• Anonym (Ledsen)

Att göra fel på jobbet - mår dåligt

Hej,

Jag har senaste tiden inte kunnat sova p.g.a. tankar om fel jag gör på jobbet. Jag kommer på saker jag förmodligen har gjort fel eller sagt fel information och tänker katastroftankar kring det. Jag är en person som inte döljer mina fel utan säger till min chef så fort jag kommer på att jag har gjort fel. 

Jag är en känslig person och var sjukskriven ca 5 år sedan i ett halvår pga. stress på jobbet (annan arbetsplats). Jag har återkommande problem med katastroftankar om jobbet och stark ångest sen jag började arbeta inom detta yrke för över 10 år sedan.

Hur är det bästa sättet att hantera det dåliga måendet kring att känna sig värdelös på jobbet?

• Svar på tråden Att göra fel på jobbet - mår dåligt
  • Anonym (*)

Kontakta en vårdcentral och berätta att du lidit av stark ångest och katastroftankar under de senaste tio åren. Säg att du vill träffa en läkare och bli ordentligt utredd. Säg sedan till läkaren att du vill ha behandling och inte bara bli sjukskriven. Ångestdämpande läkemedel i kombination med psykoterapi är en behanslingsform som ofta ger effekt, men det beror ju lite på vilken diagnos du får.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (*) skrev 2022-06-16 04:50:46 följande:

Kontakta en vårdcentral och berätta att du lidit av stark ångest och katastroftankar under de senaste tio åren. Säg att du vill träffa en läkare och bli ordentligt utredd. Säg sedan till läkaren att du vill ha behandling och inte bara bli sjukskriven. Ångestdämpande läkemedel i kombination med psykoterapi är en behanslingsform som ofta ger effekt, men det beror ju lite på vilken diagnos du får.

Tack att du skrev med tips. Efter att jag skrev här kontaktade jag vårdcentralen för att få hjälp.
  • Anonym (*)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-06-16 05:42:13 följande:
    Tack att du skrev med tips. Efter att jag skrev här kontaktade jag vårdcentralen för att få hjälp.
    Du startade tråden 3:31 inatt. Ditt nästa inlägg skrev du 5:42. Så mellan 3:30 och 5:42 kontaktade du vårdcentralen? Vad har din vårdcentral för konstiga öppettider?
  • 56789B
    Anonym (*) skrev 2022-06-16 06:24:31 följande:
    Du startade tråden 3:31 inatt. Ditt nästa inlägg skrev du 5:42. Så mellan 3:30 och 5:42 kontaktade du vårdcentralen? Vad har din vårdcentral för konstiga öppettider?
    Du kan kontakta vårdcentralen för att boka tid via 1177 
    Allt du behöver är bankid. :)
  • Anonym (A)
    56789B skrev 2022-06-16 07:49:51 följande:
    Du kan kontakta vårdcentralen för att boka tid via 1177 
    Allt du behöver är bankid. :)
    Fast nu skrev TS att hon kontaktade vårdcentralen.

En lite för tidig fredagstråd. Och naturligtvis kommer TS inte att svara mer. 
  • Mantrasina
    Anonym (A) skrev 2022-06-16 09:26:10 följande:

Eh. Jag kontaktar alltid vårdcentralen så. Är övertygad om att det är så TS också har gjort.
  • Anonym (Ledsen)

Hej,
    Jag kontaktar också alltid vårdcentralen via 1177, det är bra när man kan i lugn och ro skriva vad som besvärar mig.

• Anonym (Öööh?)
    Anonym (A) skrev 2022-06-16 09:26:10 följande:

Hur gammal är du egentligen? Pensionär?

Många bokar VC via 1177 numera.
  • BreachMode
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-06-16 03:31:34 följande:
    Att göra fel på jobbet - mår dåligt

Hej,

Jag har senaste tiden inte kunnat sova p.g.a. tankar om fel jag gör på jobbet. Jag kommer på saker jag förmodligen har gjort fel eller sagt fel information och tänker katastroftankar kring det. Jag är en person som inte döljer mina fel utan säger till min chef så fort jag kommer på att jag har gjort fel. 

Jag är en känslig person och var sjukskriven ca 5 år sedan i ett halvår pga. stress på jobbet (annan arbetsplats). Jag har återkommande problem med katastroftankar om jobbet och stark ångest sen jag började arbeta inom detta yrke för över 10 år sedan.

Hur är det bästa sättet att hantera det dåliga måendet kring att känna sig värdelös på jobbet?

Du har en hyperaktiv o känslig hjärna som under kvällen går igenom o försöker lösa alla "problemen".. 

Det är nog något djupt ingrott i oss, som försöker lista ut hur vi ska lyckas bättre vid nästa jakttillfälle.. 

Dra ner på koffein till klockan 4 (dvs, du tar sista koppen kaffe direkt efter jobbet) då effekten inte håller i sig bara 5 timmar som "forskare" säger, utan koffein stör sömnen upp i hela 9... 

Och sen lär du hur du lugnar ner och tar kontroll över din hjärna.. Mediterar man inte hjärnan så får den löpa fritt.. Och det är inte optimalt när man ska sova.. En rusande hjärna gör det omöjligt att sova. 
    O för o lugna ner den.... Kan det räcka med att sluta ögonen efter att du har slappnat av. Precis som militärer gör.. O i tio sekunder bara ägna dig åt att upprepa mantrat "sluta tänka" högt, eller tyst åt dig själv inne i hjärnan.. 

Att du kontrollerar dina tankar i tio sekunder. Är för att det hjälper den varva ner och lugna ner sig så det blir lättare att somna..

Jag hade problem med o somna och kunde ligga och vrida mig i timmar o stressa upp mig inför nästa morgondag. Sen en kväll så tröttnade jag.. Och youtuba "how to fall asleep fast". Den första killen som kommer upp heter Abraham.. Och det var han som lärde mig det som gör att jag kan somna under minuten nu förtiden. 

Kolla den videon du med.

• Tow2Mater

Det beror ju lite på vilka fel man gör på jobbet, om det är typ skitsaker eller fel som kan ge allvarliga följder. Ar det det första måste man lära sig att skaka av sig och släppa det, man rättar till det och går vidare. Allt måste kanske inte rapporteras till chefen? Det är jobbigt att känna man aldrig gör ett tillräckligt bra jobb, det är stressande i sig. Ibland har man helt enkelt för höga krav på sig själv också.

• Anonym (Hmm)

Hitta en annan arbetsplats som inte är lika stressigt på. Kan vara stor skillnad ifrån arbetsplats till arbetsplats. Mitt förr förra arbete gick inget bra. Var några kollegor som alltid skulle hävda sig och leka stora o tuffa. O de var stora också. Så jag började göra samma misstag som du skriver om TS. Uppgav fel i formation p ga nervositet av att minsta ord kubde tolkas fel, så betedde mig på någon undernivå, där jag försökte göra allt rätt men ändå så blev allt fel mer eller mindre. Kollegor påverkar väldigt mycket psykiskt om man är som dig o mig. De 2 andra jobben därefter har gått skitbra och alla är så nöjda över mig och jag är riktigt omtyckt. 

Så mitt starkaste tips är, byt arbetsplats om du kan. 

• Anonym (A 2)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-17 01:35:17 följande:
    Hitta en annan arbetsplats som inte är lika stressigt på. Kan vara stor skillnad ifrån arbetsplats till arbetsplats. Mitt förr förra arbete gick inget bra. Var några kollegor som alltid skulle hävda sig och leka stora o tuffa. O de var stora också. Så jag började göra samma misstag som du skriver om TS. Uppgav fel i formation p ga nervositet av att minsta ord kubde tolkas fel, så betedde mig på någon undernivå, där jag försökte göra allt rätt men ändå så blev allt fel mer eller mindre. Kollegor påverkar väldigt mycket psykiskt om man är som dig o mig. De 2 andra jobben därefter har gått skitbra och alla är så nöjda över mig och jag är riktigt omtyckt. 

Håller med
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-17 01:35:17 följande:

Du har helt rätt i det i att nervositet påverkar förmågan att jobba. Jag märker att kvalitén på jobbet är inte lika bra som när jag mår bra. Det jobbet jag har är en tidsbegränsad anställning, kommer inte vilja jobba där mer. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-06-17 23:26:13 följande:
    Du har helt rätt i det i att nervositet påverkar förmågan att jobba. Jag märker att kvalitén på jobbet är inte lika bra som när jag mår bra. Det jobbet jag har är en tidsbegränsad anställning, kommer inte vilja jobba där mer. 

Sök nytt och säg upp dig. Du är inte tvungen att stanna kvar hela perioden ut. Man har rätt att säga upp sig. Skulle passa på nu att hitta ett annat jobb innan alla platser har blivit tagna utav sommararbetare och jobben tunnas ut.

Kolla i ditt kontrakt om hur lång tid din uppsägningstid är. O bli inte vek nu, utan lyft dig själv i kragen och gör det bästa för dig! Fastna inte i någon negativ bubbla alltså.

• Anonym (Ledsen)

Jag måste byta till ett jobb där man inte kan ta med jobbet hem. 

Jag kan inte sluta kontrollera eller jobba när man har datorn hemma. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-06-18 01:23:11 följande:

Jag måste byta till ett jobb där man inte kan ta med jobbet hem. 

Jag kan inte sluta kontrollera eller jobba när man har datorn hemma. 

ta ett truckkort och arbeta lager istället så slipper du ta med dig jobbet hem. Eller på restaurang, städ, yrkes chaufför, hunddagis osv. 
  • Anonym (Ledsen)

Jag tycker det är mer nackdelar än fördelar med att jobba hemifrån. Ibland känns det som jag är den enda som tycker så. Jag måste helt tänka om när det gäller arbete.

Jag måste först få bort eller drastiskt minska ångesten som jag har nu, det är extremt jobbigt och nästan så att jag inte står ut. Jag gick ifrån jobbet idag och var ganska lugn men efter att ha varit hemma så kommer starka ångesten fram. Jag kontroller jobb grejer eller jobbar sent. Jag är rädd för att gå på semester, det var så jag för 5 år sedan började min sjukskrivning, då jag bröt ihop på första dag på semestern.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-06-18 02:02:04 följande:

Jag tycker det är mer nackdelar än fördelar med att jobba hemifrån. Ibland känns det som jag är den enda som tycker så. Jag måste helt tänka om när det gäller arbete.

Jag måste först få bort eller drastiskt minska ångesten som jag har nu, det är extremt jobbigt och nästan så att jag inte står ut. Jag gick ifrån jobbet idag och var ganska lugn men efter att ha varit hemma så kommer starka ångesten fram. Jag kontroller jobb grejer eller jobbar sent. Jag är rädd för att gå på semester, det var så jag för 5 år sedan började min sjukskrivning, då jag bröt ihop på första dag på semestern.
    Du arbetar helt enkelt med något som inte passar dig alls. Må inte dåligt över det utan omfokusera, omorganisera till vad du tror passar dig bättre. Låter som att för myket ansvar ligger på dig vid olika tillfällen när som på dygnet. Kanske du är en rutin människa helt enkelt, med fasta tider osv. Det går att lösa. O du behöver inte hoppa på rätt sak direkt (då man oftast inte finner det direkt) utan går bra att arbeta i en klädes butik sålänge eller vad som tills du vet mer vad du önskar och fungerar för dig.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-18 02:16:15 följande:
    Du arbetar helt enkelt med något som inte passar dig alls. Må inte dåligt över det utan omfokusera, omorganisera till vad du tror passar dig bättre. Låter som att för myket ansvar ligger på dig vid olika tillfällen när som på dygnet. Kanske du är en rutin människa helt enkelt, med fasta tider osv. Det går att lösa. O du behöver inte hoppa på rätt sak direkt (då man oftast inte finner det direkt) utan går bra att arbeta i en klädes butik sålänge eller vad som tills du vet mer vad du önskar och fungerar för dig.
    Det som gjort att jag har jobbat med detta så länge är att jag pluggade för över 10 år sedan för att få ett jobb med högre lön. Jag var rädd att stanna i lågavlönade jobb. Nu känns inte som pengar är så viktigt.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-06-18 02:36:10 följande:
    Det som gjort att jag har jobbat med detta så länge är att jag pluggade för över 10 år sedan för att få ett jobb med högre lön. Jag var rädd att stanna i lågavlönade jobb. Nu känns inte som pengar är så viktigt.

Pengar är inte viktigt egentligen förutom när det kommer till mat och värme. 

Allt annat är en manipulation utav den större massan i samhället att det är ett måste. Det finns andra lösningar, lösningar där andra säger "men så kan du ju inte leva, det är ju som att vara som en uteliggare". Men bara för att de aldrig skulle ha den kapaciteten till att klara av att leva på riktigt så betyder det inte att deras väg med väggar ifrån alla håll samt kopplat till elnätet samt en massa abonemanger i form utav försäkringar, telefon, o försökringar igen skulle vara det enda riktiga! Finns massor med lösningar, lev så i 5 år och du komemr kunna spara väldigt mycket istället sa,tidigt som du faktiskt känner av att du lever och lever närmare naturen än många någonsin gör. Då de måste skapa sig sitt paradis istället för att våga hitta sig paradis lite här och där! 

Så sluta vara så fucking beroende utav din omgivning och våga växa i dig själv! 

Svar på tråden Att göra fel på jobbet - mår dåligt