Kockobello skrev 2022-06-17 10:15:09 följande:
Om man undviker Quorn och sojaprodukter och sådant äckel som de odlar i reaktorer.
Ja, sådant äter jag aldrig...jag borde ha skrivit "dags att
laga mer vegetariskt"
Det går så bra att göra egna biffar eller bollar med bönor och linser. Jag äter ingen fabriksskapad mat. Det är dessutom dyrt. Ta vilka bönor du vill, blanda med två ägg och ströbröd och forma biffar och stek i ugnen.
Baka ett gott tunnbröd i stekpanna, fyll på med grönsaker, frön/nötter, bönor och en god sås, typ vitlökssås eller srirachasås (eller både och). Eller använd färdigt pitabröd från butiken.
Eller gör en röra på bönor och ha på smörgåsen istället för det onyttiga smöret. Jag brukar mixa vita bönor med några soltorkade tomater och salt + peppar. Det blir jättegott att ha i en burk i kylen och ta fram vid behov. Lägger ofta lite inlagd gurka på.
En annan favorit som är billig och nyttig är förstås den goda linscurryn med kokosmjölk och ris eller varför inte pasta med tomatsås och linser och en färsk baguette till.
En smoothie till frukost av vaniljyoghurt och frukt tillsammans med en bit grovt bröd och jordnötssmör.
Halloumi har också gått upp i pris, men är ändå betydligt billigare än kött och så gott.
Soppor med grönsaker är också billiga och goda, mina favoriter är tomatsoppa och potatis- och purjolökssoppa.