• StrangerDanger123

    Kan bebis bli sämre av mjölkfri ersättning?

    Är det möjligt att det kan bli VÄRRE med mjölkfri ersättning? Min son har fått testa pepticate i lite över en vecka (sedan den 31a) pga misstänkt känslighet och alltså han har gas som inte går att skoja med. Jag vet att de kan bli gasiga i början men alltså, han skriker ibland när han äter och sprattlar sonen skalbagge på rygg när man bara nuddar magen typ. Så var det inte ens när han åt vanlig ersättning. Vi är inne på dag 10 och det finns liksom inga tecken på att det håller på att gå över.. ???? Han slipper magontet och förstoppning men får mega-gas istället..? Jag fick intrycket av att det i alla fall inte kunde bli värre av mjölkfritt men här verkar det banne mig va så.

  • Svar på tråden Kan bebis bli sämre av mjölkfri ersättning?
  • Anonym (Z)
    Pepticate är fortfarande gjord på mjölk, nedbruten mjölk. Det är inte alla barn som tål det heller. Helt mjölkfri ersättning är gjord på fria aminosyror till exempel Neocate. 
  • StrangerDanger123
    Anonym (Z) skrev 2022-06-09 20:39:33 följande:
    Pepticate är fortfarande gjord på mjölk, nedbruten mjölk. Det är inte alla barn som tål det heller. Helt mjölkfri ersättning är gjord på fria aminosyror till exempel Neocate. 
    Jo det är jag såklart medveten om. Min fråga var inte angående uppbyggnaden av ersättningen, min fråga var om andra upplevt att sina barn blivit sämre av just pepticate. Då min son utvecklat andra symptom på pepticate än dom han hade för att få den, innan hade han magont och förstoppning och nu har dessa försvunnit för att istället bytas ut med förskräckligt mycket gas. . 
  • Anonym (Z)
    StrangerDanger123 skrev 2022-06-09 22:45:23 följande:
    Jo det är jag såklart medveten om. Min fråga var inte angående uppbyggnaden av ersättningen, min fråga var om andra upplevt att sina barn blivit sämre av just pepticate. Då min son utvecklat andra symptom på pepticate än dom han hade för att få den, innan hade han magont och förstoppning och nu har dessa försvunnit för att istället bytas ut med förskräckligt mycket gas. . 
    Aha, OK. Då har du ju koll, men många tror tyvärr att Pepticate är mjölkfri och det är den ju inte. Sonen tålde den inte alls.

    Kan tyvärr inte svara på frågan om gaser. Men ring mottagningen, sköterskorna där vi gick var både hjälpsamma och duktiga (allergimottagningen på SÖS). 
  • Anonym (dels)
    StrangerDanger123 skrev 2022-06-09 22:45:23 följande:
    Jo det är jag såklart medveten om. Min fråga var inte angående uppbyggnaden av ersättningen, min fråga var om andra upplevt att sina barn blivit sämre av just pepticate. Då min son utvecklat andra symptom på pepticate än dom han hade för att få den, innan hade han magont och förstoppning och nu har dessa försvunnit för att istället bytas ut med förskräckligt mycket gas. . 
    Det kan det finnas individuella skillnader i vilken ersättning som passar vilket barn, så självklart kan ditt barn regera på Pepticate medan ett annat barn mår bra av den. 

    Det kan också vara så att han behöver gåt ett steg till och få en aminosyrabaserad ersättning för att bli helt bra. 

    Eller så kan det vara andra orsaker än mjölkallergi som besvärar honom och då är mjölkfri ersättning inte svaret.

    Kontakta vårdgivaren för utvärdering av behandlingen och ev fortsatt utredning.
Svar på tråden Kan bebis bli sämre av mjölkfri ersättning?