• Ganglie

    Hur länge får era 14-åringar vara ute på kvällen? vara ute?

    Hej

    Igår klockan 21:30 kom min sons kompisar förbi och frågade om han ville med och bada. Jag sa nej för jag tyckte det var för sent. Men uppenbarligen ty ker inte hans kompisars föräldrar det.

    Jag kan inte jämföra med mig själv för jag var mobbad när jag var 14, hade inga kompisar och var alltså aldrig ute.

    Så vad har ni för hålltider på era fjortonåring?

  • Svar på tråden Hur länge får era 14-åringar vara ute på kvällen? vara ute?
  • MammaMusan

    Det skulle helt bero på vilka barnets kompisar är. Om jag känner dom och föräldrarna. Brukar dom hamna i trubbel osv.  Min 14åring har ett lugnt och stabilt gäng som går i samma klass och varit vänner sedan förskoleklass. Aldrig hamnat i bråk, är snälla med varandra osv. Dom kör föräldrafria övernattningar hos varandra, går på nattbio och tar sig hem själv osv. 
    Mitt andra barn är 16. Också väldigt lugn men iom gymnasiet hänger hon med ett nytt gäng ungdomar från en annan stad och jag vet inte alls vad dom är "up to" så där känner jag en större oro och vill gärna ha koll på henne och att hon ibland får skicka sms om att allt är bra osv. Inatt kom hon hem 00.40 och kom och sa till att hon var hemma. 

  • Mandel

    Brottas med precis samma funderingar som dig kring yngsta sonen som fyller 15 om en månad. Försökte få svar vad hans far tycker, men det går tydligen inte...

    Det är visserligen sommarlov, men jag har ett arbete att sköta och jag vill kunna gå och lägga mig och sova hela natten utan att behöva sova oroligt och vakna och undra om sonen kommit hem eller vart han är. Så hos mig ska man vara hemma 21.30-22 vardagar.
    Funderingen gäller mest helger. Tror inte heller att han hittar på bus, men vet att han är alldeles för lättimponerad och snarare skulle få skit för att han ser på när andra gör saker för jag tror inte han skulle säga ifrån eller gå där ifrån. Han är även dålig på att kommunicera vart de är, när han går osv och har telefonen på ljudlöst och svarar inte när jag ringer. Tur jag har honom på snapchat så jag ser på kartan om han är där han sagt att han ska vara...

    Ikväll ska jag vara funktionär på Vätternrundan så jag är inte hemma så jag kan ju inte ens "kontrollera" vad han har för sig och jag kommer troligen inte hem innan 01, så även om jag säger kl 23 till honom kan jag inte kontrollera att det efterlevs...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Ganglie
    MammaMusan skrev 2022-06-17 08:00:22 följande:

    Det skulle helt bero på vilka barnets kompisar är. Om jag känner dom och föräldrarna. Brukar dom hamna i trubbel osv.  Min 14åring har ett lugnt och stabilt gäng som går i samma klass och varit vänner sedan förskoleklass. Aldrig hamnat i bråk, är snälla med varandra osv. Dom kör föräldrafria övernattningar hos varandra, går på nattbio och tar sig hem själv osv. 
    Mitt andra barn är 16. Också väldigt lugn men iom gymnasiet hänger hon med ett nytt gäng ungdomar från en annan stad och jag vet inte alls vad dom är "up to" så där känner jag en större oro och vill gärna ha koll på henne och att hon ibland får skicka sms om att allt är bra osv. Inatt kom hon hem 00.40 och kom och sa till att hon var hemma. 


    Min son är också lugn och skötsam. Tror inte han skulle hänga på byn och dricka alkohol typ, även om jag fattar att han nån gång kommer pröva. Men han är elit inom en sport så han är jättemån om sin kost och hälsa.
    Men är klockan 22 en rimlig tid, skulle du tycka?
  • Ganglie
    Mandel skrev 2022-06-17 08:19:37 följande:

    Brottas med precis samma funderingar som dig kring yngsta sonen som fyller 15 om en månad. Försökte få svar vad hans far tycker, men det går tydligen inte...

    Det är visserligen sommarlov, men jag har ett arbete att sköta och jag vill kunna gå och lägga mig och sova hela natten utan att behöva sova oroligt och vakna och undra om sonen kommit hem eller vart han är. Så hos mig ska man vara hemma 21.30-22 vardagar.
    Funderingen gäller mest helger. Tror inte heller att han hittar på bus, men vet att han är alldeles för lättimponerad och snarare skulle få skit för att han ser på när andra gör saker för jag tror inte han skulle säga ifrån eller gå där ifrån. Han är även dålig på att kommunicera vart de är, när han går osv och har telefonen på ljudlöst och svarar inte när jag ringer. Tur jag har honom på snapchat så jag ser på kartan om han är där han sagt att han ska vara...

    Ikväll ska jag vara funktionär på Vätternrundan så jag är inte hemma så jag kan ju inte ens "kontrollera" vad han har för sig och jag kommer troligen inte hem innan 01, så även om jag säger kl 23 till honom kan jag inte kontrollera att det efterlevs...


    Känner likadant. Det där med snapchat var bra, ska fråga om han kan koppla på det åt mig. Eller är detför kontrollerande?
  • snöblask

    Min son ska börja nian. Han och hans kompisar åker ofta och badar vid den tiden. Men vid ca 00 ska han vara hemma. Däremot får han inte ?dra runt? efter klockan halv elva ungefär. Men cykla till badet fram och tillbaka. Eller ta sig hem från en kompis vid den tiden får han. Och alla hans kompisar. Tonåringar tycker alltid livet är som mest spännande efter kl 21. Så länge han inte tillhör de som festar, dricker, missköter sig (eller rör sig i de kretsarna) är det lugnt för mig. 

  • snöblask
    Mandel skrev 2022-06-17 08:19:37 följande:

    Brottas med precis samma funderingar som dig kring yngsta sonen som fyller 15 om en månad. Försökte få svar vad hans far tycker, men det går tydligen inte...

    Det är visserligen sommarlov, men jag har ett arbete att sköta och jag vill kunna gå och lägga mig och sova hela natten utan att behöva sova oroligt och vakna och undra om sonen kommit hem eller vart han är. Så hos mig ska man vara hemma 21.30-22 vardagar.
    Funderingen gäller mest helger. Tror inte heller att han hittar på bus, men vet att han är alldeles för lättimponerad och snarare skulle få skit för att han ser på när andra gör saker för jag tror inte han skulle säga ifrån eller gå där ifrån. Han är även dålig på att kommunicera vart de är, när han går osv och har telefonen på ljudlöst och svarar inte när jag ringer. Tur jag har honom på snapchat så jag ser på kartan om han är där han sagt att han ska vara...

    Ikväll ska jag vara funktionär på Vätternrundan så jag är inte hemma så jag kan ju inte ens "kontrollera" vad han har för sig och jag kommer troligen inte hem innan 01, så även om jag säger kl 23 till honom kan jag inte kontrollera att det efterlevs...


    Jag har min son på hitta min iPhone. Jag vill inte att de ska ha på Snapchat kartan då andra också ser var de är (kanske man kan stänga av?) Min oro är att då drar ungdomarna ihop sig, söker sig till varandra och kanske inte alltid är vänner. Att det blir stora grupper. Kanske i min fantasi. Men min son svarar aldrig i telefon typ, däremot snappar vi varandra. Han vet att han ska snappa mig med jämna mellanrum (typ om de är o badar o sen åker till en kompis) Om jag hade sagt att sonen ska vara hemma 23 hade min son fått snappa en bild på sig själv i hallen/rummet/köket så jag ser att han är hemma. 
  • Pope Joan II
    Ganglie skrev 2022-06-17 07:49:31 följande:
    Hur länge får era 14-åringar vara ute på kvällen? vara ute?

    Hej

    Igår klockan 21:30 kom min sons kompisar förbi och frågade om han ville med och bada. Jag sa nej för jag tyckte det var för sent. Men uppenbarligen ty ker inte hans kompisars föräldrar det.

    Jag kan inte jämföra med mig själv för jag var mobbad när jag var 14, hade inga kompisar och var alltså aldrig ute.

    Så vad har ni för hålltider på era fjortonåring?


    Nu är mina barn vuxna sedan länge men jag hade inte sagt nej till ett kvällsbad vid 21.30. Jag tycker inte att det är sent för en tonåring. Jag minns själv hur otroligt mysigt det var att gå och bada tillsammans, och att umgås, prata och skratta ihop under sena sommarkvällar. Allt det där härliga sociala, spännande som pågår i tonåren är viktigt på så många sätt att jag för min del såg det som helt väsentligt att försöka främja och medverka till att de fick uppleva så mycket som möjligt av det under tonåren. 
  • Gameofthrones

    Vid 22.00- midnatt får mina äldsta komma hem. Det finns bad i närheten. Av vårat område. 

    De får ta hem kompisar när de vill hellre de än att dom är ute och ränner på nätterna. De får inte föra en massa jäkla liv. Utan de ska respektera att folk ligger och sover. 

  • Kvittning

    Har än så länge inte gett någon tid för min 14-åring att komma hem. Så länge hon svarar på meddelanden när jag undrar var hon är och jag vet vilka hon är med känner jag ingen oro, hon är som tur är mycket skötsammare än vad hennes föräldrar var i samma ålder.

    Men hon kommer hem "av sig själv" innan 23, gissar att det är då hennes kompisar måste gå hem.

  • Kvittning
    Ganglie skrev 2022-06-17 08:36:27 följande:
    Min son är också lugn och skötsam. Tror inte han skulle hänga på byn och dricka alkohol typ, även om jag fattar att han nån gång kommer pröva. Men han är elit inom en sport så han är jättemån om sin kost och hälsa.
    Men är klockan 22 en rimlig tid, skulle du tycka?

    Om han elitidrottar så har du ännu mindre anledning att vara orolig, då har han ju verkligen ett eget driv attsköta sig.

    Hemma 22 som regel låter tidigt för en skötsam ungdom. Runt midnatt skulle jag nog säga om man känner att man måste ge en tid att förhålla sig till.
Svar på tråden Hur länge får era 14-åringar vara ute på kvällen? vara ute?