Anonym (Suck) skrev 2022-06-13 11:27:37 följande:
Asså det första du gör är så klart att prata med hyresvärden. Avgaser är just vad det låter som - gas. Det manifesterar sig inte som fysisk smuts. Det du ser är garanterat gammalt damm som samlats genom åren.
Bilar drar upp partiklar och i avgaser finns det partiklar (därav att bilar har partikelfilter för att bli av med de mesta partiklarna). Till det lägger du att man håller på att bygga om i TS område och det är ännu mer partiklar som flyger runt.
Vi har ett FTX-system i vår bostad och byter filter nånstans var 6 månad till 1 gång per år. När det börjar bli svarta markeringar på utblåsventilerna i rummen vet vi att det definitivt är dags att byta filter eftersom de då är fulla med skit från vägen utanför där det åker bussar och bilar. Än värre var det precis när vi hade flyttat in och de höll på att bygga resterande bostäder i området.
Anonym (Hjälp) skrev 2022-06-13 11:17:35 följande:
Svart/grått smuts från ventil
Jag har i mitt skafferi en typ av gammaldags ventil som inte ser ut att ha något filter alls. (Byggnaden är från 50-talet)
Det har kommit in stora mängder grått/svart smuts (antingen avgaser eller byggdamm pga ombyggnation i området, eller både och). kan det verkligen vara ok standard att skafferiet inte har ett fungerande filter mot damm/avgaser?
Jag har flyttat matvarorna till ett annat skåp. Blir så jäkla äcklad att det kommer in så mycket svart damm. :( eeeeew.
Förmodligen dör man inte av det, men hur hälsosamt är det att en ventil som ska reglera luften släpper in smuts?! Så vidrigt!!! Ska jag anmäla till hyresgästföreningen? De kommer väl inte göra något...
Om det är en så pass gammal bostad som från 50-talet så är det inte alls osannolikt att det är en ofiltrerad luft som kommer in. Men prata med hyresvärden om det hela, om det finns filter man kan sätta in.