• Anonym (TRÖTT)

Ni som har haft GAD - hur gick ni vidare?

Generaliserat ångestsyndrom alltså. Är tyvärr en av dem som kämpar med detta.

Såhär kan det låta i mitt huvud ganska ofta:

"Åh vad jag vill åka utomlands... Men fi fan för flygplan, vi kommer säkert störta"

"Åh vad min nya kärlek är fin... Men han älskar mig säkert inte och kommer bedra mig närsomhelst"

"Åh vilket fint hotellrum.... Men vad många våningar upp, det kommer säkert börja brinna"

Osv, osv. Åker jag bil kommer vi krocka. Jag har säkert cancer och kommer dö snart. Mycket ångest och tankarna skenar. På nätterna när jag borde sova kan jag få en vision av hur jag ramlar ned från ett högt hus och dör (är sjukt höjdrädd).

Att jag har GAD vet jag, går till psykolog. Vill helst inte ta medicin för detta för vill inte medicinera mer än jag verkligen måste. Men hur kommer man över detta och vidare? Tips? Trött på all energi jag lägger på att tänka på detta

• Svar på tråden Ni som har haft GAD - hur gick ni vidare?
  • Anonym (Symtomfri GAD)

Jag har symtomfri GAD. Förr ältade jag massor, hade jag umgåtts med en kompis gick jag igenom varje ord jag sagt och tyckte allt jag sagt var fel, att jag var pinsam och min kompis måste haft jättetråkigt. Jag fastnade ofta i detaljer när hyresvärden var och fixade något kom jag på att ett element inte var dammat (det såg alltså inte smutsigt ut) men jag var övertygad om att han såg det och tyckte jag var en slarvmaja. Allt tog mycket energi för att det skulle vara så perfekt. 

Jag har testat terapi och det hjälpte men bara till en viss gräns, jag ville inte heller ta medicin först men stod tillsist inte ut. Efter ha testat igenom allt de har på Apoteket (känns det som) hittade jag äntligen något som fungerade. Lyrica heter medicinen. Den är narkotikaklassad och alltså inte ett förstahandsalternativ. 

• Anonym (Eva)

Det låter som katastroftankar. 
    Det du kan göra är att påminna dig själv när du får en sådan tanke att det bara är en katastroftanke och inte verkligt. Bestäm dig för att inte tänka på det mer och gör/tänk på något annat som skiftar ditt fokus. Använd dig av ditt rationella tänkande, tex ?det är ingenting som pekar på att det skulle ske? eller ?Sannolikheten att det skulle hända något med just det flygplanet jag sitter på är minimal?. Påminn dig själv om att det bara är i ditt huvud och inte behöver förhålla sig så. 

• Anonym (TRÖTT)
    Anonym (Symtomfri GAD) skrev 2022-06-08 15:41:09 följande:

Jag har symtomfri GAD. Förr ältade jag massor, hade jag umgåtts med en kompis gick jag igenom varje ord jag sagt och tyckte allt jag sagt var fel, att jag var pinsam och min kompis måste haft jättetråkigt. Jag fastnade ofta i detaljer när hyresvärden var och fixade något kom jag på att ett element inte var dammat (det såg alltså inte smutsigt ut) men jag var övertygad om att han såg det och tyckte jag var en slarvmaja. Allt tog mycket energi för att det skulle vara så perfekt. 

Jag har testat terapi och det hjälpte men bara till en viss gräns, jag ville inte heller ta medicin först men stod tillsist inte ut. Efter ha testat igenom allt de har på Apoteket (känns det som) hittade jag äntligen något som fungerade. Lyrica heter medicinen. Den är narkotikaklassad och alltså inte ett förstahandsalternativ. 

Jag vill ju så hemskt gärna klara ut detta utan medicin, medicinerar redan för en fysisk och kronisk sjukdom och tycker det räcker med det. Känns som att det är en fåfäng förhoppning, men ändå...
  • Anonym (TRÖTT)
    Anonym (Eva) skrev 2022-06-08 15:50:56 följande:

Det låter som katastroftankar. 
    Det du kan göra är att påminna dig själv när du får en sådan tanke att det bara är en katastroftanke och inte verkligt. Bestäm dig för att inte tänka på det mer och gör/tänk på något annat som skiftar ditt fokus. Använd dig av ditt rationella tänkande, tex ?det är ingenting som pekar på att det skulle ske? eller ?Sannolikheten att det skulle hända något med just det flygplanet jag sitter på är minimal?. Påminn dig själv om att det bara är i ditt huvud och inte behöver förhålla sig så. 

Ja, katastroftankar är ett bra ord. Går det att träna upp sin hjärna att byta fokus månne? Märker att när jag är ute i skog och mark och vandrar så har jag inte ett bekymmer i världen, men jag kan ju inte gå dygnet runt tyvärr.
  • Anonym (Tröttis)

Tar det över för mycket kanske du ska överväga mediciner? Hur pass mycket hindrar det din vardag?
    Jag får också lindring genom mycket motion, ute i skog men som sagt svårt att gå dygnet runt :)

Katastroftankar är det jag lider av. Har fått GAD diagnos men det är ingen i vården som bryr sig om det. Har du provat samtalsterapi? Få strategier att bryta tankesnurror kanske. Det har inte hjälpt mig men det kan hjälpa dig om du kommer till en bra kurator el dylikt.

Jag försöker att stoppa tankarna aktivt. Tillåta mig att tänka en stund på potentiella helvetet som kan uppstå.
    Sedan mentalt skjutsa iväg dessa tankar. Det kräver lite träning. Men det går. Men jag har mediciner också för att klara mig och inte gå under. 

• Anonym (Avvakta)

Något jag tycker funkar är att inte låta sig fastna i oro direkt. Tänka att ?ok nu är det ologisk oro tror jag, jag släpper detta nu och ser om jag oroar mig för det på söndag fortfarande, så kan jag agera då men just nu släpper jag det?.

Då är det inte ?gud måste sluta oroa mig!!!? men man låter sig själv acceptera att man har lätt till oro utan att det ska ta över. I nästan alla fall har ju den där oron man kände helt försvunnit när söndan sen kommer nämligen.

• Anonym (TRÖTT)
    Anonym (Avvakta) skrev 2022-06-13 13:15:13 följande:

Något jag tycker funkar är att inte låta sig fastna i oro direkt. Tänka att ?ok nu är det ologisk oro tror jag, jag släpper detta nu och ser om jag oroar mig för det på söndag fortfarande, så kan jag agera då men just nu släpper jag det?.

Då är det inte ?gud måste sluta oroa mig!!!? men man låter sig själv acceptera att man har lätt till oro utan att det ska ta över. I nästan alla fall har ju den där oron man kände helt försvunnit när söndan sen kommer nämligen.

Tack för dina inlägg, kloka ord och jag ska försöka följa dem). Svårt detta...
  • Anonym (Bipolär)

Hej! Jag är bipolär och har levt med ångest så länge jag kan minnas. Tankar och oro som snurrar runt utan stopp. För ett par månader sedan började jag ta betablockerare pga min höga puls. Helt otroligt så försvann mycket av de jobbiga tankarna direkt. Hela jag blev så mycket lugnare och mer samlad. Tankevirvlarna blev så mycket långsammare. Betablockerare har en mycket bättre lugnande effekt än alla de lugnande preparat jag provat. Effekten kommer direkt, man blir inte trött och slö och medicinen är inte beroendeframkallande eller narkotikaklassad. Man kan ta den regelbundet eller bara när man känner att det behövs. 

• Anonym (TRÖTT)
    Anonym (Bipolär) skrev 2022-06-13 20:29:09 följande:

Hej! Jag är bipolär och har levt med ångest så länge jag kan minnas. Tankar och oro som snurrar runt utan stopp. För ett par månader sedan började jag ta betablockerare pga min höga puls. Helt otroligt så försvann mycket av de jobbiga tankarna direkt. Hela jag blev så mycket lugnare och mer samlad. Tankevirvlarna blev så mycket långsammare. Betablockerare har en mycket bättre lugnande effekt än alla de lugnande preparat jag provat. Effekten kommer direkt, man blir inte trött och slö och medicinen är inte beroendeframkallande eller narkotikaklassad. Man kan ta den regelbundet eller bara när man känner att det behövs. 

Vad bra för dig! Men hur fungerar det? Medicinen min psykolog föreslog kan medföra att man blir sämre först, och det vill jag ju inte.
  • Anonym (Li)

Ärligt talat så skulle jag börja med meditation om jag vore du. Inte den där andas och känna efter sorten, nej, det är nog inte rätt sort. Inte just nu i alla fall. Du behöver en meditation som lär dig få kontroll på tankarna, och som tränar upp ditt medvetande och fokus. Trataka meditation. Jävligt enkel att göra, och man börjar med ett par minuters sessioner och arbetar sig upp. Googla på det, det Vanligaste är att använda ett ljus med en stilla låga - men det går lika bra att använda ett mönster (yantra trataka). 

Just ångestproblematik avhjälps/lindras väldigt ofta av just meditation. Men det gäller ju att man tränar, och framförallt hittar en typ av meditation som åstadkommer det man behöver. All meditation är inte likvärdig, eller ens utformad för ändamålet. 

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (TRÖTT) skrev 2022-06-14 12:37:24 följande:
    Vad bra för dig! Men hur fungerar det? Medicinen min psykolog föreslog kan medföra att man blir sämre först, och det vill jag ju inte.
    Medicinen sänker pulsen men även resten av kroppen blir lugn och harmonisk. Nerverna slutar att vara på helspänn. Betablockerare skrivs även ut mot scenskräck och darriga händer. Man blir inte sämre utan medicinen ger effekt direkt. Tänker att det kan vara värt att prova. 

Enda nackdelen jag märkt av var att jag drömde väldigt konstiga drömmar på natten till en början, men det gick över på ett par veckor. 
  • Anonym (TRÖTT)
    Anonym (Li) skrev 2022-06-14 14:17:15 följande:

Ärligt talat så skulle jag börja med meditation om jag vore du. Inte den där andas och känna efter sorten, nej, det är nog inte rätt sort. Inte just nu i alla fall. Du behöver en meditation som lär dig få kontroll på tankarna, och som tränar upp ditt medvetande och fokus. Trataka meditation. Jävligt enkel att göra, och man börjar med ett par minuters sessioner och arbetar sig upp. Googla på det, det Vanligaste är att använda ett ljus med en stilla låga - men det går lika bra att använda ett mönster (yantra trataka). 

Just ångestproblematik avhjälps/lindras väldigt ofta av just meditation. Men det gäller ju att man tränar, och framförallt hittar en typ av meditation som åstadkommer det man behöver. All meditation är inte likvärdig, eller ens utformad för ändamålet. 

Tack för tips..!
  • Anonym (TRÖTT)
    Anonym (Bipolär) skrev 2022-06-14 16:42:14 följande:
    Medicinen sänker pulsen men även resten av kroppen blir lugn och harmonisk. Nerverna slutar att vara på helspänn. Betablockerare skrivs även ut mot scenskräck och darriga händer. Man blir inte sämre utan medicinen ger effekt direkt. Tänker att det kan vara värt att prova. 

Enda nackdelen jag märkt av var att jag drömde väldigt konstiga drömmar på natten till en början, men det gick över på ett par veckor. 
    Ok, så inga självmordstankar som dyker upp osv? Och inga konstiga sideffekter, som att man plötsligt väger 40 kilo mer eller så?
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (TRÖTT) skrev 2022-06-28 15:37:50 följande:
    Ok, så inga självmordstankar som dyker upp osv? Och inga konstiga sideffekter, som att man plötsligt väger 40 kilo mer eller så?
    Nä, inte vad jag har märkt, jag har gått ner i vikt sen jag började med medicinen, tror det beror på att jag inte stressar upp mig lika lätt och har minskat behov av att tröstäta. 
  • Anonym (Också)

Hej! Det som hjälpte mig var terapi och sertralin och då var jag självmordsbenägen med ångest attacker flera gånger om dagen.  Efter ett par veckor avtog ångesten och jag kunde lära mig hantera livet. Efter två år slutade jag ta dem och kände inte längre ångest alls. Efter 5 år fungerar jag som vanligt. Kan ringa till folk, kan gå på fest utan att älta, kan ha relationer utan ständig rädsla och ångest. Så otroligt skönt och är så lycklig så lovar att det finns hopp. 

• Anonym (Ledsen)

Känner igen mig. Har för ca 2 mån fått ångest tankar. Har nog haft fler i livet, men bara flyktigt. I korta perioder. Och dom har inte lett till några symptom.
    Men nu, dom här 2 månaderna kan jag få riktigt panik. Känner att jag måste ut! ur min hjärna. Mår illa och ont i magen. Funderar på om det har med klimakteriet att göra.... 
    Funderar allvarligt på att få någon ångest dämpande typ Sertralin. Det har funkat på några jag känner. Kan man få det av en läkare på vårdcentralen?

• Anonym (Symtomfri GAD)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-06-28 16:58:22 följande:

Känner igen mig. Har för ca 2 mån fått ångest tankar. Har nog haft fler i livet, men bara flyktigt. I korta perioder. Och dom har inte lett till några symptom.
    Men nu, dom här 2 månaderna kan jag få riktigt panik. Känner att jag måste ut! ur min hjärna. Mår illa och ont i magen. Funderar på om det har med klimakteriet att göra.... 
    Funderar allvarligt på att få någon ångest dämpande typ Sertralin. Det har funkat på några jag känner. Kan man få det av en läkare på vårdcentralen?

Ja, det kan man. De delar ut SSRI som om det vore godis på VC så det är bara att be om det. Hoppas du mår bättre snart. 
  • Stockholm1992

Hej!

Jag har lidit av GAD och panikångest i flera år. En stor nyckel för mig har varit andningsmeditation för att lugna hjärnan som ofta går på högvarv. Jag kan varmt rekommendera dessa guidade meditationer, med enkla anvisningar om hur man ska andas: www.youtube.com/@AirToGetThere

Svar på tråden Ni som har haft GAD - hur gick ni vidare?