon 6 Jun 2022 13:46
    #1

    Alla uppgifter ska lämnas in digitalt, viss litteratur kommer man enklast åt digitalt.
    jag skulle säga att det är svårt utan.
    finn det någon släkting du kan låna av? Det känns enklare. Då kan du gå dit och plugga och sen gå hem igen. 

  • Anonym­ous31 Trådstartaren
    Mon 6 Jun 2022 14:14
    #2

    Det känns ju omständigt.. kanske inte vill studera ändå...

  • Mon 6 Jun 2022 14:21
    #3

    Ja, du kan klara dig utan egen dator/laptop för studier. Däremot kommer du då behöva tillbringa mycket tid i skolans datorsal (om den har sådan - annars blir det för svårt skulle jag tro). 

    Beroende lite på vilket område och vilken nivå du har planerat att studera inom/på kan det bli väldigt besvärligt utan. Jag läser en utbildning på avancerad nivå inom vård/omvårdnad, och utbildningen är 100% egenstudier och distans. Det innebär väldigt mycket möten/seminarier över zoom och motsvarande, samtidigt som det i huvudsak är inlämningsuppgifter i större eller mindre omfattning beroende på kursen. Det vill säga, jag förväntas producera åtminstone 20 sidor akademisk text per termin, och utöver kurslitteraturen som fortfarande till största del är i fysisk form tillkommer all vetenskaplig litteratur som ska hittas och läsas via olika databaser etc, liksom många styrdokument etc som endast går att få tillgång till digitalt. 

    Hade jag inte haft en dator själv, så hade jag varit fast vid datorer på offentliga bibliotek etc, och det hade inte fungerat i längden vare sig rent praktiskt men inte heller med hur jag fungerar när jag studerar. Däremot tycker jag att du ska prova. Sök utbildning, påbörja, och känn efter. Fungerar det inte utan egen dator så får du ordna det då. Låt inte det hindra dig från att studera!

  • Mon 6 Jun 2022 15:11
    #4

    Lagar man verkligen en dator idag? Om du studerar sen, köp dig en billig laptop. Den behöver ju bara klara det nödvändigaste.

  • Anonym­ous31 Trådstartaren
    Mon 6 Jun 2022 17:56
    #5

    Känns inte så lockande ändå...det här ö min andra laptop som dött.ok... den första höll ca 6 år, den andra kanske lika länge? Ca... minns inte vilket år jag köpte den...

    Suck... kanske får bli annat än studier ändå. Hatar när dyr teknik dör. :(

  • Mon 6 Jun 2022 18:32
    #6
    Anonymous31 skrev 2022-06-06 17:56:40 följande:
    Känns inte så lockande ändå...det här ö min andra laptop som dött.ok... den första höll ca 6 år, den andra kanske lika länge? Ca... minns inte vilket år jag köpte den...

    Suck... kanske får bli annat än studier ändå. Hatar när dyr teknik dör. :(
    6 år, och t o m  mer i ditt fall, är en ganska bra livslängd for en billigare laptop idag. Mer kan man nog inte räkna med tycker jag, om det inte är en dyr speldator du har/haft.
  • Mon 6 Jun 2022 18:34
    #7

    Sex år är lång tid för en laptop! Särskilt om den följer med och används på alla möjliga ställen. 


    Mina billiga laptops har hållit 4-6 år vardera, och jag fortsätter på samma prisklass som förr. Med skillnaden att jag nu kör på chromebook för det motsvara mina behov bra. 

  • Anonym (E)
    Mon 6 Jun 2022 18:48
    #8

    Varför skulle du inte studera för att du behöver köpa en ny dator ibland?

  • Anonym­ous31 Trådstartaren
    Mon 6 Jun 2022 18:55
    #9

    Varför? För att jag inte vet vart jag ska göra mig av med de gamla laptopsen... är paranoid att om jag slänger dem på tippen så kommer någon laga den och komma åt all min data.

    Inte för att jag har nåt att dölja som jag är rädd om mer än lösenord och bankid osv... vågar man verkligen slänga laptops? Är jag överdrivet nojig över det? 

  • Mon 6 Jun 2022 18:58
    #10

    Slå sönder hårddisken med en hammare om du är så orolig.

  • Anonym (E)
    Mon 6 Jun 2022 19:02
    #11
    Anonymous31 skrev 2022-06-06 18:55:45 följande:

    Varför? För att jag inte vet vart jag ska göra mig av med de gamla laptopsen... är paranoid att om jag slänger dem på tippen så kommer någon laga den och komma åt all min data.

    Inte för att jag har nåt att dölja som jag är rädd om mer än lösenord och bankid osv... vågar man verkligen slänga laptops? Är jag överdrivet nojig över det? 


    Det är inte svårt att hitta information hur man förstör hårddisken och ingen på ÅVC är intresserad av din uttjänta laptop. Vad har det med att köpa en ny att göra?


    Jag vet hur tråkigt det är att byta teknik som man är van vid men att istället för att byta krångla med att sitta i en datorsal eller som här öppet landskap på unibibblan och blir passerad av folk konstant istället för att ha en dator... Det gör allt krångligt och du behöver superdisciplin.

Svar på tråden Datorer på universitet