• Vov

    Är super rädd, och sjukvården vill inte hjälpa mig

    Hej jag har haft mällanblödningar där det kommer lika mycket blod som under en vanlig menstruation ungefär (har det varje dag), och min mens, för 2-3 veckor sedan var extrem, så extrem att jag fick blodbrist och hade nästan hälften så mycket blod i mig som en vanlig människa borde ha (vilket gjort att jag känner mig super dåligt). Jag har sökt vård på vårdcentralen som gav mig remis till akuten, men där tog dem bara ännu mer blod, och gav mig järn tabletter, även fast mitt blod värde var 70g/L. Sän skickade dem bara hem mig. Jag har försökt att hitta en gynekolog mottagning, men dem Flästa har 3 mån väntetid, det närmaste vi hittade var 1 månad väntetid på ett ställe 1 h bort, och på gynakuten vägrar dem att ta emot mig bara för att jag inte har fyllt 16 än (själv är jag 1.5 månad ifrån 16). Jag har ingen aning om vad jag ska göra och jag är super rädd på vad det kan vara, har någon varit med om något sånt innan? Vad kan det bero på? Jag har ingen aning om vad jag ska göra, så är det någon som vet vad jag borde göra? Eftersom att ingen vill hjälpa mig så funderar jag på att åka utomlandss och söka hjälp, då jag är så extremt rädd på vad det kan bero på.

  • Svar på tråden Är super rädd, och sjukvården vill inte hjälpa mig
  • Tow2Mater

    Ungdomsmottagningen om den finns fortfarande? Eller är det dem du menar med gynekologmottagning?

    En släkting fick p-piller utskrivna i liknande situation för att kontrollera stora blödningar.

  • Vov

    Ungdomsmottagningen sa att dem inte kunde hjälpa mig, jag fick tabletter som skulle stoppa blödningen, men dem hjälpte bara lite, jag blödde mycket mindre men när dem blev slut så började jag blöda igen, och dem sa att jag skulle söka till en gynekolog då Ungdomsmottagningen bara kan ge råd och hjälpa till med preventivmedel. Men dem kan inte undersöka vad som är felet med mig Och nu har jag haft "mens" i cirka 1 månad.

  • Anonym (gg)

    Tar du några p-piller eller liknande? De kan orsaka sådana blödningar.

    Försök få tid hos en barnmorska istället kanske? Eller gå till vårdcentralen och be att få läkartid.

  • Anonym (gg)

    När jag haftlånga mellanblödningar har det berott på följande:

    P-piller.
    Hormonspiral.
    Infektion.
    Missfall.

    Men det är ganska vanligt att ha konstig mens när man är tonåring, men man ska ju fortfarande få hjälp om man har järnbrist.

Svar på tråden Är super rädd, och sjukvården vill inte hjälpa mig