• Flaskhals

    Minskat på amning och slut på mjölk?

    Hej!
    Jag ammar min snart 10 månaders varje morgon och kväll och har gjort detta i ett par månader nu. Jag upplever att det inte längre finns mjölk i mina bröst. Det var så tydligt när jag helammande men nu är alla tecken/känslor borta (ex ingen utdrivning, ?slappa? bröst etc). Det finns heller aldrig några spår av mjölk när min dotter suger, kanske någon droppe i enstaka fall men det är sällan. Kommer heller ingenting när jag klämmer på bröstet. 


    Har det tagit slut? Dottern kan suga ett litet tag men tror hon ger upp pga hon blir frustrerad och arg efter knappa minuten då det inte

  • Svar på tråden Minskat på amning och slut på mjölk?
  • Flaskhals

    ..tydligen försvann slutet på mitt rum inlägg:

    Jag har testat att pumpa men får bara ut några droppar per bröst. 


    Jag vill fortsätta amma morgon och kväll pga jag jobbar heltid nu men det verkar ju inte bli något. Är det någon som känner igen sig eller har något att säga om detta? Kan det ta slut även om vi försöker amma på detta vis? Ni som ammar två ggr per dag, hur märker ni av mjölkproduktionen?

  • Anonym (Långammare)

    Så länge man ammar om än så sällan så tar inte mjölken slut. Jag ammade 3 ggr per dag under mycket lång tid. Sen 2, sen 1, sen varannan dag och nu har det blivit 4 dar mellan och vi får väl se om/när nästa gång blir. Mina bröst har känts tomma sen han var rätt liten. Pumpa har jag inte kunnat på extremt länge, inte känt nån utdrivning och jag läcker inte alls längre. Men mjölk har jag. Det kan ju dock ta en liten stund innan flödet kommer och det är väl där din lilla tappar tålamodet lite. Försök att inte stressa, sitt bekvämt -eller ligg, vad du nu gör-, ta det lugnt. Testa byta bröst så kanske det kommer igång på det andra under tiden.

  • Flaskhals

    Tack för ditt svar! Jag får helt enkelt försöka få henne att testa längre. Det blir en kamp i sig ???? Och jag hoppas nu inte det har gått för lång tid sedan det blev en riktig amning så brösten fortfarande har stimulerats och kan producera. Var nog en två veckor sedan jag såg någon droppe. 

    Hur ser/märker du  att det finns mjölk förresten?

  • Anonym (Långammare)

    Testa alla varianter och se om nåt funkar. Jag kan inte ens minnas när jag sist såg en droppe mjölk. Men ungen klunkar och blir nöjd vilket han inte skulle bli om det var slut med mjölk. Finns f.ö de som inte ammat på månader som kan få igång amningen igen och de som får ut lite mjölk efter flera år.

  • Flaskhals

    Tack för tips! Jag kämpar nu med att hon ska hålla ut längre och har också lyckats lite med det. även om hon suger mer och längre nu så hör jag aldrig henne klunka. Och när hon ammat ett tag nu så klunkar hon lätt i sig en flaska välling. 


    Jag fortsätter kämpa på och hoppas att även jag kan få igång amningen igen så som i ditt exempel. Känns svårt men ska verikligen ge det en chans

  • Anonym (Långammare)

    Välling kan inte ersätta amning alls utan i så fall får du ge ersättning istället. Bebisar får i sig mjölk även om de inte suger hårt och klunkar så all amning ökar produktionen. Ge det en chans du!

Svar på tråden Minskat på amning och slut på mjölk?