• Mon 13 Jun 2022 19:00
    5393 visningar
    6 svar
    6
    5393

    Hur snabbt få tid för TUL

    Ska till barnmorskan för inskrivning när jag är i vecka 11+4 (hälsosamtalet hade vi via videolänk). 

    vad jag läst på 1177 så ska jag erbjudas ett tidigt ultraljud som görs mellan v 12+4 till 13+6. Hinner jag verkligen få en tid inom denna tidsram eller bokar dom med såhär kort varsel? Det är alltså en vecka efter mitt besök på barnmorskemottagningen. Tycker det låter lite ont om tid. 

  • Svar på tråden Hur snabbt få tid för TUL
  • Anonym (Ida)
    Mon 13 Jun 2022 19:16
    #1

    Det låter som att det ultraljud du menar är det som är relaterat till KUB?
    Annars är ju inte ultraljud under den tidsperiod som du anger att betrakta som "tidigt". 
    Ring och fråga din barnmorska, det är nog enda sättet att få ett korrekt svar. 

  • Mon 13 Jun 2022 19:21
    #2
    Anonym (Ida) skrev 2022-06-13 19:16:03 följande:

    Det låter som att det ultraljud du menar är det som är relaterat till KUB?
    Annars är ju inte ultraljud under den tidsperiod som du anger att betrakta som "tidigt". 
    Ring och fråga din barnmorska, det är nog enda sättet att få ett korrekt svar. 


    Ska inte göra KUB så det räknas som tidigt ultraljud då det inte är ett vaginalt ultraljud. Men ja jag får väl göra det, tänkte om någon varit med om samma
  • Anonym (Jo)
    Mon 13 Jun 2022 19:32
    #3

    Kub bokas ju in på liknande premisser så det borde ju hinnas. Jag har inskrivning 10+4 och ska då boka in kub.

  • Anonym (Ida)
    Mon 13 Jun 2022 19:51
    #4
    MagganTop skrev 2022-06-13 19:21:22 följande:
    Ska inte göra KUB så det räknas som tidigt ultraljud då det inte är ett vaginalt ultraljud. Men ja jag får väl göra det, tänkte om någon varit med om samma
    Jag har gjort UL utanpå magen i vecka 8, det kan man kalla tidigt ultraljud. 
    Men gå på KUB-ultraljudet och förklara bara vänligt men bestämt att du avsäger dig beräkningen av sannolikhet så har du fått ditt UL.
    Jag är liksom kommentaren ovan säker på att det hinns med. 
  • Mon 13 Jun 2022 20:25
    #5
    Anonym (Ida) skrev 2022-06-13 19:51:13 följande:
    Jag har gjort UL utanpå magen i vecka 8, det kan man kalla tidigt ultraljud. 
    Men gå på KUB-ultraljudet och förklara bara vänligt men bestämt att du avsäger dig beräkningen av sannolikhet så har du fått ditt UL.
    Jag är liksom kommentaren ovan säker på att det hinns med. 
    Jag får inte kub i min region. Utan den är tul och rul (om man inte bokar något annat privat) Men som ovan skrev borde det ju hinnas då mao Glad
  • Anonym (Gravi­d)
    Mon 13 Jun 2022 23:11
    #6

    Spännande att det erbjuds så olika.
    I min region erbjuds man rul och inget mer om det är en "normal graviditet" utan komplikationer.
    Kub erbjuds om du är äldre
    Jag fick göra vul då väldigt oregelbunden mens så osäker på hur långt gången jag var.
    Jag Kommer erbjudas ul i v 26 och 32 dels för myom och för högt blodtryck

Svar på tråden Hur snabbt få tid för TUL