• fefferonin

skrovliga och spruckna hälar

fattar inte varför mina fötter och framförallt hälar, men även endel tår blir jätteskrovliga. Tar fotbad en gång varannan vecka ungefär och filar då bort all skrovlig gamal hud och smörjer in dem, så är de mjuka i ungefär en vecka, sen är de likadana. Min pojkvän tar aldrig fotbad eller sköter inte om sina fötter nåt vidare, men de är jämt lena som en babyrumpa. Nån som har tips om vad jag kan göra för att få likadana?

• Svar på tråden skrovliga och spruckna hälar
  • Santisen

Det undrar jag också
    Min mamma har samma problem och efter att jag fött barn så fick jag också väldigt torra fötter.
    Kan det ha med hormonerna att göra?

• Pyssel

Fila var tredje dag och smörj med helosan varje kväll innan läggdags.

• Danbala

Går du barfota mycket? Det brukar slita på fötterna har jag hört. Jag vet inte säkert.

• Sunna

Smörj fötterna med en fet fotsalva så det nästan är överflödigt innan du går och lägger dig, och så har du tunna bomullstrumpor på.

• grådis

Fotbad, fila bort död hud.
    Efter det så ta vanlig olivolja i plastpåsar, stoppa ner fötterna t ex när du tittar på tv. fötterna blir goa efteråt.

• Nattviolen

Munkens bisalva, kladdigt som bara den, men läker alla former av sprickor och skrovligheter, finns på hälsokost.

Ha en fotfil i duschen och fila lite lätt kanske varannan dag, då håller du borta skrovlet. Kolla upp dina skor, bra skor ger mindre besvär. Smörj fötterna varje gång du tvättat dem.

Sen den lyxigaste boten: Res på solsemester och gå barfota i sanden.....

• Themis

Huden får mat inifrån. I "du är vad du äter" för några veckor sedan kommenterade programledaren precis det problemet med att man äter för dåligt och inte får i sig tillräckligt med näringsämnen som stärker hud, hår och naglar.

Jag har också lite strul men tycker inte att jag äter direkt dåligt, så jag funderar på om jag skulle ta en sån där hud&hårkur från hälsokosten eller bara bestämma mig för att det rättar till sig framåt sommaren.

Jag har annars också torr hud, är allergiker och de jag känner som har det så har också kommenterat att just den här vintern har gjort hemska saker med deras hud.

• Pokergirl

Jag filar varje gång jag duschar, och smörjer med en fet salva. Detta har hjälpt mina fötter ordentligt. Behöver inte fila mkt utan går bara över hälarna i ngn minut. Fungerar hur bra som helst.

• Loreen

Jag kan verkligen rekomendera tummeli. Den har funnits i finland sen urminnes tider och finns nu i sverige på www.tummeli.se.

Svar på tråden skrovliga och spruckna hälar