• Anonym (Li)

Ljumsksvett och vulvasvett (LUKT/BEHANDLING)!?

Nu är det så att mina ljumskar samt vulva har en tendens att lukta när jag svettas. Vulvan luktar arnsvett och ljumskarna också svett. Kom inte med kommentaren att det är svamp - det är det inte. Fun fact! Du kan stinka utan att ha svamp! Läser i alldeles för många trådar där folk attackerar med svampkommentarer direkt., Är du tjock så luktar du mera, du kan lukta oavsett och behöver inte ha svamp. Men det jag söker är HUR man förebygger detta-hur behandlar man själva svettområdet varje dag? 

En dusch på morgonen med antibakteriell tvål i ljumskar och ovanpå vulvan? Därefter kroppspuder? som då motverkar svetten? Sen då? Är det en bra "plan"? Det är väldigt otydliga rekommendationer som jag läst. Jag funderar på en antiperspirant i ljumskarna också. Är det någon mer här med detta "besvär"? Hur behandlar ni området hygienmässigt?

• Svar på tråden Ljumsksvett och vulvasvett (LUKT/BEHANDLING)!?
  • Anonym (q)

Jag använder LN deo i området.

• Anonym (A)

Dem Vanliga grejer som gör att man får problem med underlivet är väl:

att man tar bort allt hår
    att man tvättar sig för ofta
    att man använder string/små trosor som gör att luftflödet I området blir lidande

• Anonym (me)

Jag brukar köra deo i dom områden jag vet kan bli svettiga, under brösten sommartid, ljumskarna, magen ibland, händer även i nacken (förutom under armarna då)

• Anonym (Fia)

Antibakteriell tvål är generellt en dum idé, vi behöver en frisk bakterieflora på huden och du tar då bort även de bakterier som håller de som gör att det luktar nere och riskerar snarare att få det att lukta mer/sämre. Antibakteriell tvål ska egentligen endast användas inför operationer. 

Luftiga bomullstrosor och kjol eller luftiga byxor. 

Sedan är väl frågan om det är så att problemet är mycket svett (trots att man undviker syntet och alltför tajta kläder) då kan väl antiperspirant fungera, men är det bara så att det luktar om svetten är nog deodorant mildare för huden - det är ju känslig hud i området och man kan lätt orsaka värre problem om man använder för starka saker (antiperspirant blockerar ju svettkörtlarna medans deodorant bara minskar bakterietillväxten och motverkar att det blir lukt). 

Men det ska inte lukta armsvett där, då är det väldigt troligt att det är något fel även om inte just svamp (det luktar ju inte så heller) - så se till att gå till läkare och få det kontrollerat om det är något endokrint fel. Det kan ju orsaka andra komplikationer i kroppen mer än bara lukt. 

• Anonym

Du ska avstå från att behandla och lita på kroppen.

Om du rakar så sluta med det. Tvätta inte oftare än varannan (var tredje) dag, då med mild oparfymerad tvål. Inga andra produkter. Använd underbyxor i bomull (ej string)
    När du är hemma kan du ha kjol, utan underbyxor. På natten kan du vara utan underbyxor.

• Anonym (...)

Intimtvål, intimdeo från ellen. Lactal på natten.

• Anonym (String?)
    Anonym skrev 2022-06-13 20:18:57 följande:

Om du rakar så sluta med det. Tvätta inte oftare än varannan (var tredje) dag, då med mild oparfymerad tvål. Inga andra produkter. Använd underbyxor i bomull (ej string)
    När du är hemma kan du ha kjol, utan underbyxor. På natten kan du vara utan underbyxor.

Varför skulle man inte kunna ha string? 
  • Anonym (stinkbomb)
    Anonym (A) skrev 2022-06-13 20:03:41 följande:

Dem Vanliga grejer som gör att man får problem med underlivet är väl:

att man tar bort allt hår
    att man tvättar sig för ofta
    att man använder string/små trosor som gör att luftflödet I området blir lidande

Klimakteriet!
  • Anonym (stinkbomb)
    Anonym (Li) skrev 2022-06-13 19:44:35 följande:
    Ljumsksvett och vulvasvett (LUKT/BEHANDLING)!?

Nu är det så att mina ljumskar samt vulva har en tendens att lukta när jag svettas. Vulvan luktar arnsvett och ljumskarna också svett. Kom inte med kommentaren att det är svamp - det är det inte. Fun fact! Du kan stinka utan att ha svamp! Läser i alldeles för många trådar där folk attackerar med svampkommentarer direkt., Är du tjock så luktar du mera, du kan lukta oavsett och behöver inte ha svamp. Men det jag söker är HUR man förebygger detta-hur behandlar man själva svettområdet varje dag? 

En dusch på morgonen med antibakteriell tvål i ljumskar och ovanpå vulvan? Därefter kroppspuder? som då motverkar svetten? Sen då? Är det en bra "plan"? Det är väldigt otydliga rekommendationer som jag läst. Jag funderar på en antiperspirant i ljumskarna också. Är det någon mer här med detta "besvär"? Hur behandlar ni området hygienmässigt?

Usch så vidrigt. Vet vad du talar om.  Jag började stinka förfärligt runt klimakteriet. ljumskarna, urinen, armsvetten, t om huden på andra delar av kroppen började lukta unket. Blev doftkänslig också i samband med detta och klarade inte av parfymer och vissa tyglukter och kryddor. Min ljumsksvett fick en otrevlig manlig odör, nästan urinoar och som köttbullar och vulvan fick något fränt, kemiskt över sig, långt från fittlukt om man säger så. Jag svettades också frenetiskt, ibland direkt efter dusch och genom alla kläder. Hemskt!

Testade olika deon, naturliga såväl som Absolut torr, bakpulver,saltstenar och talk. Blev lite bättre först när jag började med hormoner men dofterna var det inte mycket som bet på. En gynekolog förklarade att man lättare får infektioner i slemhinnorna och UVI i medelåldern som kan vara kvar väldigt länge obehandlade varav lukterna.
    Manslukterna kan bara förklaras med de sjunkade mängderna östrogen.

Om du är yngre och plötsligt börja lukta kanske du börjat med nån ny kost, vitaminer, mediciner o dyl. Jag har inte testat deo i ljumskarna men kör med talk och alkogel om det blir för jävligt och får vara mer noga med hygienen, byta underkläder ofta, ha mildare tvålar och bomull nära kroppen.
  • Anonym (String?)
    Anonym (stinkbomb) skrev 2022-06-14 01:05:50 följande:
    Usch så vidrigt. Vet vad du talar om.  Jag började stinka förfärligt runt klimakteriet. ljumskarna, urinen, armsvetten, t om huden på andra delar av kroppen började lukta unket. Blev doftkänslig också i samband med detta och klarade inte av parfymer och vissa tyglukter och kryddor. Min ljumsksvett fick en otrevlig manlig odör, nästan urinoar och som köttbullar och vulvan fick något fränt, kemiskt över sig, långt från fittlukt om man säger så. Jag svettades också frenetiskt, ibland direkt efter dusch och genom alla kläder. Hemskt!

Testade olika deon, naturliga såväl som Absolut torr, bakpulver,saltstenar och talk. Blev lite bättre först när jag började med hormoner men dofterna var det inte mycket som bet på. En gynekolog förklarade att man lättare får infektioner i slemhinnorna och UVI i medelåldern som kan vara kvar väldigt länge obehandlade varav lukterna.
    Manslukterna kan bara förklaras med de sjunkade mängderna östrogen.

Om du är yngre och plötsligt börja lukta kanske du börjat med nån ny kost, vitaminer, mediciner o dyl. Jag har inte testat deo i ljumskarna men kör med talk och alkogel om det blir för jävligt och får vara mer noga med hygienen, byta underkläder ofta, ha mildare tvålar och bomull nära kroppen.
    Det har jag inte tänkt på...klimakteriet. Jag svettas i ljumskarna nu och det är nytt sedan i fjol sommar faktiskt.
    Samma vikt, samma trosor (både string och material) samma tvål och duschmönster. Allt är samma men nu svettas jag och blir röd i ljumskarna. Hatar det....
  • Anonym (stinkbomb)
    Anonym (String?) skrev 2022-06-14 01:11:36 följande:
    Det har jag inte tänkt på...klimakteriet. Jag svettas i ljumskarna nu och det är nytt sedan i fjol sommar faktiskt.
    Samma vikt, samma trosor (både string och material) samma tvål och duschmönster. Allt är samma men nu svettas jag och blir röd i ljumskarna. Hatar det....
    Det är hemskt. Konstigt det där att man inte verkar tåla sin egen svett. Fort jag har svettats och har fuktiga trosor efter ett träningspass eller en kvalmigt het sommardag får jag känningar i underlivet och måste genast byta och tvätta mig. Samma om jag inte är helt ren. Får sveda och klåda direkt. Så tröttsamt och ofräscht!

Blir inte så kul med sex heller under såna omständigheter. Snacka om att bli självmedveten;)

• Anonym (stinkbomb)
    Anonym skrev 2022-06-13 20:18:57 följande:

Tvätta varannan eller var 3:e dag. ÄR DU GALEN!!! Här behövs det tvättas minst 2 ggr /dag och med vatten emellan. Använder alltid intimtvål. Skulle stinka vidrigt annars och fått avstå allt intimt! Min man hade totalvägrat!!!
  • Anonym (Svettas mycket)

Jag använder ordentligt med barnpuder på utsatta områden. 
    Typ under brösten, och liknande instängda ställen. 
    Funkar toppenbra! 

• Anonym (String?)
    Anonym (stinkbomb) skrev 2022-06-14 01:22:58 följande:
    Tvätta varannan eller var 3:e dag. ÄR DU GALEN!!! Här behövs det tvättas minst 2 ggr /dag och med vatten emellan. Använder alltid intimtvål. Skulle stinka vidrigt annars och fått avstå allt intimt! Min man hade totalvägrat!!!
    Nej varannan eller var tredje dag funkar inte. Till och med soldater i fält lär sig vikten av daglig tvätt av  armhålor och skrev. 
    Män använder (vanligen) inte  string eller kalsonger i polyester men de svettas i ljumskarna ändå. 
    Blir lite knäppt att påstå att bomullstrosor med tyg på skinkorna skulle få ljumsksvett att försvinna för kvinnor. 
Svar på tråden Ljumsksvett och vulvasvett (LUKT/BEHANDLING)!?