• Anonym (nyfiken grönsak)

Beskriv din perfekta planlösning!

Beskriv hur din perfekta planlösning för ett hus eller lägenhet ser ut. Så gott du kan så klart. Gärna kanske flera olika för olika skeden i livet. Jag är så nyfiken!

• Svar på tråden Beskriv din perfekta planlösning!
  • Anonym (Noppan)

Ganska rymlig hall med bra garderober och en gästtoa intill.

Kök med både elektrisk och vedspis. Dörr till köket från hallen. Köket ska ligga nära ytterdörren, för man vill inte släpa matkassar genom hela huset.

Vardagsrum som på något vis har en naturlig delning, kanske är det vinklat, så att det blir en soffdel och en matsalsdel. Kamin i soffdelen. Dörr till uteplats eller balkong. 

Liksom bakom vardagsrummet/matsalen eller på en andra våning: sovrum till alla som bor där, ett gästrum och ett litet TV-rum. Badrum med badkar och bastu. Den delen ska inga tillfälliga gäster behöva ha anledning att gå in i.

Hobbyrum/verkstad i anslutning till garage och tvättstuga med ingång även utifrån. 

• Anonym (tvillingmamma)

Krävs nästan bilder, men jag gör ett försök

Den bästa planlösningen för en familjevilla eller större lägenhet:

1. Inga trappor. Allt i ett plan.

2. Separat kök och vardagsrum.

3. Köket och vardagsrummet ligger bredvid varandra, så att man kan öppna upp om man vill. Men det är inte ett enda stort rum. 

4. Inga genomgångsrum, dvs man måste inte gå igenom ett rum för att komma till ett annat. 

5. Kök och vardagsrum för sig, sovrum för sig. Men inte alla sovrum vägg i vägg. Utan t ex klädkammare eller arbetsrum / gästrum mellan. Garderobsvägg funkar också för att minska störningar mellan rummen och värna privatlivet.

6. Badrum bredvid köket och/eller hallen, inte vägg i vägg med sovrum.

Vi bor i ett äldre enplanshus som uppfyller de flesta av dessa krav. Det enda av ovanstående som inte uppfylls, är väl att man måste gå igenom köket för att komma till vardagsrummet. Men inte genom själva köksdelen, så det blir inte en massa spring där man sitter och äter eller står och lagar mat. Den del som leder till vardagsrummet är egentligen mer som en förlängning av hallen.

Teoretiskt skulle man kunna bygga in köket och göra det helt separat, men det skulle bli både trångt och mörkt. Dessutom är enda vägen ut på verandan via köket. Så det blir ändå en hel del spring där denna årstid, men det får man stå ut med

• nnnnnnnn

Ingången/entrén precis bredvid parkeringen/garaget, så man slipper bära långt.
    I hallen når man köket och toa direkt så man har några få steg till toan från trädgården. Hallen innehåller många garderober eller stor klädkammare, har golvvärme för vintern och slaskiga dagar, bra ventilation och väggfast skotork.
    Stort kök med plats för bord med minst 3 stolar på varje sida, så man kan sitta många utan problem. Om det finns uterum/uteplats ska den ligga vid köket så att man slipper bära allt runt hela huset.
    Inte öppen planlösning! Egna rum, gärna ett vardagsrum för läsning och spel och umgås med gäster och separat tv-rum där man har tv-spel och filmkvällar.
    Alla sovrum lika stora, så man slipper välja vem som ska ha lilla sovrummet! Helst 15-20 kvm och ha många garderober eller klädkammare, gärna mellan sovrummen så det isolerar lite extra.

• Anonym (Flyttat 17 ggr)

Åh, planlösningar! Jag ääälskar planlösningar! (Kanske mest för att jag har flyttat 17 gånger i mitt liv och verkligen vet hur en planlösning kan förminska eller förstora en bostad trots att det är samma kvadratmeter.)

Nu utgår jag från i första hand lägenheter, eftersom det är det jag har bott mest i under mitt liv. De lägenheter jag har älskat mest, en 2:a och nu en 4:a (den senare kommer jag aldrig att flytta ifrån) är att de går att förändra (utan stora ändringar) utifrån vart man är i livet.

Exempel #1

Jag hade en mycket sliten hyres-2:a på 69 kvadratmeter från tidigt 30-tal (moderniserad på 70-talet.) När jag flyttade dit 2012, så grät jag, eftersom jag tog lägenheten osedd och den var extremt sliten och med en gasspis från 70-talet, flagnade tapeter och en mörkgrå (nästan svartmålad hall.) Efter att ha bott där ett tag, så insåg jag att det då var den bästa lägenhet jag hade bott i hela mitt liv, just på grund av planlösningen!

När man kom in i lägenheten så hamnade man i en liten hall som gick som ett L. mindre än 3 meter rakt fram fanns vardagsrummet med dörr. Åt sidan fanns ett litet kök, men ändå tillräckligt för att ha ett litet bord med tre stolar. Intill köket fanns sovrummet.

Vardagsrummet var enormt! Det gick att dela av i två delar, om man skulle vilja! Jag insåg efter ett tag att jag aldrig var i vardagsrummet (jag bodde ensam då) Sovrummet var helt kvadratiskt men jag fick plats med både säng och skrivbord. Det fanns dörrar som man kunde öppna mellan varje rum, så jag stängde helt enkelt igen vardagsrumsdörren och hade min 120-säng i gattet i hallen rakt fram, satte ett draperi för och hade plötsligt en 3:a. I sovrummet skapade jag en ateljé och i vardagsrummet hade jag "festvåning" med riktigt fet soffa (fyra meter bred) och matsalsbord med plats för 8 personer. Det var galet, så roligt jag hade där. Jag hade lätt fått plats med man och barn där med, helt utan problem!

Jag var dock dum, blev gravid och min särbo bodde på annan ort. Jag flyttade till hans lägenhet, från 60-talet, som bara var 5 kvadratmeter mindre, men där vi inte alls kunde ens få plats med en spjälsäng i sovrummet, så vi tvingades flytta till en fyra. Hallen svalde större delen av lägenheten. Den fyran var på exakt samma kvadratmeter som den lägenhet jag har nu, men var mycket märkligt planlagt, och vi fick aldrig till det.

Däremellan har vi flyttat några gånger till.

NU har jag äntligen hittat samma BRA planlösning igen och härifrån flyttar vi ALDRIG!

Exempel #2 DET BÄSTA I VÄRLDEN!

Återigen handlar det om hur lätt det är att "göra om" genom att öppna och stänga dörrar, samt att utnyttja kvadratmeterytan till max, men nu bor vi i en arkitektritad lägenhet från tidigt 90-tal där arkitekten har gått bananas. I praktiken kan man gå runt hela lägenheten på 104 kvadratmeter, i en cirkel om man vill, genom att öppna och stänga dörrar. (vi har valt att låsa och gömma en av dörrarna samt ta bort en dörr. När vårt barn blir äldre, så kommer vi säkerligen att göra om och öppna och stänga andra dörrar, liksom att vi kommer att skapa andra rumslösningar när vårt barn flyttar hemifrån.)

För att försöka förklara enkelt (utan att gå in på vilka dörrar man kan öppna och stänga) så kan man i princip gå igenom hela lägenheten i en cirkel.

Vi har en mycket liten och trång hall (det är ibland en nackdel, men å andra sidan, så sväljer inte hallen bostadsyta) på ca 1.50 x 1 m. Från hallen leder en trappa upp till lägenheten. Vi som är en familj med ett barn och två vuxna, står helt enkelt i trappan och klär på oss, annars öppnar vi ytterdörren om vi är fler.

När man kommer upp för trappan så kommer man upp till själva lägenheten och möts av en ganska liten "hall" igen, med dörr till sovrummet till vänster och sedan två toaletter. Hallen är dock kombinerad med ett kök, med en till synes löst stående vägg som skymmer att man befinner sig i ett kök, om man inte vill markera det, vilket vi delvis har gjort. I vårt fall så går vi inte genom en hall, utan genom ett kök (de förra hyresgästerna förtydligade dock just den övre hallen så pass intensivt med inredning att jag inte förstod att jag i praktiken stod i köket förrän när jag fick nycklarna och

lägenheten var tom på möbler.)

Vi har gjort ett av rummen till matsal, det andra till vardagsrum och har två mindre sovrum (ett för oss och ett för barn) När vår son flyttar hemifrån så gör vi säkert om igen. Skulle vi få fler barn, så finns det plats för det med.

• Anonym (Flyttat 17 ggr)
    Anonym (Flyttat 17 ggr) skrev 2022-06-13 23:59:52 följande:

Åh, planlösningar! Jag ääälskar planlösningar! (Kanske mest för att jag har flyttat 17 gånger i mitt liv och verkligen vet hur en planlösning kan förminska eller förstora en bostad trots att det är samma kvadratmeter.)

Nu utgår jag från i första hand lägenheter, eftersom det är det jag har bott mest i under mitt liv. De lägenheter jag har älskat mest, en 2:a och nu en 4:a (den senare kommer jag aldrig att flytta ifrån) är att de går att förändra (utan stora ändringar) utifrån vart man är i livet.

Exempel #1

Jag hade en mycket sliten hyres-2:a på 69 kvadratmeter från tidigt 30-tal (moderniserad på 70-talet.) När jag flyttade dit 2012, så grät jag, eftersom jag tog lägenheten osedd och den var extremt sliten och med en gasspis från 70-talet, flagnade tapeter och en mörkgrå (nästan svartmålad hall.) Efter att ha bott där ett tag, så insåg jag att det då var den bästa lägenhet jag hade bott i hela mitt liv, just på grund av planlösningen!

När man kom in i lägenheten så hamnade man i en liten hall som gick som ett L. mindre än 3 meter rakt fram fanns vardagsrummet med dörr. Åt sidan fanns ett litet kök, men ändå tillräckligt för att ha ett litet bord med tre stolar. Intill köket fanns sovrummet.

Vardagsrummet var enormt! Det gick att dela av i två delar, om man skulle vilja! Jag insåg efter ett tag att jag aldrig var i vardagsrummet (jag bodde ensam då) Sovrummet var helt kvadratiskt men jag fick plats med både säng och skrivbord. Det fanns dörrar som man kunde öppna mellan varje rum, så jag stängde helt enkelt igen vardagsrumsdörren och hade min 120-säng i gattet i hallen rakt fram, satte ett draperi för och hade plötsligt en 3:a. I sovrummet skapade jag en ateljé och i vardagsrummet hade jag "festvåning" med riktigt fet soffa (fyra meter bred) och matsalsbord med plats för 8 personer. Det var galet, så roligt jag hade där. Jag hade lätt fått plats med man och barn där med, helt utan problem!

Jag var dock dum, blev gravid och min särbo bodde på annan ort. Jag flyttade till hans lägenhet, från 60-talet, som bara var 5 kvadratmeter mindre, men där vi inte alls kunde ens få plats med en spjälsäng i sovrummet, så vi tvingades flytta till en fyra. Hallen svalde större delen av lägenheten. Den fyran var på exakt samma kvadratmeter som den lägenhet jag har nu, men var mycket märkligt planlagt, och vi fick aldrig till det.

Däremellan har vi flyttat några gånger till.

NU har jag äntligen hittat samma BRA planlösning igen och härifrån flyttar vi ALDRIG!

Exempel #2 DET BÄSTA I VÄRLDEN!

Återigen handlar det om hur lätt det är att "göra om" genom att öppna och stänga dörrar, samt att utnyttja kvadratmeterytan till max, men nu bor vi i en arkitektritad lägenhet från tidigt 90-tal där arkitekten har gått bananas. I praktiken kan man gå runt hela lägenheten på 104 kvadratmeter, i en cirkel om man vill, genom att öppna och stänga dörrar. (vi har valt att låsa och gömma en av dörrarna samt ta bort en dörr. När vårt barn blir äldre, så kommer vi säkerligen att göra om och öppna och stänga andra dörrar, liksom att vi kommer att skapa andra rumslösningar när vårt barn flyttar hemifrån.)

För att försöka förklara enkelt (utan att gå in på vilka dörrar man kan öppna och stänga) så kan man i princip gå igenom hela lägenheten i en cirkel.

Vi har en mycket liten och trång hall (det är ibland en nackdel, men å andra sidan, så sväljer inte hallen bostadsyta) på ca 1.50 x 1 m. Från hallen leder en trappa upp till lägenheten. Vi som är en familj med ett barn och två vuxna, står helt enkelt i trappan och klär på oss, annars öppnar vi ytterdörren om vi är fler.

När man kommer upp för trappan så kommer man upp till själva lägenheten och möts av en ganska liten "hall" igen, med dörr till sovrummet till vänster och sedan två toaletter. Hallen är dock kombinerad med ett kök, med en till synes löst stående vägg som skymmer att man befinner sig i ett kök, om man inte vill markera det, vilket vi delvis har gjort. I vårt fall så går vi inte genom en hall, utan genom ett kök (de förra hyresgästerna förtydligade dock just den övre hallen så pass intensivt med inredning att jag inte förstod att jag i praktiken stod i köket förrän när jag fick nycklarna och

lägenheten var tom på möbler.)

Vi har gjort ett av rummen till matsal, det andra till vardagsrum och har två mindre sovrum (ett för oss och ett för barn) När vår son flyttar hemifrån så gör vi säkert om igen. Skulle vi få fler barn, så finns det plats för det med.

ja, och alltså köket hade ju kanske kunnat kombineras med vardagsrum beroende på vilket golv som finns och hur man inreder. Det är just DET som är så coolt med den här typen av planlösningar! Jag har sett några stycken här i området, och ingen är har liknande inredning som någon annan. Ett kök blir ett vardagsrum; ett sovrum blir matsal; ett vardagsrum blir kontor; ett barnrum blir föräldrasovrum. Allt handlar om hur man helt enkelt inreder och vilka ytskikt man använder. Jag hade lätt kunnat skapa en femrummare här, om jag hade velat, genom att enbart med en hylla och tapeter dela av köket, och få ett mycket mindre kök.
Svar på tråden Beskriv din perfekta planlösning!