• Nallemajatjejen

Tips: Det ultimata sättet att bli av med bananflugor!

Vet att fler efterfrågat. Nu har jag testat ett sätt och vi har blivit av med dem!

Töm soprona och se till att det inte står matrester framme.

Blanda ett glas saft. Häll i några droppar äticka och lite diskmedel.
    Ätikan och saften lockar till sig bananflugan. Diskmedlet tar bort ytspäningen så att flugan drunknar.
    Ställ glaset i rummet med bananflugorna (typ på diskbänken) efter någon dag är bananflugorna borta... Vart är de? På botten av glaset.
    Kanske lite läskigt men det funkar!

• Svar på tråden Tips: Det ultimata sättet att bli av med bananflugor!
  • lalala

Låter bra. Ättika har jag hört talas om förut, verkar vara bra mot mycket. Synd att det inte är någon produkt man brukar ha hemma.

• Majsan70

Vart fanns du med ditt braiga tips när vi var översållade med såna kryp? *S*

Som jag gick runt o slog ihjäl dem....

• LindaHelen

ätticka finns att köpa för ca 10:- på willys iaf

• miya

Tackar *bugar högtidligt*, nåt bra tips om myror??? Jag har miljarder myror men inga hjälpmedel som fungerar...*ryser* jag hatar kryp av alla de slag och former. Dessvärre finns alla krypa i huset vi hyr...

Hjälp och tips mottages varmast!!!

• Nevy

Funkar lika bra med vinäger.
    Nått sött, saft med riktigt socker, vatten med sirap eller socker+ vinäger eller ättika, och så en droppe diskmedel för ytspänningens skull.

Kanontips!!!

• Nallemajatjejen

miya

Om myrorna är utomhus så: kaffesump... Spridut det där myrorna håller till (har inte testat själv men har tillförlitliga källor)
    annars finns radar. giftigt men tar död på myronra illa kvickt.

• stanna

Vi har jättemycket småflugor hemma. Nu ska jag hem och gillra fällor!

Ättika har jag alltid hemma. Det är ju billigt och jättebra att ha till exempel då man putsar fönster eller speglar. Det är dessutom effektivt när man vill få bort lukter.

Angående myrproblemet: Mina föräldrar kontaktade Anticimex för att få bort myror. Det täcktes av hemförsäkringen!!

• Jennelii

På anticimex sa dom att man skulle blanda matolja o äppelcidervinäger o ett par droppar diskmedel men jag tycker inte det funkar...ett par drunknar och sen är det som att dom andra vägrar flyga dit o gå på samma nit....

• Nallemajatjejen

jo kan tillägga om bananflugor (kallas även ätiksflugor tror jag) att de lägger sina ägg i vätska som tex i rören i diskbänken... Så om man vill bli av med dem helt så ska man rengöra dem också...

• Nallemajatjejen

Mitt tips kommer fån anticimex tror jag.

• turia

det räcker med diskmedel blandat i vatten..använd en gul kopp..el skål- de dras till färgen..funkar!

• Jennelii

Ja, o dom gillar tapetklister =) Vi hade en sån tapetmaskin man drar rullarna genom o den stod ett par dar...jisses vad det var flugor där =)

Svar på tråden Tips: Det ultimata sättet att bli av med bananflugor!