• Anonym (TS)

Reseavdrag arbete?

Hej!
    Bilpendlar till arbetet 5 mil t.o.r
    Kan ej åka kollektivt eftersom jag inte kommer i tid till arbetet då (måste lämna mitt barn på förskolan)
    Kan jag få reseavdrag?
    Hittar inte info om det på skatteverkets hemsida.
    Mvh TS

• Svar på tråden Reseavdrag arbete?
  • Anonym (TS)
    Det var där jag läste, men jag gör troligtvis ingen tidsvinst på 2 timmar genom att ta bilen. Det framgår ju då inte om jag är berättigad avdrag eller inte, knepigt!
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2022-06-07 19:19:39 följande:
    Det var där jag läste, men jag gör troligtvis ingen tidsvinst på 2 timmar genom att ta bilen. Det framgår ju då inte om jag är berättigad avdrag eller inte, knepigt!
    Om du inte göre en tids installera på 2 timmar får du inget avdrag.  De tar inte hänsyn till hämta/lämna barn.
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2022-06-07 19:42:49 följande:
    Om du inte göre en tids installera på 2 timmar får du inget avdrag.  De tar inte hänsyn till hämta/lämna barn.
    Tids installera = tidsvinst.
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2022-06-07 19:43:27 följande:
    Tids installera = tidsvinst.
    Det var ledsamt att ingen hänsyn till barn kan tas.
    Kostar så mycket att köra!
  • Anonym (TS)

Det känns lite orättvist att man inte är berättigad reseavdrag pga att man har barn. Hade inte kunnat tacka ja till arbetet om jag skulle åka kollektivt. 

• Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2022-06-08 09:07:52 följande:

Det känns lite orättvist att man inte är berättigad reseavdrag pga att man har barn. Hade inte kunnat tacka ja till arbetet om jag skulle åka kollektivt. 

Men då är det ju ett aktivt val du har gjort. Du får byta jobb eller byta förskola om du vill göra reseavdrag.
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2022-06-08 09:18:20 följande:
    Men då är det ju ett aktivt val du har gjort. Du får byta jobb eller byta förskola om du vill göra reseavdrag.
    Nja, finns ingen förskola som öppnar innan 6, så den möjligheten finns tyvärr inte och jag är den enda som kan lämna. Synd!
  • SaraL77

Ja, buhu vad synd det är om dig.

Varför väljer man att bosätta sig i världens ände för att sedan komma på att det kostar skjortan att pendla till jobbet?

• Anonym (Jag hade försökt)

Alltså om du inte har någon möjlighet att åka kommunalt så måste du få göra avdrag. 
    Du kan ju inte åka kommunalt för då kommer du försent, alltså har tidsvinst ingen betydelse. 
    Ring SKV och prata med dom. Personalen på SKV är supertrevliga och bra att ha med o göra.

• Anonym (TS)
    SaraL77 skrev 2022-06-08 10:12:47 följande:

Ja, buhu vad synd det är om dig.

Varför väljer man att bosätta sig i världens ände för att sedan komma på att det kostar skjortan att pendla till jobbet?

Vi har bra förbindelser kommunalt här med flera avgångar, det är tiderna på morgonen som inte passar, tack för sitt svar!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag hade försökt) skrev 2022-06-08 10:15:44 följande:

Alltså om du inte har någon möjlighet att åka kommunalt så måste du få göra avdrag. 
    Du kan ju inte åka kommunalt för då kommer du försent, alltså har tidsvinst ingen betydelse. 
    Ring SKV och prata med dom. Personalen på SKV är supertrevliga och bra att ha med o göra.

Åh, det gav mig lite hopp! Ska prata med dem! ????
  • Anonym (asv)

Har du bara 5mil ToR skulle du typ få tillbaka 3k per år, bara så du vet.

• Anonym (TS)
    Anonym (asv) skrev 2022-06-08 12:07:05 följande:

Har du bara 5mil ToR skulle du typ få tillbaka 3k per år, bara så du vet.

3000 kr är ju ett skämt! Men det är säkert så illa, ska ändå ringa o prata med Skatteverket tänkte jag!
Svar på tråden Reseavdrag arbete?