• Norrlandstjej2

Partner otrogen. Göra abort eller behålla i v. 15?

Hej, 

fick för några veckor sedan veta att min man varit otrogen mot mig med flera kvinnor. Det har även framkommit att han har sexchattat med kvinnor under vårt förhållande, och använt onani och porr på ett ångestdämpande sätt. Han har mått dåligt de senaste åren pga trauman han gått igenom. Säger att allt detta varit ett sätt att få en verklighetsflykt och att det inte handlat om att vårt förhållande varit dåligt. Vi har den sista haft det bättre än någonsin, det tycker han också, men ändå har han gjort såhär mot mig? Han är extremt ångerfull och söker nu professionell hjälp för hans problem som han nu inser inte har varit friskt. 

Jag mår extremt dåligt över detta. Känner mig så sviken och lurad. Samtidigt så älskar jag honom otroligt mkt. Till saken hör också att jag är gravid, nu i v 15 ungefär. Det var planerat och önskat av oss båda men jag är nu så kluven kring vad jag ska göra. Vet inte om jag någonsin kommer kunna lita på honom igen, är rädd för att göra abort men också för att behålla barnet själv. Några som varit med om ngt liknande eller har råd?

• Svar på tråden Partner otrogen. Göra abort eller behålla i v. 15?
  • Anonym (Kakmonstret)

Jag är sällan den som skriker skilsmässa. Men för guds skull kvinna, be den där gubben att dra åt helvete! 
    Jag beklagar att detta har hänt dig, och att det dessutom händer nu i något så efterlängtat. 
    Om du vill behålla barnet eller inte, det är helt upp till dig, men du måste ställa in dig på en tuff skilsmässa, livsomställning, nya villkor och ett liv som ensamstående mamma då. Det är svårt, men verkligen inte omöjligt, att komma över en abort kan tyvärr vara precis lika svårt. 
    Ta ett par dagar och tänk över det, tiden för det finns, och prata med någon utomstående om det, det stödet behöver du. Och släng ut bihanget du har hemma för den är inte till någon nytta, du är så mycket mer värd än honom! 

• Anonym (Fred)

Jag skulle fatta beslut utifrån en grundförutsättning som är att jag blir själv med barnet. Eftersom man behöver landa i situationen med partnern, och en ev. abort kan inte vänta.
    Sen om du förlåter honom och ni kan fortsätta tillsammans får bli en bonus (ur ett föräldraperspektiv) men räkna inte med det.
    Vill du bli förälder och klarar du det på egen hand?
    Så skulle jag tänkt. 

• Anonym (Meja)

Har inte vart i liknande situation själv och beklagar hur han behandlar dig! Förstår om det kommer vara svårt att lita på honom och jag personligen hade nog haft extremt svårt att förlåta så många snedsteg. 

Att få barn är väldigt omtumlande och en riktig prövning för förhållandet. Om han vart otrogen nu så känns de som risken är stor att de upprepas när ni får barn. Jag skulle inte gjort abort och speciellt inte så ?sent?. Jag skulle behållt men gjort slut med killen. Men det är jag.. Hur gamla är ni?  

Hur ser ditt kontaktnät ut? Hur ser din ekonomi ut? Har du fast jobb? Sådant kan vara bra att fundera över mdn jag är övertygad om att du kommer klara dig fint utan en sådan man. 

• Norrlandstjej2

Tack F & K. 
    Finns ju fortfarande tid för abort men inte så lång tid. Samtidigt har jag också kommit en bit i graviditeten, varit på KUB och sett fostret. Knytit an. 
    Jag fyller 32 iår så har ju tid att bli gravid igen, men ändå rädd för att jag skulle ångra en abort. Gjort abort tidigare men då var jag väldigt ung och inte redo, det har jag inte ångrat.

Jag vill ju bli förälder just nu, men det var inte tanken att det skulle vara på det här sättet...

• Anonym (SL)

Hej
    Hur fick du veta det? 
    Berättade han och la fram allt på bordet helt på egen hand eller upptäckte du det och han "tvingades" berätta allt.
    Sökte han hjälp på egen hand eller var det för att blivit påkommen och riskerade förlora dig.
    Svaren på frågorna påverkar hur pass stor chans det är att han faktiskt kommer att sluta med sitt beteende.
    Sen finns alltid risken för återfall när livet blir tufft..om det är då han hanterar tuffa känslor

Jag säger som flera, tänk dig som ensam förälder...är det möjligt?
    Jag skulle personligen inte kunna fortsätta en relation med ett sådant svek i bagaget...

• Tow2Mater

Efter 2 år kan ni ha barnet alternerande, vv kanske vid 3 år. Så att du blir ensam forälder är ju inte sant. Forsta året måste du också se till att barnet träffar sin pappa ofta, så de kan skapa nära band, ju oftare desto bättre - iallafall några ggr i veckan. Kräver lite planering från er båda. Ni blir båda foräldrar, oavsett om ni är tillsammans eller inte.

• Norrlandstjej2

Det framkom genom att han blev avslöjad kan man säga. Han säger att han skäms och att han varit fast i det, ngt som han mått dåligt över efter, som ett beroende. 

Han behöver ju oavsett vad som händer med oss lära sig nya sätt att hantera jobbiga saker/ångest Och det med hjälp av psykolog. 

jag tänker mig mycket in i situationen som ensamstående förälder. har kontaktnät runt mig och skulle klara det ekonomiskt och rent praktiskt. Men det ger mig samtidigt panik att tänka mig in i den situationen eftersom det inte är ngt jag vill egentligen. Är så svårt att tänka mig in i den situationen :(

• Anonym (Nyfiken)
    Norrlandstjej2 skrev 2022-06-15 15:39:14 följande:

Det framkom genom att han blev avslöjad kan man säga. Han säger att han skäms och att han varit fast i det, ngt som han mått dåligt över efter, som ett beroende. 

Han behöver ju oavsett vad som händer med oss lära sig nya sätt att hantera jobbiga saker/ångest Och det med hjälp av psykolog. 

jag tänker mig mycket in i situationen som ensamstående förälder. har kontaktnät runt mig och skulle klara det ekonomiskt och rent praktiskt. Men det ger mig samtidigt panik att tänka mig in i den situationen eftersom det inte är ngt jag vill egentligen. Är så svårt att tänka mig in i den situationen :(

Tycker det beror lite på hur grovt det är det han gjort? Har han träffat en massa kvinnor vid sidan om, eller har han "bara" sex-chattat. Det finns trots allt grader i helvetet.

Det är väldigt många män (och kvinnor för den delen) som sex-chattar, utan att för den skull vara otrogna. Men så har vi såklart den gruppen som löper hela linan ut. Ytterligare en aspekt är om han är porr-beroende. Det är vanligare än man tror. 

Hur är han i övrigt? Stöttar han dig, är kärleksfull och så vidare? Älskar du honom?
  • Norrlandstjej2

Han har träffat några (tre) kvinnor vid enstaka tillfällen, haft sex men säger att han inte haft känslor för dem utan att det varit en verklighetsflykt.

vet inte om han är porrberoende men han säger att han tittat på porr i perioder ganska mkt. 

I vår relation är han världens finaste. alltid stöttat mig, visat uppskattning, kärlek osv osv. Aldrig behandlat mig illa (förutom detta nu då som uppkommit och är väldigt illa). Jag älskar honom tyvärr ändå

• Anonym (......)
    Norrlandstjej2 skrev 2022-06-15 15:39:14 följande:

Men stackarn... ironi.

Han blev alltså påkommen, inget samvete där inte, och gråter nu om att han mår dåligt. Ja såklart... för han blev avslöjad!
    Kom igen nu ts, av med skyddsglasögonen...Han mådde garanterat inte dåligt hemma när han glatt låg med andra ostört??
Svar på tråden Partner otrogen. Göra abort eller behålla i v. 15?