• Tsprit

    Vad skiljer män från kvinnor?

    Man brukar ju säga att Flashback är för män, medan Familjeliv är för kvinnor. Och kollar man på vad som skiljer dessa forum mest så är det att Familjeliv mest pratar om barn, familj och relationer, medan Flashback pratar mest brott, sex och teknik. Familjeliv har extremt lågt i tak, på Flashback får du säga precis vad du vill.

    Är inte dessa skillnader väldigt typiska? Kvinnors känslor är känsligare, vilket gör att många skräms bort från Flashback. Och män värdesätter frihet mer än säkerhet, vilket gör att många skräms bort från Familjeliv.

    Vad tycker ni själva skiljer män från kvinnor på gruppnivå? Vi undviker att plocka enskilda exempel, eftersom det inte blir representatibelt.

  • Svar på tråden Vad skiljer män från kvinnor?
  • sextiotalist
    Tsprit skrev 2022-06-14 06:49:36 följande:
    Vad skiljer män från kvinnor?

    Man brukar ju säga att Flashback är för män, medan Familjeliv är för kvinnor. Och kollar man på vad som skiljer dessa forum mest så är det att Familjeliv mest pratar om barn, familj och relationer, medan Flashback pratar mest brott, sex och teknik. Familjeliv har extremt lågt i tak, på Flashback får du säga precis vad du vill.

    Är inte dessa skillnader väldigt typiska? Kvinnors känslor är känsligare, vilket gör att många skräms bort från Flashback. Och män värdesätter frihet mer än säkerhet, vilket gör att många skräms bort från Familjeliv.

    Vad tycker ni själva skiljer män från kvinnor på gruppnivå? Vi undviker att plocka enskilda exempel, eftersom det inte blir representatibelt.


    Min uppfattning (inget konto där, men brukar läsa ibland) är det på flaschback är en helt annan typ av forum, där det finns hur många snackgrupper som helst som inte har med familjelivet att göra. 
    På flaschback verkar det hänga alla möjliga typer, just för att de har så olika många grupper, här är det mest personer som vill prata om just familjeliv.

    Men om jag ser det på gruppnivå, så tror jag det finns (nu en väldigt grov generalisering) två grupper av män. Familjemannen, som gillar trygghet och säkerhet, och gruppen som ser familj som ett fängelse.
    Den förra gruppen ser vi även här, men den andra gruppen skulle inte, ens med pistolhot, vara här.
    Den förra gruppen ser man även på flaschback
  • Anonym (xxx)
    Tsprit skrev 2022-06-14 06:49:36 följande:
    Vad skiljer män från kvinnor?

    Man brukar ju säga att Flashback är för män, medan Familjeliv är för kvinnor. Och kollar man på vad som skiljer dessa forum mest så är det att Familjeliv mest pratar om barn, familj och relationer, medan Flashback pratar mest brott, sex och teknik. Familjeliv har extremt lågt i tak, på Flashback får du säga precis vad du vill.

    Är inte dessa skillnader väldigt typiska? Kvinnors känslor är känsligare, vilket gör att många skräms bort från Flashback. Och män värdesätter frihet mer än säkerhet, vilket gör att många skräms bort från Familjeliv.

    Vad tycker ni själva skiljer män från kvinnor på gruppnivå? Vi undviker att plocka enskilda exempel, eftersom det inte blir representatibelt.


    Nja, att kvinnor är känsliga, jag vet inte. Män kör lika ofta med känsloargument som kvinnor, tycker jag. Mkt offerkofta och trådar om att de blir orättvist behandlade. Men det är kanske de känsliga männen som hänger här, på FB får de mer mothugg kanske. 

    Männen som hänger här brukar inte ha högt i tak i alla fall, många gafflar om yttrandefrihet men har svårt för andras rätt till det. 
  • Anonym (Maria81)

    Går ofta in på Flashback när jag behöver kunskap om något. Alltså sådant som man kan lösa själv men behöver tips typ. Nåt tekniskt, byggjox. 
    Hittar man ju inte på Familjeliv.
    Sedan är det intressanta diskussioner i många delar på Flashback gillar det. Samtidigt kan de vara ganska rå jargong men ofta roliga kommentarer och idéer också. Beror var man är. 
    Aktuella Brott gillar jag så man vet lite vad som händer bortaför våra filtrade medier. 
    Yttrandefriheten på Flashback är bättre än Familjeliv. 

    Familjeliv är mer bara familj och det passar också bra ibland. När man vill dela tankar, läsa om hur andra har det, ge tips osv. 
    Har ett konto på Flashb men vågar inte skriva nåt haha. 

  • sextiotalist
    Anonym (xxx) skrev 2022-06-14 11:54:21 följande:
    Nja, att kvinnor är känsliga, jag vet inte. Män kör lika ofta med känsloargument som kvinnor, tycker jag. Mkt offerkofta och trådar om att de blir orättvist behandlade. Men det är kanske de känsliga männen som hänger här, på FB får de mer mothugg kanske. 

    Männen som hänger här brukar inte ha högt i tak i alla fall, många gafflar om yttrandefrihet men har svårt för andras rätt till det. 
    Undrar vad det som gör att männen är överrepresenterade när det gäller våld, våldtäkter, kriminellt liv, självmord etc. Det beror ju självklart på att de använder endast sin hjärna när de tar beslut och inget med känslor att göra eller brist på impulskontroll
  • Tsprit
    sextiotalist skrev 2022-06-14 13:22:53 följande:
    Undrar vad det som gör att männen är överrepresenterade när det gäller våld, våldtäkter, kriminellt liv, självmord etc. Det beror ju självklart på att de använder endast sin hjärna när de tar beslut och inget med känslor att göra eller brist på impulskontroll
    Testosteronet. Det gör män både aggressivare och mer risktagande. Och så är det med alla däggdjur i naturen. Ju aggressivare hanen är, desto fler honor får han.
  • sextiotalist
    Tsprit skrev 2022-06-14 14:30:41 följande:
    Testosteronet. Det gör män både aggressivare och mer risktagande. Och så är det med alla däggdjur i naturen. Ju aggressivare hanen är, desto fler honor får han.
    Uppenbarligen styr testosteronet känslorna lika mycket som östrogenet.
  • Tsprit
    sextiotalist skrev 2022-06-14 14:54:25 följande:
    Uppenbarligen styr testosteronet känslorna lika mycket som östrogenet.
    Beror på vilka känslor du menar. Män blir mycket lättare arga än kvinnor, medan kvinnor lättare börjar gråta.

    Samtidigt tål män att det är högre i tak än vad kvinnor gör. Kollar man på forum eller medier där kvinnor är i majoritet är det alltid mycket lägre i tak än på manliga forum.
  • Anonym (x2y)
    Tsprit skrev 2022-06-14 15:04:17 följande:
    Beror på vilka känslor du menar. Män blir mycket lättare arga än kvinnor, medan kvinnor lättare börjar gråta.

    Samtidigt tål män att det är högre i tak än vad kvinnor gör. Kollar man på forum eller medier där kvinnor är i majoritet är det alltid mycket lägre i tak än på manliga forum.
    Då har du nog inte träffat kvinnor som mig 
    Finns inte på kartan att jag skulle gråta över en man eller något han sa. Men jag är heller inte styrd av känslor.  Eller bryr mig vad en man /främling tycker om mig. Det är att ödsla tid på irrelevant saker. Jag tänker nog mer som en man. Sen finns det ju killar som är väldigt känslosamma med. Det kanske inte tillhör normen eller det vanliga. Men vi finns. Flashback är ju dessutom ökänt för att vara kvinnofientligt. Och du undrar varför kvinnor inte är så aktiva där.

    Sen kan man ju vända på det med. Kanske män överlag inte hänger här för att det inte vill höra vad kvinnor tycker. Man bäddar in sig i lite falsk trygghet. Hänger på flashback där man blir uppbackad av andra män. Dessutom är det rena bottenskrapet till män som hänger där. Inget jag skulle vilja associeras med. Så kanske fler kvinnor tänker med. Att ha en åsikt är en sak. Men mycket där är bara rent hat. För att påstå att män inte är lika känsliga. Har jag aldrig sett på maken till så många gnällspikar med offerkoftor. Du får nog fundera lite mer på det. 
  • Anonym (Maria81)
    Tsprit skrev 2022-06-14 15:04:17 följande:
    Beror på vilka känslor du menar. Män blir mycket lättare arga än kvinnor, medan kvinnor lättare börjar gråta.

    Samtidigt tål män att det är högre i tak än vad kvinnor gör. Kollar man på forum eller medier där kvinnor är i majoritet är det alltid mycket lägre i tak än på manliga forum.
    Tror att kvinnor gärna vill ha högt i tak men de forum som vänder sig till kanske mer för kvinnor har en lägre spärr. Väldigt låg tyvärr.
    Beror väl på annonsörer och sponsorer och dylikt.

    Därför jag gillar Flashback mer. Men många av deras annonser är ju allt annat än seriösa. 
    Ja Familjelivs också stötande men är ändå mer inom norm accepterat sas. 
  • Kockobello
    Anonym (Maria81) skrev 2022-06-14 16:59:11 följande:
    Tror att kvinnor gärna vill ha högt i tak men de forum som vänder sig till kanske mer för kvinnor har en lägre spärr. Väldigt låg tyvärr.
    Beror väl på annonsörer och sponsorer och dylikt.

    Därför jag gillar Flashback mer. Men många av deras annonser är ju allt annat än seriösa. 
    Ja Familjelivs också stötande men är ändå mer inom norm accepterat sas. 
    Flashback är bra när man vill ha reda på saker.
Svar på tråden Vad skiljer män från kvinnor?