• Anonym (Rättvist?)

Solidarisk förtidspension

Hej

Lite kort så har jag planer på att sluta jobba nästa år när jag fyller 52 år. I strax över 18 år har jag sparat en liten del av min lön och har även investerat i aktier så nu kan jag leva på avkastningen (4% regeln). Min sambo är fem år yngre än mig, har också sparat men inte i lika mycket och tänker fortsätta jobba. 

Tycker ni det finns någon typ av orättvisa i det här? Ibland känner jag att det gör det men samtidigt har jag valt att inte köpa dyra saker till mig själv eller unnat mig något extra under dessa år, allt har gått till familjen i första hand och till sparandet i andra.

Fördelen är att jag har mer tid att sköta hemmet osv.

• Svar på tråden Solidarisk förtidspension
  • Anonym (Frun)

Tycker du gör helt rätt. Min man gick i pension vid 53. Livet är mer än att jobba.

• Anonym (M)

Nej jag kan inte se hur det är oröttvis, den andre gör väl sina val om den också vill komma dit du är

• Anonym (A)
    Anonym (Rättvist?) skrev 2022-06-06 17:31:09 följande:

Hej

Lite kort så har jag planer på att sluta jobba nästa år när jag fyller 52 år. I strax över 18 år har jag sparat en liten del av min lön och har även investerat i aktier så nu kan jag leva på avkastningen (4% regeln). Min sambo är fem år yngre än mig, har också sparat men inte i lika mycket och tänker fortsätta jobba. 

Tycker ni det finns någon typ av orättvisa i det här? Ibland känner jag att det gör det men samtidigt har jag valt att inte köpa dyra saker till mig själv eller unnat mig något extra under dessa år, allt har gått till familjen i första hand och till sparandet i andra.

Så länge du inte blir ekonomiskt beroende av din partner är det inga problem.
  • Studentpappa

Av ren nyfikenhet hur mycket har du sparat? Jag sparar ca 10% av nettolönen men tvivlar att jag klarar mig på det vid 55 (om 15 år).

Ska vara att jag prickar in några bra fonder/aktier så kanske det går vägen.

Ride it like you stole it
  • Anonym (M2)
    Anonym (Rättvist?) skrev 2022-06-06 17:31:09 följande:

Hej

Jag tycker att man som par planerar tillsammans och har samma mål. Nu är vi lika gamla och har gemensam ekonomi, så för oss är det ganska enkelt. 

Men om ni har haft ekonomin uppdelad, och du varit öppen med dina planer, så är det väl inga problem? Ni har väl haft en diskussion om detta, förmodar jag.

Svar på tråden Solidarisk förtidspension