• moppie

    Hur funkar det med hyresrätt utan el, vatten etc?

    Hej!

    Ung student som nyligen flyttat och fått eget ansvar för livet, men såg under hyreskontrakten att det inte ingår el, varmvatten och värme.
    Har bott i min nya lägenhet i en månad nu, men har inte fått någon faktura ännu. Bara hyresbetalning.
    Jag undrar då hur jag ska kunna betala dessa eller behöver inte betala alls?
    Måste jag skriva avtal med omgivande företag?
    Är nog dum, då allt kostar i livet. Men känner mig också lite vilse då ingen verkligen berättar hur detta fungerar.

    Uppskattar varenda råd och svar jag får! {#emotions_dlg.flower}
    - moppie

  • Svar på tråden Hur funkar det med hyresrätt utan el, vatten etc?
  • CitronTulo

    Om det finns el och varmvatten så kan det vara så att den förre hyresgästen inte har sagt upp sitt abonnemang. Om du INTE har el och varmvatten så har du såklart märkt det..
    Har du varmvattenberedare i lgh? I så fall så går även den på el. Så värme, hushållsel samt varmvatten bli en faktura.
    Fråga hyresvärden vilken leverantör de har för elen om du inte har fått info för det.
    Sen ringer du till elleverantören och berättar att du har flyttat in.

  • mammatill6

    Dottern flyttade precis in i ny lägenhet där sånt inte ingår. Dittern försökte teckna avtal men det visade sig att el och vatten debiteras via hyresvärden 2 månader efter.

  • moppie
    CitronTulo skrev 2022-06-06 21:50:19 följande:

    Om det finns el och varmvatten så kan det vara så att den förre hyresgästen inte har sagt upp sitt abonnemang. Om du INTE har el och varmvatten så har du såklart märkt det..
    Har du varmvattenberedare i lgh? I så fall så går även den på el. Så värme, hushållsel samt varmvatten bli en faktura.
    Fråga hyresvärden vilken leverantör de har för elen om du inte har fått info för det.
    Sen ringer du till elleverantören och berättar att du har flyttat in.


    Jaha okej, tack! Ska kolla upp det med hyresvärden då jag har ju el. vatten etc gående.
    mammatill6 skrev 2022-06-07 07:18:25 följande:

    Dottern flyttade precis in i ny lägenhet där sånt inte ingår. Dittern försökte teckna avtal men det visade sig att el och vatten debiteras via hyresvärden 2 månader efter.


    Ska fråga hyresvärden för säkerthets skull men kanske är som det du beskriver kan hända till mig med. Få se helt enkelt.. Tack för svar!

Svar på tråden Hur funkar det med hyresrätt utan el, vatten etc?