• Anonym (Kaffedraken)

    Dålig äggtillväxt/low responder? Vad göra?

    Jag (som har endometrios) och min man har försökt att bli med barn i flera år innan vi började med IVF. Förra våren började vi första stimuleringen med Synarela och Menopur (225 IE) men då bara ett ägg vuxit sig stort nog för plock avbröts försöket. Min läkare sa då att det berodde på min vikt och att jag skulle gå ner i vikt innan vi försökte igen. Jag gick därefter ner 20 kg från BMI på 35 till under 29 och vi försökte igen, igen med samma dos Synarela och Menopur. Den gången kom vi till äggplock men det blev ändå bara två ägg. Båda blev befruktade, ett tog sig inte, det andra slutade tyvärr i mf i vecka 12. 


    Nu vill vi påbörja vårt tredje försök men jag tänker väldigt mycket på att vi fick så lite ägg och är orolig att det blir samma dåliga resultat igen. Enligt vad jag förstår så har andra personer som också har ett AMH på 1,1 ofta fått bättre äggtillväxt än vad jag fick. Min läkare tycker att allt är bra, att det inte finns anledning att byta medicineringen och att jag bara ska fortsätta gå ner i vikt så blir det mer ägg. Jag vill fortsätta gå ner i vikt pga av hälsa men börjar tvivla på att det gör skillnad i äggmängd. Finns det någon som har liknande erfarenheter? Provade ni olika läkemedel eller protokoll? Vad isf.? Kunde ni göra något själv för att stimulera äggtillväxten? Känner mig lost och vet inte hur jag ska agera. 

  • Svar på tråden Dålig äggtillväxt/low responder? Vad göra?
Svar på tråden Dålig äggtillväxt/low responder? Vad göra?