• DunkinDonut

    Mat till tonåring under sommarlovet

    Har ni några bra förslag på vad sonen på snart 16 år kan äta till lunch i sommar?
    Han äter vanligtvis nudlar /snackpot när han kommer hem från skolan.

    Preferenser är
    - det ska helst vara billigt då han nästan inte har någon botten
    - det ska inte generera massa disk
    - ska helst inte behöva tillagas så mycket då sonen är bra på att inte plocka undan efter sig samt drar igång brandlarmet så fort han tittar på en stekpanna 

    Mitt förslag var toast/kläm-macka och det förslaget gillades 

  • Svar på tråden Mat till tonåring under sommarlovet
  • Anonym (B)

    När jag var i den åldern åt jag rester från föregående kväll. Fanns det inget kvar, mackor eller en soppa på spenat, broccoli eller blomkål 

  • Anonym (ppp)

    Här har vi nästan alltid pasta färdigkokt i en stor låda i kylen. Då kan ungdomarna ta vad de vill till. Pastasallad är populärt här. De stoppar i majs, gurka, tomat, skinkskivor, kokt ägg, oliver - ja, vad som nu finns hemma. Eller bara pasta och ketchup, det går bra det med. 

  • Anonym (14 och 17 åring hemma)

    Om er tonåring inte jobbar eller gör något annat vettigt i sommar passar det bra att han fixar middag ett par dagar i veckan och då blir det några lunchlådor över om ni har tur.
    planera och handla tillsammans.

    Nudelwok med kyckling 
    korvgryta med ris
    hamburgare

  • Dexter dot com
    DunkinDonut skrev 2022-06-09 18:19:54 följande:
    Mat till tonåring under sommarlovet

    Har ni några bra förslag på vad sonen på snart 16 år kan äta till lunch i sommar?
    Han äter vanligtvis nudlar /snackpot när han kommer hem från skolan.

    Preferenser är
    - det ska helst vara billigt då han nästan inte har någon botten
    - det ska inte generera massa disk
    - ska helst inte behöva tillagas så mycket då sonen är bra på att inte plocka undan efter sig samt drar igång brandlarmet så fort han tittar på en stekpanna 

    Mitt förslag var toast/kläm-macka och det förslaget gillades 


    Vad är orsaken till att du inte lär din 16åring laga ordentlig mat och städa upp efter sig?
  • Anonym (Walla)
    Dexter dot com skrev 2022-06-09 19:28:07 följande:
    Vad är orsaken till att du inte lär din 16åring laga ordentlig mat och städa upp efter sig?
    Hur kommer det sig att du besvarar en fråga med en fråga ?
  • Dexter dot com
    Anonym (Walla) skrev 2022-06-09 19:32:36 följande:
    Hur kommer det sig att du besvarar en fråga med en fråga ?
    Av ren nyfikenhet.
  • DunkinDonut
    Dexter dot com skrev 2022-06-09 19:28:07 följande:
    Vad är orsaken till att du inte lär din 16åring laga ordentlig mat och städa upp efter sig?
    Han vet hur han ska göra men skiter i det helt enkelt,  på hemmaplan.

    Rester äts givetvis om det finns
  • Anonym (Öken)
    billys pizza / gorbys

    mackor

    yoggi/filmjölk med flingor och frukt

    burek

    rester från dagen innan

    koka upp pasta och ha i kylen så han kan värma med tomatsås eller pesto

    stekupp färdiga hamburgare som han bara behöver värma o stoppa i bröd

    kokt korv med bröd (går ju och värma korven med vatten från vattenkokare med om du inte litar på honom vid spisen)


    laga lite mer än vanligt av middagarna kommande veckor och frys in så kan ni få lite variation på hans luncher
  • callmepreggoornot

    Jag tänker att han kan få göra storkok, pastasallad, fyllda baguetter o liknande på kvällarna när ni är hemma. Då kan han inte slippa undan att plocka bort men får ta ansvar för sin mat.


     


    havregrynsgröt går i micro

  • Anonym (14 och 17 åring hemma)

    Jag vill också veta varför du låter sonen bli en jättebäbis som det kallas här på FL.

Svar på tråden Mat till tonåring under sommarlovet