• Anonym (Taskig ?)

Avbryta provanställning mitt i sommaren ?

Är så att jag fått en provanställning på ett städföretag. Provanställningen går ut 1 augusti, och blir sedan fast om inget annars sägs. På mitt anställningsavtal står det 1 månad uppsägningstid.
    Har nu fått ett erbjudande på mitt drömjobb, som undersköterska på en vårdcentral. 

Tänkte säga till på måndag på städföretaget. Men är det taskigt att säga att jag vill gå då sen 13 juli.
    Eller år det schysstast att säga till på måndag men erbjuda mig stanna kvar vänta till den 1 august. Men att jag sedan inte fortsätter min anställning.

Vill ju inte heller vara elak och förstöra för andras semestrar i sommar.
    visst, de nya kunde ev. vänta på mig.

• Svar på tråden Avbryta provanställning mitt i sommaren ?
  • Anonym (Kakmonstret)

Tycker inte att du ska oroa dig för om det känns taskigt. Du har fått ditt drömjobb och det är ju fantastiskt, säg upp dig nu så får de hålla sig till villkoret på en månad, resten är deras problem, inte ditt. 
    Har själv jobbat som uska på en vårdcentral, var ett så roligt jobb, du kommer älska det. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Taskig ?) skrev 2022-06-10 15:27:30 följande:
    Avbryta provanställning mitt i sommaren ?

Är så att jag fått en provanställning på ett städföretag. Provanställningen går ut 1 augusti, och blir sedan fast om inget annars sägs. På mitt anställningsavtal står det 1 månad uppsägningstid.
    Har nu fått ett erbjudande på mitt drömjobb, som undersköterska på en vårdcentral. 

Tänkte säga till på måndag på städföretaget. Men är det taskigt att säga att jag vill gå då sen 13 juli.
    Eller år det schysstast att säga till på måndag men erbjuda mig stanna kvar vänta till den 1 august. Men att jag sedan inte fortsätter min anställning.

Vill ju inte heller vara elak och förstöra för andras semestrar i sommar.
    visst, de nya kunde ev. vänta på mig.

Det är inte taskigt att i god tid berätta om att du fått ett annat jobb. 
    Självklart kommer de bli besvikna, men så är det. 
    Kan du tänka dig att jobba till 30/7 kan du avvakta med uppsägning, men då blir det ju verkligen mitt i sommaren.
  • Anonym (Taskig ?)

Tack snälla :)

Svar på tråden Avbryta provanställning mitt i sommaren ?